י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

שביתה בביתר: העירייה נגד יו"ר ועד העובדים

העירייה מאשימה את פנחס כהן בניהול מאבק אישי על גבם של העובדים • כהן מצידו משיב האשמות נגד ראש העיר

שביתה בביתר: העירייה נגד יו"ר ועד העובדים


שביתת העובדים שהוכרזה למחר (ג) בביתר עילית, מביאה את קברניטי העיר להסיר את הכפפות במאבקם נגד יו"ר ועד העובדים פנחס כהן, שפוטר מהעירייה ומנהל בימים אלו מאבק בביהמ"ש בניסיון למנוע את פיטוריו.

מפרוטוקול שמציגים בעירייה עולה, כי יום קודם להכרזת השביתה – בתאריך ה-12.5, התברר בדיון בבית הדין לעבודה, כי פנחס כהן נוהג להחתים בעירייה כרטיס נוכחות מוקדם בבוקר – עוד קודם התפילה, וכן כרטיס יציאה מאוחר בערב, אלא שזה לא מפריע לו להסתובב בשעות היום בירושלים.

גורמים שפועלים בעניין בני הנוער בעיר מציינים, כי הדברים חמורים שבעתיים, נוכח העובדה שמתברר כי כהן שמנהל מלחמת חורמה נגד כל מי שמנסה לטפל בבני הנוער, אינו ממלא את חובתו כקצין ביקור סדיר. "במקום למלא את חובתו הוא מסתובב בירושלים, בזמן שהוא אמור לפקח על ביקורם הסדיר של בני נוער שנפלטים מהמסגרות החינוכיות בעיר" ציינו הגורמים.

בנוסף, כפי שמופיע בפרוטוקול, טוענת העירייה כי יו"ר ועד העובדים קשור בפועל לניהול עמותה המקבלת תקציבים מהעירייה, וכן העסיק בה את העובדים הכפופים אליו בעירייה המקבלים את שכרם מהעירייה, כל זאת תוך ניגוד עניינים חמור.

לטענת הגורמים בעירייה, הקשר למצבו המשפטי העגום ברור לחלוטין, בעוד שסיבת השביתה עלומה, כאשר בנימוקי השביתה נכתב כי הסיבה הינה מועדי תשלום משכורות ופיטורי עובדים, בעוד שבפועל מעולם לא היה איחור משכורת בביתר עילית, וכמו"כ, במסגרת תכנית ההתייעלות הגיע רה"ע לסיכום, כי לא יפוטר שום עובד.

יש לציין, כי בין עובדי העירייה אין תמימות דעים בקשר לתמיכה במאבק, וכי רבים מהם שוקלים שלא להשתתף בה, בפרט כאשר לטענתם ההקשר האישי שלה בולט באופן תמוה, ואין על הפרק שום נושא שבמחלוקת.

במכתב שנשלח ע"י מס' עובדים אל פנחס כהן, הם מבקשים לקבל הסברים על השביתה המוזרה. העובדים מציינים, כי לא יתכן שהם יצטרכו לשבות ולנכות משכרם, בו בזמן שהם לא קיבלו שום הסבר ושום עדכון, על מה ולמה פרצה השביתה המוזרה הזו. "האם יש הסבר אחר מלבד המבוכה של פנחס באולם הדיונים, כדי להסביר את השביתה המוזרה הזו?" תהה אחד העובדים.

יש לציין, כי ראש העיר מאיר רובינשטיין שלח היום מכתב לעובדים, בו ציין, כי "הודעת השביתה מביאה לשיא רצף של התנהלות תמוהה, אישית, מכוערת ומגמתית, המיועדת לקדם אינטרסים זרים, תוך שימוש נלוז בעובדי העירייה למטרות שאינם שותפים לה".

לדברי רובינשטיין, "אני תומך בהתארגנות עובדי העירייה. יתירה מכך, אני סבור שגוף מסודר יוכל לסייע רבות בקידום מהלכים חשובים מול משרד הפנים, הנוגעים לעבודתם של כלל עובדי העירייה וצמצום הפגיעה למינימום ההכרחי. אני הוא הפועל ללא לאות מול משרד הפנים והחשב המלווה, ונלחם כדי לצמצם את הפגיעה בעובדים למינימום ההכרחי.

"לצד זאת, אעמוד בכל תוקף על כך שכל עובד יהיה זכאי להביע את דעתו באופן חופשי. לא אתן לאף גורם אינטרסנטי להפחיד ולאיים על העובדים, גם אם בדרך כלשהי הוא הצליח לנכס לעצמו את התואר 'וועד העובדים'.

"הדברים הללו מקבלים משנה בימים האחרונים, בהם אני מוצף בפניות מעובדי עירייה, במכתבים אישיים ובשיחות פרטיות, כשהם מתנים את צערם ומלינים על העובדה, כי מתנהל כאן מאבק זר ומוזר, על גבם של העובדים ולא למענם".

רובינשטיין גם מוסיף, כי "אין על הפרק שום סכסוך מהותי הנוגע לפרט כזה או אחר. מדובר בסכסוך עקרוני בשם עילה מוזרה ומפוקפקת על "יחס" כביכול לוועד העובדים, דבר שכל עובדי העירייה מגחכים למשמעו. כנ"ל לגבי "מועד תשלום משכורות", למרות שמעולם לא היה איחור תשלום בעירייה. כנ"ל לגבי כל יתר סיבות השביתה, שהן בבחינת סימון העיגול אחר נעיצת החץ.
אין צורך להסתתר מאחורי הדברים, ועל כן אלו ייאמרו ברורות: בראש ועד העובדים עומד אדם שפוטר מהעירייה, אינו דורך בה, וכל מעשיו מיועדים אך ורק לשימור משכורתו, כאשר תפקיד יו"ר ועד העובדים הינו מכשיר לכך.

"בהתאם לכך, ברור אפוא כי ועד העובדים נעדר כל שיקול דעת ענייני, וכי כל מעשיו מיועדים אך ורק לניגוח העירייה והעומד בראשה, מתוך מטרה לשמר את משכורתם, על גבם של עובדי העירייה כולם".

פנחס כהן מגיב: "גוזלים פת לחמם של העובדים"
פנחס כהן מסר בתגובה: "התאגדנו כועד עובדים כחוק. נבחרתי פה אחד על ידי כל עובדי העירייה. בבחירות נכחו נציגי הנהלת ההסתדרות שראו שהבחירות נעשו בצורה מאורגנת. רןבינשטיין ניסה בכןל דרך לטרפד את המהלך, בין הטענות שלו היה שההסתדרות לא מייצגת את טענות העובדים והמייצגת היא ההסתדרות הלאומית, שגם נגדה ניהל מאבק קודם לכן. הבהרנו לו באופן חוקי ומסודר שכל העובדים למעט שניים מיוצגים על ידי ההסתדרות הכללית כחוק.

"הטענות שלנו הן בסיסיות, קודם כל קופת הועד שנגבית משכר העובדים במשך שנים נמצאת אצל העירייה והוא חייב להעבירה לועד העובדים. בנוסף, דרשנו רשימה של עובדי עירייה מסודרת לפי פילוח מחלקות ולא קיבלנו. הוא ניסה לפטר את מחלקת תרבות, עובדים ותיקים במשך עשורים רבים, מחלקה המשרתת אלפי תושבים, ולגזול את פת לחמם של עובדיה, וכל זה בטענה של 'התייעלות'. בו זמנית הוא ממשיך להכניס עשרות עובדים לעירייה ללא מכרזים כנדרש בחוק וללא כישורים מתאימים לתפקידיהם. הוא משאיר מחלקות שלמות ללא ניקיון ומיזוג וללא כל שירותים משרדיים.

"לדעתנו מצבה של העירייה הקשה מאוד עם גירעון כבד מחייב כניסה לתכנית הבראה ואין זה אומר לגזול את פת לחמם של העובדים ולכרסם בשירות לתושב. לא ניתן ונילחם למען כל עובד שיקבל את מלוא זכויותיו, הגם שחלקם עדיין מועסקים בתנאי עבדות על ידי חברות כוח אדם. מחר בעז"ה כל עובדי העירייה ישבתו ויתאספו ב-8 בבוקר ברחבת העירייה כדי להביע את מחאתם וכאבם. במקום ישמיע דברים יו"ר ההסתדרות במרחב ירושלים, מר דני בונפילד".

עוד הוסיף ביחס לעמותה אותה הינו מנהל: "העמותה מומנה על ידי העירייה בתקציב על סך מאה אלף שקל. היא עברה מכרז כדת וכדין והרב כהן לא יושב בועדת מכרזים או ועדת ההקצאות. על כל שקל שהעיריה הקציבה העמותה נתנה שלוש והדברים שעשינו בעיר - אין דומה להם בכל מקום אחר כפי שיעידו התושבים וגם רובינשטיין עצמו.

"לפי חצי שנה שלח אליה רובינשטיין את אחד מחברי העירייה כדי לערוך הסדר כספי. הוצא לנו לקבל למעלה ממאה אלף שקל בתנאי שאני ארד מכל העניין. אם העמותה כה מושחתת למה להציע עוד כסף?

"לסיכום בביתר מי שמשתתף בחגיגת השחיתות הינו צדיק. מי שלא מוכן להיות מושחת, מכפישים אותו והופכים אותו ל'מוסר'".



















ביתר מאבק עובדים בית משפט רובינשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד