כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

החשוד במכירת ציוד לחמאס יעצר עד תום ההליכים

העליון קיבל את העירעור, ומיכה פרץ שהואשם בעבירות בטחוניות נעצר עד תום ההליכים

חמאס ברצועה
חמאס ברצועה


בית המשפט העליון קיבל את ערר הפרקליטות והחליט לעצור את מיכאל פרץ, שהואשם בהעברת סחורות ברזל לרצועת עזה ששימשו את ארגון החמא"ס, עד תום ההליכים המשפטיים כנגדו.

פרקליטות מחוז דרום הגישה לפני כחודשיים לבית משפט המחוזי בב"ש כתבי אישום נגד מיכה פרץ, תושב מבטחים ושלושה אנשי עסקים נוספים, שהואשמו כאמור בהעברת סחורות ברזל לרצועת עזה לידי סוחר פלסטיני, כשהם מודעים לכך שמדובר בזרועו הארוכה של ארגון החמא"ס ונועד לשימוש ארגוני הטרור.

כמו כן הוגשו 5 כתבי אישום נגד פלסטינים מעזה. המדובר בהיקפי המסחר המוערכים במיליוני שקלים. בנוסף לעבירות הבטחוניות של סיוע לאויב במלחמה, איסור מימון טרור, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון ועוד המיוחסות לכל הנאשמים, הואשם מיכה פרץ גם עבירות של הונאת נושים ועבירות שונות לפי פקודת פשיטת הרגל. פרץ הוכרז, לבקשתו כפושט רגל והציג עצמו כחדל פירעון בבית משפט, וזאת בשעה שפעל במסגרת הסחר עם גורמי טרור וגרף לכיסו רווחים בהיקף של מיליוני שקלים.

בית המשפט המחוזי שחרר את מיכה פרץ ממעצר בתנאים מגבילים, הפרקליטות ביקשה עיכוב ביצוע, הגישה ערר על שחרורו לבית המשפט העליון וכאמור הערר התקבל. כב' השופט שהם כתב בהחלטתו: "הגעתי לכלל מסקנה כי יש מקום להתערב בהחלטתו של בית משפט קמא ולהורות על מעצרו של המשיב, עד תום ההליכים המשפטיים כנגדו... המשיב ביצע עבירות רבות וחמורות נגד בטחון המדינה ומסוכנותו אף נלמדת מהעבירות הכלכליות שביצע, לכאורה, כאשר הדברים נעשו באופן שיטתי, מתמשך ולמען בצע כסף ... לנוכח העימות המתמשך עם ארגון החמא"ס השולט ברצועת עזה, ומגמתו לחזור ולהתעצם מחדש, על מנת לפתוח בסיבוב נוסף של לחימה, תוך פגיעה בשלומם ובטחונם של אזרחי מדינת ישראל".

הפרשה נחקרה ע"י השב"כ בשיתוף עם ימ"ר נגב של המשטרה, יחידת פח"ע לכיש וחוקרים מטעם רשות המיסים, בליווי פרקליטות מחוז דרום (פלילי ואזרחי) ותפיסת הרכוש התבצעה על ידי יחידת החילוט באפוטרופוס הכללי והכונס הרשמי בסיוע רשות המסים.

כתבי האישום הוגשו באמצעות עורכי הדין יואב קישון, מורן גז, שלום שיפר וציון קינן מפרקליטות מחוז דרום (פלילי). בערר בעליון יוצגה המדינה באמצעות עו"ד אייל כהן מפרקליטות המדינה.

כיצד פעלה השיטה?
מעבר "כרם שלום" הוא המעבר היחיד בין ישראל לרצועת עזה להעברת סחורות ומוצרי צריכה לסוגיהם. מדינת-ישראל הקפידה על הפעלתו הסדירה של המעבר, אפילו בימי "צוק איתן", על מנת לאפשר הכנסת מוצרי צריכה לאמצעי-מחייה לאוכלוסייה בעזה.

גורמי הטרור בעזה ובפרט החמאס, זיהו את הפוטנציאל הקיים במעבר זה להכנסת אמצעים וחומרים הנחוצים להתעצמותם הצבאית. באמצעות סוחרים פלסטינים מורשים הם ביצעו רכש נרחב של חומרי גלם ואמצעים (ברזל ומוצריו, ציוד חשמלי ואלקטרוני, ציוד תקשורת וחומרי גלם ותעשייה שונים) לצורך שימוש בו גם במערכיהם הצבאיים.

אספקת החומרים נעשתה ע"י ספקים ישראלים, ספקים מחו"ל או משטחי הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון. איחסונם בישראל והובלתם לרצועה - נעשו בד"כ בניהולם של גורמים בישראל, שידעו כי מדובר באמצעים שהכנסתם לרצועה מחייבת היתר מיוחד - אותו לא קיבלו - או שידעו העריכו כי הם מיועדים לגורמי-טרור, כך על פי החשד.

בדרך זו נרכשו בישראל והוברחו לרצועת-עזה, באופן שיטתי ולאורך זמן, כמויות גדולות של חומרים ואמצעים, אשר מצאו את דרכם למערכים הצבאיים של חמאס: למנהרות ההתקפיות, למחנות ולמוצבים ולתעשיית ייצור אמצעי הלחימה. יודגש כי ככל שגברו הקשיים לבצע הברחות מאזור סיני הפך נתיב זה למשמעותי יותר עבור חמאס.

בשב"כ אומרים כי "הפרשה ממחישה, פעם נוספת, כיצד חמאס מנצל באופן ציני את גישתה ההומניטארית של ישראל וכיצד חמאס אינו נרתע מלסכן את האינטרסים הבסיסיים של הציבור הפלסטיני, במאמציו לבנות את היכולות הצבאיות בעזה.

"עוד מבליטה הפרשה את סכומי הכסף העצומים שחמאס משקיע בתקופה זו, לצורך התעצמותו הצבאית, בשעה שמנהיגיו ודובריו מלינים בכל הזדמנות על מצבו הכלכלי העגום של הציבור".

בשנת 2014 סיכלו הבודקים הביטחוניים במעבר כרם שלום 240 ניסיונות הברחה. בחודשיים הראשונים של שנת 2015 סוכלו 40 ניסיונות הברחה נוספים. הבידוק הביטחוני במעבר כרם שלום מתבצע על פי הנחיות משטרת ישראל והשב"כ, וכולל בידוק קפדני מדוקדק של כל סחורה שנכנסת לרצועת עזה, תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים מהמתקדמים ביותר בעולם.

ממועצה אזורית אשכול נמסר, כי אם החשדות אכן נכונים הרי שמדובר במקרה חמור ביותר שאינו מתקבל על הדעת. מדובר במעשה הנוגד באופן מוחלט את ערכי קהילת אשכול, אשר בניה גדלים על ערכי ההתיישבות והציונות, תוך התמודדות בלתי פוסקת עם איומים ביטחוניים מורכבים. אנו מצפים מרשויות החוק לפעול במלוא חומרת הדין כלפי מי שכביכול סייע לטרור ולקח במעשיו חלק פעיל באיומי הטרור המופנים כלפי הקהילה בה הוא חי.

חיים ילין ראש המועצה האזורית אשכול: "אם אכן יוכח החשד על שיתוף פעולה עם החמאס, אני רואה זאת כבגידה חמורה במדינת ישראל, בתושבי המועצה ובחברי הישוב בו הוא חי. אני מצפה מרשויות החוק לנהוג במלוא חומרת הדין וללא פשרות עם מי שבגד וסיכן את חייהם של חבריו במעשה שפל עבור בצע כסף".

במקביל, ממחישה הפרשה את עובדת העברת מאות משאיות מידי יום לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום, ללא בידוק מלא ומדגישה את הצורך בפירוז הרצועה כתנאי לשיקומה.
123

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד