כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

הרב לאו ניצח בבג"צ: הקריטריונים החדשים אושרו

בג"ץ דחה את עתירת יבואני הבשר נגד הקריטריונים של הרבנות למשלחות השוחטים • בעוד שנה תבחן הרבנות האם צריך לבצע התאמות בנהלים • השופט אליקים רובינשטיין במהלך הדיון: "לא כל הבד"צים פועלים לשם שמים"

הגר"ד לאו, יונתן סינדל, פלאש90
הגר"ד לאו, יונתן סינדל, פלאש90


בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ קיבל היום (ד') את עמדת הרבנות הראשית והרב הראשי לישראל ואישר את הנהלים שהתקבלו ע"י מועצת הרבנות הראשית בעניין שיבוץ צוותי השחיטה בחו"ל.

בג"ץ אף קיבל אף את עמדת הרבנות שבחלוף כשנה מעת כניסת הנהלים לתוקף, תבחן הרבנות האם יש צורך לבצע התאמות בנהלים ותעדכן את בית-המשפט. בכך קיבל בית המשפט באופן מלא את עמדת הרב הראשי אותה העלה במכתבו לאנשי צוות השחיטה.

העותרים, החברות נטו מילנדה סחר, מאסטרפוד, פימה-פק, שילה סחר, עוף ירושלים, חברת בלדי, חברת בשר לכל החיים פסקוביץ ובניו וחברת ג. עופר ייצור ושיווק בשר, טענו באמצעות עו"ד רנאטו יאראק, שהם רוצים לבחור את העובדים שלהם ולא שהרבנות תבחר את העובדים שלהם במקומם.

"האנשים האלה נוסעים לחו"ל יחד ולא יתכן שבצורה עיוורת יכפו עליהם דבר כזה. חלק מן העובדים של חלק מן העותרות פנו בעניין זה לביה"ד לעבודה. אתמול היה שם דיון בעניין הזה בבקשה לצו זמני וניתן צו זמני כי ביה"ד שלא יתכן שיכפו עובדים על מעביד. כופים על עובד את המעביד? כופים על מעסיק להעסיק אנשים שאינם יכולים להסתדר? העובדים מול המעבידים? העובדים בינם לבין עצמם? צוות צריך לתפקד" אמרו העותרים.

עו"ד שמואל סלפוי הוסיף כי 60 שנה יוצאים צוותים לחו"ל בשיטה בה היבואן בוחר את השוחטים שלו מתוך המוכשרים עפ"י הרבנות. לא היו תקלות. "הפכתי והפכתי בתשובה של הפרקליטות, חיפשתי מקרה אחד שיגידו שיש התנגדות עם הבד"צים או שהיתה תקלה עם השחיטה הרגילה. לא מצאתי".

בתוך הדברים העיר המשנה לנשיאה אליקים רובינשטיין - "אנו יודעים שלא כל הבד"צים הם לשם שמים". השופט יצחק עמית אמר כי "מה שאתם רוצים לעשות היום להוסיף 2 אנשים זה ייקר עוד יותר. אנו מעוניינים להוזיל. בד"צ הוא עובדה קיימת והכל חייב לעבור דרך הרבנות ואתם מייקרים עוד יותר". לדבריו השיב עו"ד אודי איתן, מטעם הרבנות, כי מדובר ב-20 אג' ייקור לק"ג בשר.

עו"ד איתן הוסיף כי יש כל מיני מודלים שאפשר לחשוב עליהם. בהחלטה מ-2014 היה כתוב שמדובר בפיילוט לשנה. "זה לא שאנו אומרים שזה המצב מכאן ואילך. כמו כן, לגבי כל הטענות שמדברות על כל מיני מקרים או כל מיני בעיות שיכולות להתעורר, כגון חוסר איזון בין חברי הצוות, לעניין זה יש את ועדת החריגים לכן טענות אלה הן תיאוריות. אם יהיו טענות של ממש הן יעלו ויישקלו".

שינוי הנוהל של הרב לאו
הרב הראשי הגר"ד לאו שינה את הנוהל לפיו כל יבואן בוחר לעצמו ראש צוות שחיטה. לטענתו, הקשר בין היבואן וראש הצוות פסול, ולפיכך אין לאפשר את המשך ההליך הנ"ל. יחד עם היועץ המשפטי לרבנות עו"ד הראל גולדברג ובליווי ועדה שכללה ששה חברים, גיבש הרב קריטריונים חדשים, ובתאריך י"ט שבט פורסם לראשונה מסמך ההחלטות שהתגבש, הכולל קריטריון של תוכנת מחשב, שתבחר באופן אקראי לחלוטיו את אנשי הצוות, מבלי מעורבות יד אדם.

ראשי צוותות השוחטים, כמו גם היבואנים, הטילו טאבו נחרץ על הקריטריונים החדשים ופתחו במאבק נגדם. "הבעיה הכי גדולה היא לבודק פנים ובודק חוץ, שלפי הקריטריון החדש נבחרים ע"י הגרלה" הסביר הרב אברהם מ. שו"ב בכיר שכבר השתתף בעבר בכמה משלחות בדרום אמריקה ל'בחדרי חרדים'. "עושים צוות, ומה אם אחד מהשניים האלה לא מסתדר עם ראש צוות שנבחר? אז הוא לא ירצה לצאת לשבועות ארוכים עם ראש צוות מסויים ואז לא תהיה לו עבודה באותה שנה - כי זה מה שהמחשב החליט? יש כבר צוותים שרואים שלא מסתדרים ביניהם, וזה יפגע בעבודה השוטפת אם יצאו יחד. אנחנו בני אדם ולא מכונות שמחשב מחליט מי יצא עם מי".

היבואנים דרשו ביטול מיידי של הקריטריון, אולם הגר"ד לאו סירב והבהיר כי בעונה זו יהיו הכללים שנקבעו תקפים, ורק לקראת העונה הבאה הוא מוכן להקים ועדה שתבחן מחדש פתרון מוסכם לנושא.

כאמור, בג"ץ קיבל היום (ד') את עמדת הרב הראשי. השופט אליקים רובינשטיין בראש ההרכב יחד עם השופטים עוזי פוגלמן והשופט יצחק עמית, מתחו ביקורת על ביה"ד האזורי לעבודה שקיבל החלטה אחרת בעניין זה יום לפני הדיון בבג"ץ ולא המתין להחלטתו של בג"ץ על אף בקשת המדינה.



שוחטים בגץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד