כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

אמירה מקוממת: "רק היתר מכירה מביא ברכה"

הרב אליעזר מלמד, מבכירי הציונות הדתית, במאמר פרובוקטיבי: "רק מי שפעל לפי היתר מכירה הצליח"

הרב אליעזר מלמד. צילום: מרים צחי
הרב אליעזר מלמד. צילום: מרים צחי צילום: מרים צחי


פולמוס היתר המכירה המפורסם מביא את הרב אליעזר מלמד רב היישוב הר ברכה וראש ישיבת הר ברכה לאמירה חריפה. לדבריו היישובים המעטים שניסו לשבות מעבודה חקלאית בשביעית סבלו מקשיים מרובים, פרט לקשיים הרגילים של המשקים החקלאיים שנעזרו בהיתר המכירה.

לעומת זאת כותב הרב מלמד כי הקיבוצים והמושבים הדתיים שעבדו במסגרת היתר המכירה, זכו לברכה יתרה, וגם משבר הקיבוצים הגדול לפני שלושים שנה לא פגע בהם כמעט.

במאמרו המתפרסם מידי שבוע בעיתון 'בשבע' מתייחס הרב לשאלה מדוע לסמוך על היתר המכירה ולהפקיע את חובת השביתה בשביעית, והלא התורה הבטיחה ברכה לישראל כשישבתו בשביעית.

בתשובה כותב הרב מלמד "ההבטחה האלוקית לברכה בשנה השישית היא כאשר מצוות השביעית מהתורה, הדרכת התורה היא שאין לסמוך על הנס. וצריך לומר שכאשר כל ישראל יושבים בארצם כתיקונם וחובת השביעית מהתורה, הנס בא בדרך הטבע, היינו שעל פי השכל רואים שניתן לשמור שביעית. אבל כאשר החיוב מדברי חכמים, פעמים שהשיקול הריאלי מראה ששמירת השביעית תגרום לדוחק רב, ותפגע ביכולת לקיים מצוות אחרות שהן מדאורייתא. ואזי נכון להפקיע את חובת השביעית מן השדות על ידי מכירה, וכפי שמפקיעים את מצוות השמטת החובות הכספיים על ידי פרוזבול".

בנוסף כותב הרב מוכרחים להכיר שהמציאות הוכיחה שהיישובים המעטים שניסו לשבות מעבודה חקלאית בשביעית סבלו מקשיים מרובים, פרט לקשיים הרגילים של המשקים החקלאים שנעזרו בהיתר המכירה. וזאת למרות היותם אנשים צדיקים וחרוצים, יראי שמיים ואוהבי הארץ. לעומת זאת המושבים הדתיים שעבדו במסגרת היתר המכירה זכו לברכה יתרה, וגם משבר הקיבוצים הגדול לפני שלושים שנה לא פגע בהם כמעט. וזאת בנוסף לכך שזכו ליישב את הארץ בהיקף גדול".
הרב מלמד שמיטה היתר מכירה הר ברכה בשבע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד