י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הגר"ד לאו: "להתייעץ עם הרבנים לפני כל חוק"

הרב השתתף בכנס לשכת עורכי הדין באילת, יחד עם שרת המשפטים שהצהירה: "יש טשטוש בהפרדת הרשויות"

צלם:יונתן זינדל, פלאש 90
צלם:יונתן זינדל, פלאש 90


בכנס לשכת עורכי הדין שנערך היום (ב) באילת נשא דברים הרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו ופנה לשרת המשפטים הנכנסת איילת שקד ואמר: "מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית ואלו לא ביטויים שסותרים זה את זה. ולכן אני קורא לשרת המשפטים לייסד שבכל הצעת חוק שעולה על שולחן הממשלה, כפי שמבקשים את עמדתם המקצועית של המשרדים הנוגעים בדבר, כך יש לבקש את עמדת הרבנות הראשית שתציג את עמדת היהדות והמסורת בעניין הצעת החוק".

שרת המשפטים הנכנסת, איילת שקד, נשאה אף היא דברים בכנס ואמרה כי הסוגיה שאליה תידרש היא סוגיית האיזונים הרצויים בין הרשויות: "המשפט, הדין, מושתתים על עֶקרון הפשרה והאיזון, בהנחה ואין אמת אבסולוטית. עֶקרון האיזון מלווה לא רק את המערכת המשפטית עצמה, אלא גם את מערכת השלטון כולה והיחס בין הרשויות – על פי רעיון הפרדת הרשויות של מונטסקייה; שהרי רק הפרדת רשויות אמיתית תבטיח קיומה של דמוקרטיה, שבה, בין היתר, נשמרת חירות הפרט וּמוגנות זכויות אדם. האיזונים הללו הם עדינים, מורכבים, אך מחויבי המציאות הם".



"בשנים האחֲרונות הולך וגובר הרושם בקרב חלקים בלתי מבוטלים של הציבור, כי חל טשטוש מסוים בתפיסה זו. נדמה שקבלת ההחלטות – המשילות – אינה מסורה עוד בידי העם, כלומר נבחריו בכנסת, אלא בידי אנשי מערכת המשפט. הנושא מצוי בלב מחלוקת ציבורית.

"המתנגדים לִמְגמה זו של טשטוש הסמכויות, וַאֲני כמובן ביניהם, מוגדרים כִּ"בְני חושך", ואילו המצדדים בִּשלילת זכות ההכרעה מידי הציבור באמצעות נציגיו בכנסת והעברתה לידי בית המשפט, מכונים "בני אור". אני כופרת בַּחֲלוקה הזו, וַאֲני כופרת גם בהגדרות הללו", אמרה השרה.

סוגיה נוספת ואחרונה שעלתה מדבריה של השרה היא סוגיית סכסוך הפרקליטים. "כמו כן, אבחן פתרונות לסוגיית הביקורת על הפרקליטות", אמרה. "ראוי כי כל איש ציבור יהיה נתון לביקורת, אך יש לוודא כי ביקורת זו תהיה הוגנת ותוביל להתייעלות המערכת. בימים הקרובים אפגש עם הגורמים הנוגעים בדבר על מנת לגבש מתווה שיוביל לפתרון מהיר למשבר".

מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו אמר כי "בימים הקרובים תתפרסם חקירה מהיותר גדולות ומשמעותיות שישראל ניהלה אי פעם בתחום ארגוני הפשיעה במדינת ישראל".

ראש לשכת עורכי הדין עו"ד דורון ברזילי פנה לשרת המשפטים איילת שקד ואמר כי "לשכת עורכי הדין תתמוך בך במאבקך בצורך לאזן בין שלוש רשויות המדינה". הוא ציין כי למרות התנגדות המערכת, הצליחה הלשכה להחזיר את משוב השופטים.

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין התייחס לפרשת רונאל פישר בכנס הפרקליטים באילת. "גם כשחשבתי שראיתי הכל חשתי זעזוע ממה שנחשף באחרונה", אמר היועמ"ש. הוא התייחס להעמדה לדין של עו"ד רות דוד "לא האמנתי שאגיש כתב אישום כנגד פרקליט מחוז לשעבר. זו רעידת אדמה".
דוד לאו נאום משפטים אילת רב ראשי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד