ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

טכנולוגיה - טוב או רע? • טור אישי אקטואלי

כמידי שישי מגיש הרב בן ציון נורדמן את טורו האהוב לגולשי 'בחדרי חרדים' • "לא ליפול ברשת"

טכנולוגיה - טוב או רע? • טור אישי אקטואלי


א.
העולם מתפתח. המבוגרים שבנינו עוד זוכרים עולם ללא טלפונים סלולריים, ללא אינטרנט, ללא מכשירים היכולים לספק מידע מיידי ואונליין ומצלמות הנכנסות לכיס היכולות להעביר נתונים ברגעים ספורים בלבד. והשאלה שתמיד מנקרת בלב כולנו, מחנכים והורים, האם הקדמה והטכנולוגיה עשתה לנו טוב או שרק הרעה עמנו.

ברור שהעולם המתפתח הוא נוח יותר מבחינה מסוימת. פעולות שבעבר הצריכו מאמץ רב, כיום נעשות בשניות בודדות. במהלך יום עבודה שגרתי, אני נעזר בטכנולוגיה ללא סוף. אפשרויות רבות שהרשת הממוחשבת מאפשרות לנו, עוזרות לנו לפתור בעיות במהירות, לטפל בו זמנית בכמה אירועים וכן לקיים שיחות עם מספר אנשים במקביל.

אך ברור לכל שיחד עם התועלת שהביאה לנו הרשת, סכנותיה רבות. ה"רשת" כשמה כן היא. היא טווה רשת לרגלי המשתמשים, ובנקל ניתן ליפול אל תוכו, ללא יכולת לשוב. הרשת הביאה עמה סכנה מוחשית לעתיד חיינו הרוחניים וחיי ילדינו. בכל כיס נמצא משחית קטן, שיכול לדרדר את המשתמש בו אל פי התהום.

שמעתי בשם אחד מגדולי ישראל, שככל שירידת הדורות גדלה, כך גם הסכנות האורבות לפתחנו גדלות יותר. חיי הקהילה שלפני מאות שנים, היו בנויות בצורה כזו שבכדי שאדם יתדרדר אל פי התהום הרוחנית, היה עליו לרדוף אחר העבירה. כיום היא זמינה ומצויה אצל כולנו בבית, בעבודה ובכיס. יוצא אם כן שהבחירה בטוב קשה אף יותר. שכן בלא מאמץ ואפילו בלא כוונה תחילה, ניתן להתדרדר.

והשאלה שנשאלת כיום בכל בית, בית ספר או מוסד חינוכי, היה "כיצד ממגרים את ההתדרדרות הפראית?"

ב.
פרשת השבוע בחוקתי, החותמת את ספר ויקרא, עוסקת בנושא הבחירה. "אם בחוקותי תלכו". הקב"ה מציב לפני עם ישראל שני צורות חיים. לאחת יש מתן שכר רב, ואילו לדרך השנייה ישנם עונשים רבים וקשים. בשני מקומות התורה מביאה רשימה של ברכות וקללות הבאות בהתאם להתנהגות של עם ישראל. האחד, בספר דברים, משנה תורה, והשני כאן בפרשה.

התורה מציבה את התנאים לקבלת הברכה או ח"ו הקללה. הברכה (ויקרא כ"ו, ג'): "אם בחוקותי תלכו", והקללה (ויקרא כ"ו, ט"ו): "אם בחוקותי תמאסו". שמירת המצוות תבטיח את כלכלת האומה, יהיה שלום בארץ ונזכה לגילוי שכינה. לעומת זאת, אי קיום המצוות יגרמו בהלה בליבות בני אדם תטיל קללה בתבואה, תגרום לפחד ולריבוי חללי חרב ח"ו.

העונשים המובטחים בגין עשיית העבירות, והטובות המובטחות בגין קיום המצוות אינם עונש או שכר, הם תוצאה. העונש והתוצאה שונים זה מזה. העונש תלוי בכוונת החוטא, ואילו התוצאה תלויה רק במעשיו. כאשר רופא מזהיר את החולה שלא יאכל מאכלים מזיקים, הוא אינו מעניש את החולה. ידיעת חוקי הטבע מביאתו לאזהרה זו. סגולת החטאים להביא את הקללות ואילו סגולת המצוות להיטיב עם עושיהן.

על הפסוק: "אם בחוקותי תלכו", כותב רש"י: "אם בחוקותי תלכו – שתהיו עמלים בתורה". לימוד התורה וידיעת החוקים, שתי טובות יש בהם: הכרחיות וסגולה. הכרחיות, כי בלעדיו לא ידע האדם את הדרך אשר ילך בה. אמנם, לא רק לשם ידיעת התורה נדרש הוא ללומדה. חז"ל אומרים: "בראתי יצר הרע-בראתי לו תורה תבלין". עמל התורה מעדן את נפש האדם, ומביאה אותו לדרגות עליונות המסייעות בידו שלא ליפול למלכודת היצר.

ג.
ולגמרי במקרה, ממש בימים אלו אנו מרחיבים בבית הספר "מדעים ויהדות" את פרויקט התקשוב, שמטרתו שימוש מקסימלי עם האפשרויות האינסופיות שמאפשרת הרשת, לטובת התלמידים. במסגרת הפרויקט יוכשרו הכיתות לכיתות חכמות ומתוקשבות, מסכים חכמים, טאבלטים לתלמידים, הדרכה והכוונה, הכל בכדי לקדם את פני הטכנולוגיה ולרתום את הדברים הטובים ממנה לצרכי התלמידים והעברת החומר הלימודי ברמה הגבוהה ביותר.

באישור גדולי ישראל ובהכוונה צמודה של רבנים ואנשי חינוך בית הספר "מדעים ויהדות" התברך בקדמה טכנולוגית. כבר כיום כיתות רבות הינן כיתות חכמות, והחומר הלימודי מועבר בצורה חווייתית ומתקדמת. החכמה היא לקחת את הדברים הטובים מהטכנולוגיה ולהניח בצד את אלו אשר גורמים להרס וחורבן.

במהלך השבוע התקיים יום עיון בבית הספר, לתלמידי ותלמידות חטיבת הביניים, בנושא "המפתח להצלחה בעולם מתפתח". כיצד ניתן להשתמש בכלים ובאפשרויות שהרשת נותנת, בלא להיסחף.

האם ידעתם שקיימים בארץ מכוני גמילה להתמכרות מאינטרנט? האם ידעתם שמדינת ישראל היא שיאנית הסמארטפונים? האם הרגשתם פעם את ההבדל בין שיחה בינאישית לשיחות ויזואליות? את כל הדברים הללו גיליתי ביום העיון, שהועבר על ידי ידידי הרב שלמה ריין, ממנהלי "לב שומע" שע"י "לב לאחים" ומנהל אגף בריאות הנפש של "מגן לחולה" בתוך שאר תפקידיו החינוכיים. הרב שלמה ריין אף הוציא ספר בנושא בשם "תקשורת במימד שונה", ספר שהפך לאבן דרך למורים ומנהלים בהתייחסות לנושא התקשורת.

במהלך יום העיון קיבלו התלמידים כלים מעשיים להתמודדות עם סכנת האינטרנט. ראשית, עצם הצגת הדברים יש בה בכדי לעורר את התלמידים (והמורים) לצורך בשינוי. לא חסרים סיפורים על אנשים שהתמכרו לאינטרנט ברמה כזו שהם מסוגלים לשבת 18 שעות מול המחשב... והתפקיד שלנו כהורים וכמחנכים, לוודא שזה פשוט לא קורה.

בין היתר דיבר הרב ריין על נושא הרשתות החברתיות. אנשים רבים חיים בשני יקומים במקביל. חיים אמיתיים וחיים ויזואליים. וישנם כאלו המוותרים על החיים האישיים לטובת אלו הויזואליים.

כשמדברים על בחירה, זהו הזמן לעמוד ולחדד שהתמכרות אינה גזירת עליון, ובידנו ובכוחנו לשנות את זה. עלינו לחנך את ילדנו ותלמידנו לשימוש סביר ומסונן. קיימות היום חברות רבות הנותנות שירותי חסימה לטלפונים וכן למחשבים הביתיים. חובה על כל הורה להשגיח ולדאוג שביתו מוגן מאותה הידרדרות, שאחריתה מי ישורנה.

דווקא בגלל חשיבות הנושא, ראיתי לנכון להקדיש לכך טור שלם. אינני עומד כמטיף בשער, אלא בס"ה מביא את הדברים לידיעת הציבור, שלא תמיד ער לתוצאות ההרסניות של שימוש לא מבוקר ברשת ובאינטרנט.

כי בידנו הדבר!

הכותב משמש כמנכ"ל "מפעלות הרב גרוסמן" יו"ר "מדעים ויהדות" וחבר הנהלת העיר חדרה
טור חזק חזק רשתות ויקרא קללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד