כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

אבי היישוב היהודי בחברון: ר' משה לוינגר ז"ל

בשבת נפטר אבי היישוב היהודי בחברון ומראשי תנועת גוש אמונים, הרב משה לוינגר ז"ל, והוא בן 80 בפטירתו

לוינגר. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
לוינגר. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


‏ברוך דיין האמת: בשבת נפטר בבית החולים 'שערי צדק' בירושלים הרב משה לוינגר ז"ל, אבי היישוב היהודי בחברון ומראשי תנועת גוש אמונים, והוא בן 80 בפטירתו.

הרב לוינגר ז"ל נולד בירושלים בשנת תרצ"ה להוריו‏ שעלו מגרמניה, בבחרותו למד בישיבת כפר הרוא"ה ובישיבת מרכז הרב בירושלים והוסמך לרבנות בהיותו תלמידם של הרצי"ה קוק והגר"א שפירא זצ"ל.

היה ‏אבי ההתיישבות חברון ובמועצת יש"ע, ומספר פעמים אף התעמת עם רשויות החוק ובעקבות כך הועמד לדין ואף הורשע.

היה מייסד ההתיישבות בעיר האבות וביהודה ושומרון על כל מרחביה. הגרעין אותו הקים חודשים ספורים לאחר שיחרור חלקי ארץ ישראל כולה יישב את העיר חברון בפסח תשכ"ח, והרוח הגדולה אותה הפיח בקרב סביבתו היא אשר יישבה ישובים רבים ביהודה ושומרון.

בעבר אף התמודד לכנסת ורשימתו לא עברה את אחוז החסימה.

הותיר אחריו דור ישרים מבורך - 11 ילדים נכדים וצאצאים.

‏מסע הלוויתו תצא מחר (א') בשעה 11:00 בבוקר מרחבת מערת המכפלה בקרית ארבע לבית העלמין העתיק בחברון שם ייטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

בנו מלאכי לוינגר אמר עם פטירתו: "האבידה היא גדולה והפרידה כואבת, אך הסתלקותו של מו״ר אבי בערב יום ירושלים ויום חברון מסמלת את הרוח והאהבה הגדולה שפעמה בקרבו למען ארץ ישראל כולה, חזונו הוא חזון כולנו ורוחו הגדולה תמשיך לפעום בלב כולנו להמשך בניינה של האומה והארץ".

השר אורי אריאל הגיב: ״אבד צדיק מן הארץ. עם ישראל איבד היום את הרב משה לוינגר זצ״ל שהיה ממובילי ההתיישבות בארץ ישראל ובעיר האבות חברון בפרט. רק סמלי הדבר שיום קבורתו יתקיים ביום שחרור העיר. הרב לוינגר פעל להתיישבות בכל חלקי ארצנו ללא פשרות תוך הקפדה על אהבת עם ישראל ללא תנאי. במשך שנים רבות למדתי מהרב לוינגר שליחות ציבורית מהי ואבדתו היא אבדת עם ישראל כולו״.

ח"כ יצחק הרצוג יו"ר המחנה הציוני, אמר הערב: "הרב לוינגר היה מנהיג של ציבור חשוב, ציבור אידיאולוגי שהאמין בו ובעמדותיו, אני חולק על עמדותיו לכל אורך הדרך, אך כיבדתי אותן. אני מוסר הערב את תנחומיי וצערי למשפחתו ולתלמידיו הרבים ובמיוחד לבנו מלאכי עימו זכיתי לעבוד בתפקידיי השונים".

רבה של ירושלים, הרב אריה שטרן: ״הרב לוינגר היה אחד מדוגמאות המופת של הרבנים בישראל ושלי באופן אישי. לא כולם מכירים את כלל פעילותו של הרב לוינגר, אבל מעבר להיותו אבי ההתיישבות השקיע הרב לוינגר בפעילות חברתית, התייצב נגד האפליה וועדות הקליטה ביישובים ופעל לשיקום תושבי שכונות מצוקה במסגרת ההתיישבות לכלל עם ישראל ולא רק עבור הציונות הדתית. במעשיו הפך הרב לוינגר דמות לחיקוי עבור רבים והותיר מורשת מפוארת של חיבור העם והארץ אותה אנו מחוייבים להמשיך״.

ממועצת יש"ע נמסר: "מועצת יש"ע אבלה על פטירת הרב משה לווינגר חלוץ חידוש הישוב היהודי בחברון ומפורצי הדרך לחזרת העם היהודי להתיישבות בכל רחבי יש"ע. במשך כל חייו פעל הרב לוינגר בדרכו הנאמנה והמסורה לעם וארץ ישראל ולמען ירושת הארץ כולה. מחר יום שחרור חברון יטמן באדמתה הרב שהוביל לצמיחתה. אנו מוסרים את תנחומינו למשפחת לוינגר כולה ולבנו, חברנו, מלאכי לוינגר, חבר הנהלת מועצת יש"ע וראש המועצה המקומית קריית ארבע".

ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה: "כולנו מרכינים ראש ואבלים על לכתו של אב ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון. הרב משה לוינגר זצ"ל תמיד הלך לפי האמת שלו והביע אותה בפני כל ללא חשש וללא משוא פנים. דמותו המיוחדת השאירה ותשאיר חותם עמוק בקרב דורות רבים. היום במיוחד, ערב יום ירושלים ויום חברון, עם ישראל כולו צריך להוקיר ולזכור את תרומתו האדירה של הרב משה לוינגר לתקומת ארץ ישראל ושיבת העם היהודי לארצו. אין ספק כי פועלו ייכתב בדפי ההיסטוריה של העם היהודי".
לוינגר חברון גוש אמונים פטירה שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד