כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

מחקר: תמריצים יכולים לגרום לצעירים לנהוג בצורה זהירה ולהציל חיים

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "המדינה צריכה להכיל תכניות עם תמריצים שיעודדו נהגים צעירים לעשות שימוש באפליקציות שמנטרות את הנהיגה, כדי לצמצם את שיעור ההרוגים הגבוה"

מחקר: תמריצים יכולים לגרום לצעירים לנהוג בצורה זהירה ולהציל חיים


מחקר חדש וראשוני מסוגו של עמותת אור ירוק, מגלה כי תמריצים בעלות נמוכה, יכולים לגרום לנהגים צעירים לנהוג בצורה זהירה יותר ואף להציל חיים.

המחקר שנערך על ידי ד"ר ציפי לוטן המדענית הראשית של עמותת אור ירוק, ד"ר אורן מוזיקנט, חוקר בכיר בעמותת אור ירוק ועינת גרימברג, בדק האם ניתן לעודד קבוצות של נהגים צעירים לעשות שימוש באפליקציה שמנטרת את אופי הנהיגה (ממשפחת הקופסא הירוקה), וזאת על ידי מתן פרסים ותמריצים בעלי שיעור כספי נמוך מאוד.

מחקרים מהארץ ומהעולם מעידים כי כאשר נעשה שימוש במערכות הנותנות משוב לנהיגה על ידי נהגים צעירים, נרשמת ירידה משמעותית בקצב אירועי נהיגה מסוכנים.

מחקרים תיעדו ירידה של יותר מ-50% במספר אירועי נהיגה חריגים (בלימות חדות, האצות, נהיגה אגרסיבית בסיבובים וכו'), כאשר הנהיגה מתועדת וניתן לנהג גם משוב. מחקר נוסף הוכיח ירידה חד של כמעט 80% בקצב האירועים החריגים ברגע שניתן משוב להגים וגם להוריהם.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "עידוד שימוש באמצעים טכנולוגיים יכול לעשות את ההבדל בין חיים ומוות, במיוחד בקרב נהגים צעירים חסרי ניסיון. המדינה צריכה להכיל תכניות עם תמריצים שיעודדו נהגים צעירים לעשות שימוש באפליקציות שמנטרות את הנהיגה, כדי לצמצם את שיעור ההרוגים הגבוה".

מחקר אור ירוק – חולצה תמורת נהיגה בטוחה

אם המערכות האלה הוכיחו את עצמן בגרימת נהיגה זהירה יותר, והיום ישנן אפליקציות רבות שהן חינמיות – מדוע מעט מאוד נהגים צעירים עושים בהם שימוש? האם ניתן לעודד אותם לעשות שימוש באפליקציות הללו עם תמריץ בעל ערך כלכלי נמוך?

הקבוצה הראשונה שנבדקה היו קבוצת הצופים -21 נהגים צעירים שסיימו את תקופת הליווי, משבט דן שבתל אביב. הרעיון במודל הקבוצתי הוא שכל נהג צעיר יכול לזכות בפרסים עבור הקבוצה אליה הוא שייך, הוא איננו לוקח את הפרס לעצמו אלא "עובד" עבור הקבוצה.

לחברי הקבוצה הובטח פרס בעל ערך כלכלי נמוך. על פי ההסכם חברי הקבוצה יכלו לצבור עד חמש חולצות חלוץ עבור מחנה הקיץ, כאשר כל חולצה בעלות של 30 שקלים, וניתן לזכות רק בחולצה אחת לאדם בכל שבוע. הצעירים עשו שימוש באפליקציה החינמית ,Refuelme של חברת Streetowl, המסוגלת לזהות אירועי נהיגה המסוכנים ולתת משוב לנהג ובנוסף הנהג באמצעותה יכול לזכות בפרס שהוסכם מראש בעבור נהיגה בטוחה.

על פי הכללים האפליקציה מחשבת סכום של 0.3 שקלים לכל מייל עם ציון "טוב", עד 100 מייל (סכום מקסימאלי של 30 שקלים) לחולצה. האפליקציה מנטרת את התנהגות הנהג בבלימת הרכב, בתאוצה, בפניות ובסיבובים ובמהירות. היא מעניקה לנהג ציון משוקלל לאיכות ובטיחות הנהיגה. על פי הכללים כל 100 מייל טובים מזכים את הנהג בחולצה (מקסימום אחת בשבוע), המיילים נצברים ועוברים לשבוע הבא.

כל החניכים הסכימו לעשות שימוש באפליקציה ברוב הנסיעות שלהם ובמשך 10 שבועות, הם צברו לפחות ארבע מתוך חמש חולצות – כלומר, התוצאה מעידה באופן מובהק על שימוש באפליקציה הנותנת משוב על הנהיגה.

לאור ההצלחה, נעשה ניסוי נוסף עם קבוצת חניכים בקורס פרמדיקים, אך הפעם תנאי התכנית הוקשחו יותר. הניסוי נערך במשך 19 שבועות, וקשה היה לצבור את הפרסים מאחר וסכום הזכייה השבועי היה נמוך יותר (15 שקלים).

בניסוי השתתפו 22 חניכים שיכלו לזכות ב"מתנות" עבור הקבוצה –חגורון (15 שקלים), חולצה (20 שקלים) ותיק (25 שקלים) – כולם בעלי ערך כספי נמוך יותר בהשוואה לתגמול שקיבלה קבוצת הצופים.

התוצאות בקבוצת הפרמדיקים היו כמעט זהות לתוצאות המוצלחות בקבוצת הצופים. 21 מתוך 22 החניכים הורידו את האפליקציה והשתמשו בה לפחות ב-50% מהנסיעות שלהם.

המסקנות היו ברורות וחדות – בקבוצת הצופים תועדו 1,397 נסיעות ובקבוצת הפרמדיקים תועדו 1,766 נסיעות. לאחר הפסקת המחקר אף לא אחד מהמשתתפים חזר לעשות שימוש באפליקציה. התוצאות מראות כי התגמול שהיה בתקציב מאוד נמוך גרם לקבוצות הצעירים לעשות שימוש באפליקציה, מרגע שלא הייתה קיימת מוטיבציה, הנהגים הצעירים פשוט לא עשו שימוש בה.

החוקרים הגיעו למסקנה ברורה כי באמצעות תכנית תמריצים זולה יחסית ניתן לשכנע נהגים צעירים שחברים בקבוצה להשתמש בטכנולוגיות בטיחות.

העלות הממוצעת שהושקעה בפרסים שניתנו לכל אחד מהחניכים בקבוצת הפרמדיקים הייתה כ-120 שקלים. כלומר שישה שקלים לשבוע או במילים אחרות פחות משקל אחד ליום!

בכל שנה נהרגים בממוצע כ-40 נהגים צעירים בתאונות דרכים.
אור ירוק תנועה כביש תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד