י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

התחמקות משטרתית: האם החיילים החרדים נטולי הגנה?

'בחדרי חרדים' בדק מה עושה משטרת ישראל כדי למגר את תופעת רדיפת החיילים החרדים וקמפיין החרד"קים, ונענה בתשובה לקונית • "ככל שאירוע מסוג זה מתרחש ונודע למשטרה, היא משקיעה את מירב המשאבים והכוחות על מנת לחקור את האירוע"

צלם:נתי שוחט, פלאש 90
צלם:נתי שוחט, פלאש 90


במשטרת ישראל הוקמה לפני כשנתיים 'היחידה למלחמה בפשיעה לאומנית', הפועלת למיגור פשעים על רקע לאומני [מה שמכונה 'תג מחיר'. א.ש.]. זאת, במקביל ל'יחידה לפשעים לאומיים' של החטיבה היהודית בשב"כ.

בדיקת 'בחדרי חרדים' ניסתה לגלות מדוע לעבירות 'תג מחיר' נגד ערבים נמצאה הגדרה מדויקת ואף הוקמה יחידת מיוחדת במשטרה לצורך כך. אך לעומת זאת לא נמצאה הגדרה משפטית שתאפשר להעניש בחומרה כל מי שתוקף חיילים חרדים בשירות צבא ההגנה לישראל, פיזית וגם מילולית או בכל דרך אחרת? בעיקר נוכח העובדה שמדובר בתופעה מתרחבת והולכת, ומסוכנת מאוד עד כדי סכנת חיים, ובנוסף, גורמת בעקיפין להכפשת ציבור שלם על לא עוול בכפו?

לפי בדיקת 'בחדרי חרדים' בפרקליטות המדינה, למרות התלונות למשטרה, רק 2 תיקים נמצאים בבחינה ועוד 2 נמצאים בתהליכים.

חשוב לציין כי במהלך השנתיים וחצי האחרונות, אירעו מקרי תקיפה רבים של חיילים חרדים, ביניהן תקיפות מילולית ופיזיות, ובחלקן שילוב של התקפות מילוליות ופיזיות. קמפיין ארוך טווח, הרסני ומלא שטנה, של מודעות רחוב ופשקווילים, מתנהל באזורים חרדים ברחבי הארץ, שם מכנים את החיילים החרדים והמגייסים בכינויי גנאי, ומזהירים מפני מגע עמהם, ולעתים אף כלולים בקמפיין דברי הסתה ממש.

באמצע השבוע שעבר ההסתה נגד החיילים החרדים עלתה מדרגה, כאשר בשכונות החרדיות בירושלים הופצו פרסומי הסתה, במסגרת 'קמפיין החרד"קים' הכוללים תמונות ופרטים של חיילים חרדים הנושאים תפקידים בכירים בצה"ל - ובהם גם מגייסים לשורות צה"ל. גורמים בשכונת מאה שערים אומרים ל'בחדרי חרדים', כי הקמפיין החדש, אינו קשור אליהם.

חייל חרדי המשרת בצה"ל אמר ל'בחדרי חרדים': "אמנם התצלום שלי לא פורסם, אבל אם זה ימשיך וייעשה אני בהחלט אהיה מודאג. זה מזכיר לי שלפני שירו ביהודה גליק מישהו העלה את תמונתו לרשת וצייר סביבו מטרה. זה מה שעושים כאן ואני מתפלא שעד כה המשטרה לא עשתה דבר לעצירת המסיתים".

בסוף השבוע, אשתו של אחד קצינים שתמונתם פורסמה, הגישה תלונת למשטרת ישראל בעיר מגוריה - פתח תקווה, בגין הסתה לאלימות.

כתב 'בחדרי חרדים' פנה למשטרת ישראל וציין כי ישנה ציפייה ממשטרת ישראל האמונה על אכיפת חוק במדינה, ועל הגנת האזרח, שתמצא את הפתרון המהיר והמיידי לשמירת חיי כל אזרחיה, ותאפשר לחיילים חרדים להתהלך בגאון ובגאווה עם מדים, ללא תחושת הפקרת חייהם. יימצא הפתרון המידי להגדרה המשפטית שתחייב מתן כבוד לאדם נושא מדים וחובש כיפה – או לפחות איסור על פגיעה בו.

מהמשטרה נמסר בתגובה: "המשטרה רואה בחומרה רבה אירועי אלימות ובפרט תקיפת חיילים המשרתים בצה״ל על רקע שירותם הצבאי. ככל שאירוע מסוג זה מתרחש ונודע למשטרה, המשטרה משקיעה את מירב המשאבים והכוחות על מנת לחקור את האירוע, לאסוף ראיות ולמצות את הדין עם העבריינים. סוגיית הפצת חומר שיש בו כדי חשד להסתה מטופלת אף היא במקצועיות ובנחישות בתיאום עם הגורמים המוסמכים לאשר חקירה בעבירות אלה".
חיילים תקיפות משטרה תגובה חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד