כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

מהדורת רבני אירופה: כזה לייבל'ה עוד לא היה

מסע טולוז, גיס חמישי בקול חי, פעמיים קובי'ס והסלפי של אורן חזן • וגם: למה אלקיים נרגע ופרוש נדלק?

מהדורת רבני אירופה: כזה לייבל'ה עוד לא היה


את השבוע פתח לייבל'ה באופן כושל במיוחד, עם אייכלר שהפך למורד החרדי הראשון מאז אליעזר מזרחי ואברהם ורדיגר. לייבל'ה כבר שיחזר במוחו את מאורעות ליל הבדולח כדי לתאר את ניפוץ חלומותיו של הח"כ הבעלזאי ואפילו שקל להציע לנתניהו ליצור יש מאין את הוועדה לקידום מעמד השואה, אלא שלבסוף יצא האחרון וידו על העליונה, עם הבטחה לקבל את הוועדה לפניות הציבור. בלשכת אייכלר ורבינוביץ מחכים ליעד הבא - העוזר עם הפאות המסולסלות שיקבל תקן אם וכאשר.

ביום ראשון בערב יצא לייבל'ה למסלול אירועים, באדיבות האיש והירט. תחילה התמקם לייבל'ה ברחבת הכותל המערבי (ותודה ליוסי הכל יכול על החניה) ומשם טיפס מעדנות עד לאולמי מונטיפיורי למעמד ההוקרה של 'בוני עולם'. לייבל'ה הופתע לגלות את כל השמנה וסלתה, החל משרת המשפטים החדשה שקד והכלכלה ונגב וגליל דרעי, עבור במשפחת פרוש הענפה וכלה ביעקב איזק המסור ובבוס שלו במשרד הבריאות, וכמובן בלי זייברט אי אפשר. חוצמזה החליף לייבל'ה מילה עם העורך הותיק יצחק נחשוני והפרסומאי הש"סניק ספי שקד.

היעד הבא היה אולם קדמא בתלפיות, כדי לשמח את האיש והשמחונים, קובי סלע, שחיתן את בתו נויה שתחי'. לרגע קט הרגיש לייבלה חלק אותנטי מצוות קול חי המורחב, כשלצידו נכחו אבי רוזן, בצלאל קאהן, מנחם אוטו-טוקר, אבי מימרן ודוד חכם, כשלחבורה מצטרף החזן המהולל דבהל'ה הלר. מתברר שקוביס עושה מצוות חבילות חבילות, וכבר בסוף השבוע בישר למעריציו על אירוסי בנו מאיר, לייבל'ה בטוח שזה סיבה לפתוח לפחות גלפינדיך 50.





ואפרופו טוקר, שפתח השבוע את עונת הקיץ של 'זמן אוויר' עם גימיק מוצלח במיוחד, תוך שהוא משוטט ברכב ברחובות ירושלים. לידי לייבל'ה הגיע תיעוד נדיר.



ואחרון מטוקר, שהתיישב השבוע לשיחה צפופה עם מנכ"ל רדיו קול ברמה אריאל דרעי ועם הקולגה ידידיה מאיר. לייבל'ה יכול רק לנחש מה קרה בפגישה המדוברת.





חשבתם שזה הכול? מתברר שמנכ"ל רדיו 'קול ברמה' אריאל דרעי לא נח, והוא תועד השבוע שוב כשהוא נפגש עם גורמים ב'קול חי', והפעם עם עורך האקטואליה יעקב גרודקה.





בעיתון המודיע סוגרים את הבניין הישן והמיתולוגי ברחוב יהודה המכבי 5 בירושלים [מאז תש"י] ועוברים לבניין המשרדים החדש, שם ממוקמת ההנהלה. ללייבל'ה נודע שהבניין הנבחר שוכן בסמוך, כדי שהעובדים הקשישים [שישים שנה ומעלה] לא יצטרכו לנדוד לשכונה מרוחקת. כמובן וברור שהכול במסגרת הידוק החגורות וההבראה שעובר היומון האגודאי.

ובעוד העובדים ייאלצו לעבור בניין, לייבל'ה התבשר בתיבת המייל שלו על פתיחת 'פורום המנהלים' שבשנה שעברה לא התקיים, וכעת במסגרת מסע ההתאוששות הכלכלית שוב יארח את ראשי המשק. אממה, לייבל'ה גילה שאחד ממפיקי הפורום, חבר מועצת העיר אשדוד ומי שניהל פרוייקטים בהמודיע, מתחיל לעבוד דווקא בבניין הגדול של הבריאות של מדינת ישראל ברחוב ירמיהו בירושלים. ומי שרצה אותו מאוד במקום מוזס בכנסת - יקבל אותו בכוורת של משרד הבריאות.

מסע טולוז: רשמים ותיעוד
ועידת רבני משה פרידמן אירופה התקיימה השבוע בטולוז, ולייבל'ה האחרון שיפספס את ההזדמנות לחדר פרטי ומפנק במלון פולמן, מרחק יריקה מחדריהם של הרבנים הראשיים לישראל שהגיעו למעמד הנשגב. את החוויות מיומיים של שכרון חושים ניתן לתעד בספר ביוגרפי שלם [שייקרא מן הסתם 'סיפורי זיכרמן: ההאנובר רב והמדפיס המוסקבאי'], אך בשורות הללו נהוג לקצר, אי לכך ובהתאם לזאת ייאלצו קוראי לייבל'ה להסתפק בעיקרי הדברים.

האירוע המרנין הראשון נרשם במהלך חניית הביניים בבריסל, לאחר ריצת מרתון מצא את עצמו לייבל'ה עם הקולגה שלמה קוק בדרך ליעד הנכסף, בעוד האורחים מימרן, ברייטקופף, אילוז וזקן החבורה יצחק נחשוני העדיפו לעשות את דרכם בצהרי שלישי למסעדת ריביס באנטוורפן - שם אכלו לתאבון וכמובן פגשו בעסקן המקומי יוסף קורניק שהסביר את ההבדל בין הועידה למרכז.





בשלב הבא, ולאחר שהתברר שמומחה מעליות השבת הנודע ר' ישראל רוזן מתקשה בתפעול בסיסי של מעלית ביום חול, לכד לייבל'ה את הגר"ד לאו, שהגיע מפרנקפורט המעטירה למלון, בשיחה צפופה עם המנהל התורני של הועידה, הגר"מ לבל. וכמובן, ברקע נוכח גם ר' יוסף ד'יום ליום'.





לייבל'ה מעדיף לעסוק בתוכן המעמיק של הועידה ולהתעלם מסוגיות רדודות של קולקציות ביגוד, ורדרד או משובץ, קסקט או כובע טמבל, מצד שני, קשה היה להתעלם מהרל"ש שאין להזכיר את שמו כשהוא עונד לחליפתו של אבי מימרן את מדליית הזיכרון לרגל 70 שנה ליום ההצלה. תיעוד וידאו שמור במערכת והוא יישלף לעת מצוא. אך בתוך כל ליצני החצר, ערך בינתיים שלמה קוק שורה של שיחות עומק עם רבני אירופה וישראל, העניק להם את הספר שבעריכתו וצייץ את מסקנותיו.





מעט לפני סיום, שקע לייבל'ה בהאזנה לשמו'ס מבית מדרשו של איש 'יתד' ר' ישראל פרידמן, שקיים מסע בנבכי הזמן והעלה זכרונות ממרן ראש הישיבה - זצ"ל ושליט"א - באריכות רבה. את עיקרי הדברים תוכלו למצוא בגליונות 'יתד' בשבועות הקרובים.





לטוב ייזכרו גם הפרקשית לבית YNET, יניב הפקות מאירי, ראש מחלקת דתות בסוכנות היהודית הרב וסרמן שלקח את לייבל'ה תחת חסותו בנבכי נמלי התעופה האירופיים, רבה של מוסקבה ונשיא הועידה, הקצין הצרפתי המסקרן משה לוין, רבה של דנמרק והגלילות למשפחת מלכיור, והדובר האגדי ר' מוישהל'ה פרידמן ששוב הוכיח שאין כמו 'הקואליציה'.

הפינה המוניציפאלית
וכמובן, אי אפשר בלי העדכון השבועי מכיכר ספרא: השבוע התבשר לייבל'ה כי ממלא מקום ראש עיריית ירושלים יוסי דייטש שתה לחיים דווקא מסופר דרינק. לייבל'ה צפה בדייטש מוזג משקה שרף לכוסיות בקומה 6 בספרא. הרקע: רכישת חברת סופר דרינק על ידי קבוצת משקיעים מדרום אמריקה.





ואילו חבר מועצת העיר ירושלים מיכאל מלכיאלי, שהיה רגיל לספוג צ'אפחות מנשיא מועצת החכמים זצ"ל, קיבל השבוע אחת כזאת מברקת. לייבל'ה תיעד.





ואותו מלכיאלי, יחד עם סגן ראש העיר ישראל קלרמן, נצפו השבוע נוסעים ברכבת הקלה יחד עם עוזריהם המסורים שמוליק יעבץ ורובי שמש, כשהם בדרכם לסיור בארגון השמת עובדים בשערי העיר.





ומלכיאלי אחרון להשבוע: לייבל'ה מאחל נסיעה בטוחה לראש לשכתו דוד היימן לרגל רכישת הרכב החדש, שספק האם ימצא חניה בספרא [תתחיל להגיע מוקדם, אהה?].

ברביעי בלילה נצפה הראיס של ביתר מאיר רובינשטיין כשהוא לועס מיני מטעמים במסעדה שעל יד ישיבת מיר. ללייבל'ה נודע שרובינשטיין נתקע בלי מזומן, ואחד הדייטשים שישב שם 'במקרה', שילם על ראש העיר הביתרי.



מחשב מסלול מחדש
לקראת השבוע הבא עמוס היומן של לייבל'ה מתמיד: ביום רביעי ב' סיון ערב חג מתן תורה הבעל"ט ראשית שמחת החתונה לעיתונאי ישראל כהן, שיינשא לגב' גולדי גפנר מחסידות ויז'ניץ. שמועות שהגיעו לאזנו של לייבל'ה חשפו כי כדרכו בקודש יזמין כהן את החברים ואישי הציבור באמצעות הווטסאפ בלבד. "לזה אני רגיל", אמר כהן למקורביו בהתנצלות כדרכו. השמחה תתקיים באולמי קונקורד בבני ברק, סמוך למשרדי עולם התקשורת באזור התעשייה.





ואחרי שיקפץ מעט אצל כהן, ימשיך לייבל'ה לבית שמש, שם יברמ"צ איש 'בקהילה' אברהם דוב גרינבוים (שאגב פתח השבוע חשבון טוויטר, לייבל'ה תוהה האם יש קשר למאורע) את בנו הגדול יהודה אריה. לאחר שקיבל השבוע את ברכת גדולי ישראל והאדמו"רים ברחבי הארץ, הזמין גם הוא באמצעות הווטסאפ את הברנז'ה. מקורביו מסבירים את הצעד כי "יש שיבושי דואר, הכי טוב בווטסאפ". השמחה תתקיים באולמי 'עטרת נחום' בהשתתפות עשרות אדמו"רים ורבנים, ובעיקר כאלה הרשומים על שמו של גרינבוים שהביאם לגדולה.





חשבתם שזה הכל? בירושלים באותו ערב, חיים קליגר [לשעבר שיווק המבשר וכעת ב'זמן'] יברמ"צ את בנו ארי קליגר. גם כאן המקורבים מסבירים את משלוח ההזמנות בווטסאפ: "נו אחרי כזו גרפיקה של הזמנה, מי יכול להתחרות איתו?" לייב'לה מחפש בדחיפות נהג צמוד לערב המדובר. פרטים ותנאי שכר באישי.





ואחרון חביב רק אם יהיה זמן: באותו ערב עורך ארגון 'אור ישראלי' ערב מיוחד במינו באחד ממרכזי האירועים בבני ברק. מדובר בסיום של תנועת הנוער בהפקת היחצ"ן הנודע ואהוב לייבל'ה שרגא ניימן.

פינת התקשורת
קצת רדיו: הודעת שהגיעה ממנהל הרדיו בקול ישראל בישרה על סבב כתבים ברשת ב' שיצא לדרך. עידן אבני יכהן ככתב ארצי לענייני משטרה + מחוז ירושלים, שב"ס והמשרד לבטחון פנים. לירן כוג'הינוף ככתב משטרה מחוז תל אביב והמרכז. שי זילבר ככתב לענייני חינוך. ניצן גלוסמן ככתב בצפון. נעמה עוזרי ככתבת לענייני משפט בתל אביב. לייבל'ה מאחל בהצלחה גם בשם הג'ינג'י.

וברדיו קול ברמה, לאחר שעלה שמו של שמוליק אברהם כעורך תוכניתו של מרדכי לביא בבוקר, מתברר כי העורך החדש הוא חיים הופמן הזכור לכולם מרדיו קול חי ומהפרידה הפתאומית לפני הבחירות. ועל זה לייבל'ה אומר, אם אין משכורת על העבודה במטה של אלי ישי קודם הבחירות - לפחות יש שכר בדרכים אחרות...

עורך המשנה של רשת קו עיתונות ואיש הרדיו ניצן קידר, הודיע לבעלי העיתון כי הוא מסיים את תפקידו ברשת. קידר ישמש ככתב המדיני של ערוץ 7 והעיתון בשבע, זאת במקביל לתפקידו כמנהל מחלקת החדשות ברדיו קול ברמה ואולי גם משו במחנה החרדי אך זה לא חשוב. לייבל'ה עדיין לא יודע מה עלה בגורלו של חיים גיל ברשת, מה שבטוח יהיה טוב.

ואפרופו 'קו עיתונות': הסמנכ"ל יענקל'ה פרידמן (יהיה פה דם, מי שזוכר) נצפה השבוע חבוש בגבס בצוותא עם איתי גדסי. מקורבי פרידמן מסרו כי הוא נפצע בעת פעילות ספורט ומצבו יציב. לייבל'ה מזכיר לפרידמן את ההתחייבות לסוף השבוע.





כתבי עיתון המודיע [להלן: יעקב רייניץ] והמבשר [להלן: חיים לוריא] הצטלמו בבר מצוה לבנו של פיני גרוס, חבר מועצת העיר אלעד והנציג הכלל חסידי, יחד עם הח"כ הטרי של הליכוד אורן חיבוקים הימורים בולגריה חזן.





ואילו השר דני דנון, עוד לפני שידע שיהפוך לחלל טכנולוגי עולה ברשתות החברתיות, נצפה השבוע בכנסת מסביר לסגן המיועד בביטחון בן דהן כיצד בוגי הפך אותו לעציץ, מנע ממנו את המזכיר הצבאי ושלח אותו ללשכה בתחתית הבניין. אידית תתכונני היטב.





אחיו של אריה ארליך (ליודעי ח"ן מפלג זלאטשוב ב"ב) נצפה השבוע משכנע את ראש ישיבת מתחברים הגר"ב מחלב לגייס את בחורי הישיבה שלו לצה"ל.





עם סגירת מגזין 'בקהילה' לדפוס, הגיע הגרי"ד גרוסמן בכל מגדל דוד נאמן הוא לבדוק ולהגיה את טורו הפופולרי המתפרסם בפתח העיתון, וכן לברך את חברי המערכת שעדיין היו במקום - אין מקרה בעולם – למרות השעה 23:00 בלילה, זאת בעקבות הפסקת חשמל ותקלות טכניות שאילצו אותם להישאר מאוחר מהרגיל השבוע. בהמשך ישב הרב גם עם הגרפיקאי מנדל שכטר.



מן הגורן ומן היקב
בשמחת בר המצוה לבנו של הרב אבא טורצקי המשמח אלוקים ואדם בירושלים, נצפו בוס ועובד ותיקים משוחחים - יעקב אשר [להלן: מזכ"ל 'דגל התורה' ומשתתף קבוע בישיבות הסיעה בכנסת] ויהודה וצלר, מי שהמציא את שיטת יעקב אשר בעיריית בני ברק. האמת, לייבל'ה כמעט בטוח שהוא שמע את וצלר אומר לאשר: "אם רק ליאון היה ראש העיר היינו בונים מגדלים על גשר המיתרים".





הקמב"צ המיתולוגי של זק"א, בנצי אוירינג, נצפה השבוע בכניסה לחנוכת הבית במשרדי 'קיצור דרך בישראל' בירושלים, כשהוא כורע ומשתחווה למשגיח ישיבת מיר רבי אהרן חדש. לייבל'ה זיהה מיד שאוירינג נשאר בארץ ולא נסע לעזור בנאפל, כנראה בשל ריבוי שמחות משפחתיות. העיקר שיהיה קיצור דרך בישראל.





ומספיחי מירון: סגן השר הנכנס פרוש, שלא רצה להבליט את הקשר החדש שנוצר עם חסידות באיאן, הגיע ליצוק שמן על מדורתו של הרבי מזוועהיל במתחם בני עקיבא. כך זה היה נראה.





והקולגה בכנסת, ח"כ מיקי זוהר, עוד לא התרגל למסדרונות ולהליכות, והגיע מצויד בשקית מכולת למשכן. לפחות לא מדובר בשקית גל פז.





ועוד אחד ממירון: לייבל'ה לכד בעדשה את הצלם יהודה פרקוביץ, שיצא לצלם עטור בתפילין את ראשוני המתפללים בציון הרשב"י.





ומי שאיבד את העדשה במירון, צלם הבית המהולל קובי הרשברג, התבשר כי העדשה נמצאה בריאה ושלמה אצל חסיד צאנז תושב נתניה, שבניו עדכנו אותו על הפרסום בעמוד הראשון של 'המבשר', שם רשם לייבל'ה את מספרו הכשר של הרשברג בין שאר היומונים שהתגייסו למשימה, למעט 'יתד'. לייבל'ה מקווה לפרסם להרשברג מודעת מאורסים בהקדם.

ועוד מספיחי מירון: אברמי פלדמן, האיש שהטיס מאות חסידים רומנים ויז'ניצאים ביחד עם האדמו"ר למסע הקודש, ערך את גזיזת מחלפות ראשו של בנו במירון ולאחר מכן הרים 'לחיים' עם אהרל'ה סמט, מני גירא שוורץ וחיליק שניצח על היין.



אלקיים תירגע!
עימות סוער התקיים בתכנית הצהריים של גלי צה"ל השבוע, בעקבות דיווח של כתב הדתות אוריה אלקיים על השלכות צפויות של העברת הוועדה למינוי דיינים ממשרד המשפטים למשרד הדתות, ובמהלכו אירעה טעות מביכה לסגן השר המיועד איציק כהן.

וזה התמלול לטובת קוראי לייבל'ה שאינם בקיאים במדמנה הגל"צית.

קוולר: "זה נחמד שאתה יכול להאשים ואני בטוח שאוהדיך מוחאים לך כפיים. אבל בוא תנסה לקדם את הדיון למקום פרודוקטיבי".

כהן: "אתה מוכן לתת לי להשלים?"

קוולר: "אני חושב שאתה צריך להירגע קודם, לא?"

כהן (בכעס): "אלקיים תירגע".

קוולר: "אלקיים לא על הקו, זה קוולר, אבל בסדר בבקשה דבר".

פינת המזל טוב:
מוישי פרוש, המנכ"ל הנמרץ של 'המבשר', לרגל הולדת בנו לאחר שלש בנות בשעה טובה. והברכה אחת היא לסבא הגדול סגן שר החינוך לרגל הנכד האין ספור, וברכה אחת גם לסבא השני הרב משה אריה לזר, שרכש השבוע את רכב הסיינה של מורו ורבו הגר"ש וואזנר זצ"ל. ‏שמחת השלום זכר תתקיים בליל שבת באולם בית המדרש באבוב ברחוב חזון איש בבני ברק, כיבוד עשיר מובטח כמיטב המסורת.

‏ברכות גם לח"כ ישראל אייכלר, יו"ר הוועדה לפניות הציבור בעתיד, לרגל הולדת הנכד, בן לבנו איש הפרסום מנחם אייכלר.

ביום שני בצהריים נערכה באולמי קונקורד שמחת הברית לבן הרב ישראל אורדמן, מנהל ת"ת דרכי שלום באלעד ומבכירי עסקני דגל התורה. במשתתפים: הגרב"מ אזרחי [סנדק], הגרש"ז גרוסמן רב העיר, הגר"י לייזר, ראש העיר פרוש וסגנו קריספל, וחברי המועצה ברדוגו, שטרן (דגה"ת) כץ – ויזנ'יץ ופיני גרוס, וכן בכירי 'דגל' מנחם שפירא וזליג אורלנסקי.





ובמודיעין עילית: ראש העיר יעקב אשר גוטרמן אירס את בנו מבחירי ישיבת חברון עם נכדת הגרב"מ אזרחי.





ועדיין באותה עיר: ברכת מזל טוב לאבי ברגר, חבר המועצה מטעם בני תורה, לרגל שמחת הבר מצווה לבנו בכורו שנערכה באולמי 'פרימה פאלאס' בירושלים.

דוד וינר, חבר מועצת עיריית בית שמש לשעבר וכיום מעובדי לשכת אפשטיין, לרגל הולדת הנכדה בשעה טובה.

באיחוד הצלה גליל חגגו בשמחתו של נחי קליין, שאירס את בנו מנדי בשעה טובה ומוצלחת. לייבל'ה מאחל שאולי יקבל כרטיס במכירה הסינית.

וברכת מזל טוב חמה ולבבית לידידנו יעקב הכהן מורגנבסר, עוזרו המסור של הח"כ והמדע אורי מקלב, לרגל אירוסיו עם טובה אינהורן מהעיר אופקים. לייבל'ה מאמין שבעקבות קבלת וועדת המדע, מקלב ימצא עוד תקן של מורגנבסר חדש צמוד, ובכל אופן השמחה היא גדולה מאוד וגם בארגון 'בלב אחד' שיגרו באתר הבית ברכה למורגן זוטא.

ואפרופו שמחות: כבר בישיבת הועדה הראשונה בכנסת התבשר אורי על הולדת נכדתו הטריה.

ובעוד ב'דגל' חגגו למורגנבסר, בש"ס חגגו ליהודה חזן, איש הרבנים בתנועה ומקורבם של חברי המועצת, שהתארס בשעה טובה ומוצלחת עם תושבת העיר ביתר עילית. חזן-דביר-בר שידיו רב לו בעולם התורה הספרדי, בוודאי יבנה את ביתו על אדני התורה והיראה.





ובצאנז חגגו את שמחת אירוסי נכדת המשב"ק הרב אברהם דייטש, שהתארסה עם בן משב"ק הרבי מטאלנא אשדוד יעקב שטמר.

עוד בצאנז: גם חיים המרמן, מנהל בית חולים לניאדו, אירס את בתו בשעה טובה. אצל המרמן בטוח שיולדת מקבלת יום רביעי נוסף בבית החולים.

ואחרון אחרון חביב: דובר חסידות בעלזא המעטירה, שדברר את מסע הבזק לעיירת בעלזא, חגג ערב יסוד שביסוד 40 שנה להיווסדו בהולדתו לאביו הגדול הרה"ח רבי ראובן חיים וינברגר. מפני עין הרע נמנע לייבל'ה מלהרחיב בסוגיית 'בן ארבעים לבינה' והמסתעף, אך מי שירצה פרופיל לדמותו של הדובר המסור של כבוד בית בעלזא מוזמן לפנות באישי.

ומשמחות לניחום אבלים: יהושע פולק, הבוחש של המועצה הדתית בירושלים, לרגל פטירת חמיו הרב אליעזר ורקר ז"ל משכונת שערי חסד. השבעה אם שאלתם בבית משפחת פולק בגוש 80.

ובפינת הגירושין ושאינם זוגות בברנז'ה החרדית: הרשימה מתרחבת מרגע לרגע, ואם חשבתם שהגיטין מתעופפים אז מדובר ביותר מזה, ונא לא לחפור בפרטי כי לא תרצו לשמוע שקרים.
לייבלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד