י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

אור ירוק מתריעה: אופניים חשמליים – סכנה לרוכבים ולמשתמשי הדרך

עמותת אור ירוק חושפת: על פי נתוני מכון גרטנר, האוכלוסייה הפגיעה ביותר בתאונות אופניים חשמליים היו ילדים בני 10-14. בין השנים 2008-2013 אושפזו 127 בני אדם כתוצאה מתאונה בה היו מעורבים אופניים חשמליים

אור ירוק מתריעה: אופניים חשמליים – סכנה לרוכבים ולמשתמשי הדרך



בשנים האחרונות, השימוש באופניים חשמליים צבר תאוצה, בעיקר בקרב ילדים ובני הנוער. ברוב המקרים, ילדים ובני הנוער אשר רוכבים על אופניים חשמליים, עושים זאת מבלי שלמדו את כללי הנהיגה הנכונה והבטוחה. בעקבות כך, הם נותרים חשופים לסכנת חיים ממשית וכן, מסכנים את הנהגים והולכי הרגל שנמצאים בסביבתם.

על פי נתוני מכון גרטנר, עולה תמונה עגומה: בין השנים 2008-2013 אושפזו בבתי החולים 127 בני אדם, כתוצאה מתאונה בה היו מעורבים אופניים חשמליים. ב-91% מהתאונות, הנפגעים היו הרוכבים עצמם. כמו כן, העלייה המשמעותית חלה בשנת 2013 שבה נרשמו 13 בני אדם שנפצעו באורח קשה או אנוש והיו בסכנת חיים, כאשר שמונה מתוכם יישארו עם נכות משמעותית.

בחודש ספטמבר 2014 נכנסו לתוקפן תקנות המסדירות את השימוש באופניים חשמליים. על פי תקנות אלה, לילדים מתחת לגיל 14 אסור לרכוב על אופניים חשמליות ובין הגילאים 14-16 הרכיבה מותרת על שבילי אופניים בלבד. כמו כן, מהירות נסיעתם לא תעלה על 25 קמ"ש. בנוסף, יותקנו אביזרי בטיחות הכוללים צופר או פעמון, פנס קדמי ופנס אחורי, מחזיר אור מאחור ומחזירי אור על דוושת האופניים.

בנוסף לסכנות בדרכים, תאונות שבהן מעורבים אופניים חשמליים עלולות לחשוף את ההורים לתביעות על סך מאות אלפי שקלים. בניגוד לכלי הרכב האחרים, חברות הביטוח אינן מבטחות אופניים חשמליים. עמותת אור ירוק פנתה בעניין זה לקרנית, קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים, וביקשה לדעת את התייחסותה לתאונות שבהן מעורבים גם אופניים חשמליים. בתגובה טענה הקרן שאופניים חשמליים לא נחשבים כרכב מנועי ולכן הם לא מבוטחים. נראה כי רכיבה על אופניים חשמליים לא רק מסכנת את חייהם של הרוכבים הצעירים, אלא שהיא מותירה אותם חשופים ושקופים מבחינת חברות הביטוח ובמקרה של תאונה, לא ברור מי יישא באחריות.

לאור הסכנות ברכיבה על אופניים חשמליים, גם משרד החינוך מביע את התייחסותו לנושא. מנכ"ל משרד החינוך הוציא חוזר להורים ובו מידע והנחיות בנוגע להגעה ורכיבה על אופניים חשמליים בשטחי בית הספר. על פי הנחיות אלה, חל איסור מוחלט לנוע עם אופניים חשמליים בשטח בית הספר. כמו כן, לתלמידים מתחת לגיל 14 אסור להגיע עם אופניים חשמליים לבית הספר. עוד הוחלט על ידי משרד החינוך כי על תלמידים מעל גיל 14, שיכולים על פי החוק לרכוב על אופניים חשמליים, להקפיד על חבישת קסדה בעת הרכיבה ועל שימוש באמצעי הבטיחות כפי שמוגדרים בחוק.

לאחרונה, הודיע משרד התחבורה כי הוא מקדם חקיקה שבמסגרתה, תוענק גם לפקחים עירוניים של הרשויות המקומיות סמכויות אכיפה מיוחדות לרוכבי אופניים חשמליים הרוכבים בניגוד לחוק. לצורך כך, מינה מנכ"ל משרד התחבורה צוות מקצועי שידאג להסמכת הפקחים העירוניים. ייתכן שהגברת האכיפה ברחובות תגרום לרוכבים לרכוב בזהירות יתרה ולהקפיד על אמצעי הבטיחות הנדרשים.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "אופניים חשמליים הוכחו ככלי שמהווה סכנת חיים הן לרוכבים והן למשתמשי הדרך האחרים. לאור זאת, על המשטרה והרשויות המקומיות מוטלת האחריות לדאוג לאכיפה מלאה של התקנות ולא לאפשר לילדים לנסוע על כלי מסוכן זה. בנוסף משרד התחבורה חייב להעלות את המודעות של ההורים למסוכנות האופניים החשמליים ולתקנות החדשות בכדי שהם ימנעו מילדיהם לנסוע עליהם".
אור ירוק תנועה כביש תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד