א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

אשדוד: העירייה תאכוף את חוק המנוחה בשבת

בעקבות פניית התנועה למדינה יהודית, נערכים באשדוד לאכיפה מוגברת של חוקי המנוחה בשבת וקנסות למפרי החוק

אשדוד: העירייה תאכוף את חוק המנוחה בשבת
הביג באשדוד, "חילול שבת המוני"


עיריית אשדוד קבעה מפה עם אזורים מסומנים - בהם יחול איסור גורף על פתיחת עסקים בשבת, ובכוונתה לאכוף זאת בכל אותם אזורים באמצעות צווי סגירה. כך עולה מתגובת ראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי, על מכתב ששיגרה אליו "התנועה למדינה יהודית", גוף של משפטנים שפועלים לחיזוק אופייה היהודי של מדינת ישראל, שדרש לסגור את מרכז הקניות "ביג פאשן" בשבת באשדוד ולתקן את חוק העזר העירוני (פתיחת בתי עסק וסגירתם), משנת 1976, כך שיהלום את תמהיל האוכלוסייה החילונית, המסורתית, הדתית והחרדית בעיר החמישית בגודלה בישראל בשנת 2015.

מתשובתו של ד"ר לסרי עולה עוד, כי בעירייה נאספו נתונים בנוגע להגדרת התושבים את עצמם (חילוניים, חרדים, דתיים ומסורתיים), וזאת בפילוח לפי הרבעים השונים בעיר, תוך שנתונים אלה מנחים את העירייה בהכנת ההצעה לתיקון חוק העזר.

כזכור, מתחם הקניות והבילוי 'ביג פאשן', שנפתח לאחרונה בכניסה הדרומית לעיר אשדוד, מצית לאחרונה את מלחמות השבת בעיר ומאיים לפגוע במרקם החיים העדין בין הדתיים והחרדים לבין החילונים. מדובר במרכז קניות עצום ממדים, שנחנך לקראת חג הפסח האחרון בעלות של 400 מיליון שקל, ובו 140 חנויות על פני 60 דונם, פתוח בשבת, ומעורר מחלוקת קשה בין האוכלוסייה הדתית לאוכלוסייה החילונית בעיר החמישית בגודלה (כרבע מיליון תושבים) במדינת ישראל – היהודית והדמוקרטית.

התנועה למדינה יהודית סבורה כי דווקא לאור פרשת מתחם 'ביג פאשן' באשדוד, אל לה לעיריית אשדוד להמשיך להתנהל בגרירת רגליים בכל הנוגע לקבלת הצעה לתיקון חוק העזר הקיים כך שתתחשב במציאות הקיימת בעיר. "העיר אשדוד אינה יכולה לחיות עם חוק עזר משנת 1976, בעוד שאם בשנת 1972 כמות התושבים באשדוד היתה 41.1 אלף – הרי שבשנת 2013 אשדוד מונה 204.3 אלף תושבים", מסביר עו"ד אורי ישראל פז, ראש מחלקת ליטיגציה התנועה למדינה יהודית. "כיום, העיר אשדוד מונה 91.2% יהודים, 0.1% מוסלמים, 0.4% נוצרים ו-8.4% 'אחרים' (על-פי השנתון הסטטיסטי לישראל 2013 של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה). חוק העזר לאשדוד חוקק בשנת 1976, לפני כ-40 שנה(!), ומאז העיר אשדוד רק הלכה וגדלה משמעותית באופן שבו תמהיל האוכלוסייה שלה הלך והתגוון – עד כי 35% מאוכלוסיית העיר היא חרדית".

נוסף על תיקון חוק העזר, העירייה מתבקשת להגדיל משמעותית את כמות הפקחים בעיר. ממידע שמסרה עיריית אשדוד למרכז המחקר של הכנסת עולה כי בכל אשדוד עוסק ברישום עסקים הפתוחים בשבת רק פקח אחד. לשם השוואה, בעיריית רמת גן עוסקים 14 פקחים באכיפת חוק העזר העירוני, ורמת גן מונה כ-80,000 תושבים פחות מאשדוד. אין פלא אפוא כי מספר הקנסות שניתנו בהשוואה לכל אחת מהשנים 2008-2013 ירדו במידה דרמטית מסך של 3,074 קנסות בשנת 2010 לסך של 194 קנסות בלבד בשנת 2013(!). עיריית אשדוד היא היחידה שדיווחה על פוטנציאל הכנסות של כ-4 מיליון שקל בשנה.

"בשנה ה-67 לקיומה של מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, קשה להימנע מהשאלות: איך אנחנו כחברה הישראלית מעוניינים לראות את הרחוב הישראלי ביום המנוחה השבועי, בשבת?", נטען במכתב של התנועה לראש העיר. "האם אנו מעוניינים שיום השבת יהיה זהה או אפילו דומה ליום חול רגיל, בו הפיח של האוטובוסים ממלא את ריאותינו ברחובה של עיר ותרבות השופינג משתלטת על כל הווי של תרבות הפנאי? מהו האופי שאנו רוצים להקנות לימי המנוחה שלנו כחברה בריאה ומתוקנת? וכיצד יראה הרחוב הישראלי ביום השבת תוך תקופה של מספר שנים לא רב, הרף עין במונחים היסטוריים?"

עו"ד אורי ישראל פז, מהתנועה למדינה יהודית, מציין במכתבו כי "הזכות למנוחה שבועית מעוגנת בשורה של חוקים ומקורות משפט, והיא באה לשרת שורה של תכליות. מדובר בזכות יסודית וחשובה מאין כמותה, שאת מרכזיותה קל להדגים בעולם ללא מנוחה שבועית. והרי איש מאיתנו לא היה רוצה לחיות בעולם כזה. משמעות הדבר היא, בפשטות, עולם של עבדות".

התנועה למדינה יהודית דורשת מראש העיר אשדוד לנקוט בכל הצעדים המתבקשים, וביניהם: לתקן את חוק העזר כך שיותאים לתמהיל האוכלוסייה באשדוד, לפי טעמים שבמסורת דתית ושיקולים חברתיים וציבוריים בדבר אופיו הראוי של יום המנוחה השבועי במדינה יהודית; במסגרת חוק העזר המתוקן יש לקצוב את גובה הקנסות שפקחי העירייה מטפלים בהם לפי דרגת קנס א' (730 ₪) במקום דרגת קנס ג' (320 ₪) הנמוכה ולא מרתיעה עברייני חוק; ובעיקר יש להגדיל משמעותית את מספר הפקחים מטעם העירייה בכל שבת שיעסקו ברישום עסקים הפתוחים בשבת.
חוק אשדוד עסקים עירייה קנס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד