י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הרעיון שמאחורי מנהגי האבלות בספירה • טור

מי שמחמיר בכל דיני האבלות הנהוגים, אבל מזלזל בכבוד חברו - החמיץ את הסיבה המרכזית לספירת העומר

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90


הגמרא במסכת יבמות מספרת לנו על 12 אלף זוגות תלמידי רבי עקיבא שכולם נהרגו מפסח עד פרוס עצרת, “והיה העולם שמם". עולם בלי תורה הוא שממה וריק, למרות כל שאון החיים.

מאז ועד היום עברו שנים רבות, ובכל זאת אנו נוהגים במשך הדורות מנהגי אבלות על תלמידי רבי עקיבא שנהרגו בגלל שלא נהגו כבוד זה בזה. אפילו תלמידי רבי עקיבא שהיו לומדי תורה מופלגים נענשו על חוסר הזהירות בעניינים שבין אדם לחברו. חשוב להדגיש שהתורה אינה רק כמות של לימוד, אלא בראש ובראשונה צריך לנהוג כבוד בזולת. בן תורה אמיתי לא מתנשא על זולתו, לא שולל את שאר בני התורה ולא מזלזל בלומדי תורה אחרים.

מורי ורבי הרב מאיר כהנא הי"ד היה חוזר ומדגיש בשיעוריו שצריך ללמוד את הרעיון שמאחורי המושגים ביהדות ולא רק לקיים מצוות כפולחן. לא להתרגל לקיים הלכות ולהפסיד את המסר החינוכי שלהם. דוגמא לדבר אפשר למצוא גם במנהגי האבלות שנהגנו בימים אלה.

מי שזכה לשמור על ההלכה, לא להתגלח ולא להסתפר או להתחתן בימים אלו ואף להימנע משמיעת כלי זמר, אך עדיין לא הבין עד כמה חמור לכנות יהודים אחרים בכינויי גנאי כמו "עמלק", או לומר "אנחנו בני תורה אבל אחרים אינם בני תורה ולכן יש להיבדל מהם", כנראה שהחמיץ את עיקר מטרת מנהגי האבלות בימים אלו. הרי מנהגי האבלות נקבעו לנו כדי שנפשפש במעשינו ונחזור בתשובה על מה שלא נהגנו כבוד בזולת. ואם נהגנו במנהגי אבלות ולא חזרנו בתשובה, הרי שעזבנו את העיקר ותפסנו את הטפל. כמה מצערת העובדה שמפלגה המכנה עצמה "חרדית" מוציאה פרסומי השמצה נגד גדולי תורה רק משום שאינם תומכים בהם בבחירות. כמה נוראים הביטויים שנאמרו שיש בהם ביזוי תלמידי חכמים, וכמה גדולה התשובה שיש לכולנו לעשות. לא רק ביטוי של אבלות על תלמידי רבי עקיבא, אלא התעוררות לחשבון נפש אמיתי וקבלה לעתיד של זהירות בכבוד הזולת וכבוד לומדי התורה.

הלוואי וה' יפקח את עינינו ונבין שכדי להיות ראויים לקבל את התורה עלינו להתחזק באהבת ישראל בראש ובראשונה.
זלזול רבי עקיבא תלמידים חבר ספירת העומר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד