י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ספר תורה שנשרף: פקחותו של הגר"ח גריינמן זצ"ל

במלאות השלושים לפטירתו של חכימא דיהודאי, אסף 'בחדרי חרדים' מגוון סיפורים מרתקים על פקחותו הנדירה • איך ניחש כשפקח מס ניסה להוציא ממנו מידע? • מדוע הוא מסוגל 'להפוך את העובר'? • ולמה שלח מצה כסגולה לאישה שהתקשתה להתעבר? • מרתק

ספר תורה שנשרף: פקחותו של הגר"ח גריינמן זצ"ל


מסכת חייו של הגאון רבי חיים שאול גריינמן זצ"ל, בעל ה'חידושים וביאורים', מלבד בקיאותו בכל מכמני התורה בעומק העיון. היא תופעה שנדמה שמאז פטירתו של דודו של מרן בעל ה'חזון איש' זצוק"ל לא היה שני לה בחכמתו ובפיקחותו.

רבים מהמנחמים שעלו לבית הצנוע ברחוב רב אסי 8 בבני-ברק ‏סיפרו על מקרים שלא התפרסמו עד כה בהם נפגשו עם עצותיו של הגר"ח זצ"ל ונושעו. התחומים בהם התייעצו עמך בית ישראל עמו הם רבים - נראה כי אין תחום מתחומי החיים שבו לא התמצא רבי חיים, וכל נושא שביקשו את עצתו ידע להשיב ואף לחתוך את הדברים בבהירות, אך מבין כל התחומים בולטים נושאי הרפואה הייעוץ המשפטי וייעוץ בענייני עסקים.

עם סיום ימי השלושים יצא 'בחדרי חרדים' ומביא הצצה לסיפורים שלא פורסמו עד כה.

מקרה שקרה דווקא לאחרונה ממחיש לנו את טביעות העין שבה ניחן רבי חיים, בשעת ערב עלה לביתו אדם שאינו מוכר כלל והתייעץ לגבי שמות של סופרי סת"ם כי ברצונו לכתוב ספר תורה מהודר. תשובתו של הגר"ח ‏"איני עובד במס הכנסה תעשה את העבודה שלך לבד" הלה קם מיד ויצא במהירות מהבית, לבני הבית הסביר לאחר מכן כי מצורת הגשת השאלה הבין שהינו נציג של רשויות המס כאשר ברצונו לשמוע מהרב על שמות של סופרים שאולי אינם משלמים מס כחוק.

מעשה דומה על בחור ישיבה שנכנס לפני כשנה בעיצומה של מחלוקת ששררה בציבור החרדי, הבחור ביקש לשמוע את דעתו של הגר"ח בנושא המדובר ושאלו האם לעבור ישיבה ובכך יהיה זה שינוי דרמטי בחייו. רבי חיים הרים את עיניו מהגמרא וביקש מן הבחור שיוציא את מה שיש בכיסו. הבחור שלח את ידו בבושת פנים והוציא מכיסו הימני מכשיר הקלטה כשהוא מצפה כעת לשמוע את דברי הגר"ח שהמשיך לשתוק, ולאחר מספר שניות שוב הרים את עיניו ואמר עכשיו תוציא את מה שיש בכיס השני. הבחור שהאדים מבושה הוציא מכיסו השמאלי מכשיר פלאפון שהיה במצב הקלטה.

מה שמפעים בסיפור שעל אף שהבחור ניסה להקליט את הגר"ח ולנהוג בדרך שאינה כשורה, רבי חיים לאחר שווידא שהדברים אינם מוקלטים השיב לו תשובה ברורה. בסיפור זה יש כדי להמחיש על גודל פיקחותו של רבי חיים מחד וטוב ליבו מאידך.

חכמת הרפואה
לא עלינו בכל משפחה שקורה אסון רפואי או בעיה עם אחד מהקרובים מיד פונים לאחד מבני המשפחה שאולי הוא יש לו קשרים עם מיילך פירר או עסקן רפואי כזה או אחר. רבים אינם מודעים לכך כי מפעל הייעוץ הרפואי ‏החרדי החל בבית ברחוב רב אסי הגר"ח שלמד גם מדודו ה'חזון איש' וגם במשך השנים מעצמו בגין חכמתו ותפיסתו המהירה השתמש בחכמת הרפואה לגמול חסד ולייעץ לכל דורש שרק לאחר מכן התפתח הדבר למה שמוכר כיום.

ביום חמישי בערב הוא היה היום שלו חיכו המוני בני משפחה של חולים וכאלה שהסתבכו בבעיה רפואית, הגר"ח שהיה שב ממקום התבודדותו במושבה תפרח הדרומית התיישב בחדרו והחל לענות בזה אחר זה לדורשי עצתו הסיפורים על אנשים שנושעו מעצתו הרפואית הם רבים וננסה ללקט כמה מהם.

אישה שעמדה כחודש לפני לידה, הגיעה לבדיקה שגרתית בבית החולים. ממצאי הבדיקה העידו על בעיה שבגינה אמרו הרופאים שככל הנראה תצטרך לעבור את הלידה בניתוח, האשה שבעלה נמנה עם מקורבי הגר"ח זצ"ל ‏הגיע עם המסמכים לרבי חיים שהכריע ללכת לרופא מומחה באחד מבתי החולים בארץ, אותו רופא שנחשב מומחה בתחומו לא שהה בארץ באותו שבוע וגם ששב הצטברו על שולחנו תורות ארוכים ולא היה שייך להשיג תור במהירות אלא סמוך ממש ללידה, בצר פנה שוב לגר"ח שחקר שוב שאין אפשרות להשיג תור אצל הרופא המומחה, אמר לבעל לא צריך לנתח וגם אם יגידו לך הרופאים שיש צורך לנתח תתעקש על לידה טבעית - הבעל לא היסס ונהג כפי עצתו.

לאחר שנולד בריא ושלם ללא בעיות הגיע לבשר לרבי חיים כי מגיע לו מזל טוב אך גם לא התאפק ושאל מעיקרא מאי קסבר מדוע הרב סבר שלא צריך לנתח ואם כן למה בתחילה שלח לאותו רופא מומחה, השיבו הרב מיד שהגעת והראת לי את המסמכים הרפואיים הבנתי שאין צורך לנתח בכלל, אבל מכיוון שהרשות ניתנה לרופא, ואני לא רופא רציתי שתשמע את חוות הדעת מהרופא שידעתי שיגיד לך שלא צריך לנתח, ולאחר שלא היה ניתן להשיג תורה כמובן שלא הייתה ברירה אלא לפסוק מעצמי.

אשה נוספת שעברו כמה שנים מנישואיה ולא זכתה להיפקד בזש"ק שלחה את בעלה לבקש את עצתו של הגר"ח ולשאול האם לקיים את עצת הרופאים ולהתחיל בסדרת טיפולים, הגר"ח השיב על אתר כי אין צורך, לאחר מספר חודשים בערב חג הפסח נכנס שוב הבעל שליבו כבד עליו ומבקש להתייעץ עם הרב שוב כי מכיוון שאשתו בוכה בבית על מר גורלה, שוב שאל הבעל אולי לקיים את הוראת הרופאים, לאחר שהרהר מספר דקות אמר לבעל תכנס אלי במוצאי יום טוב ראשון של חג, הבעל נכנס מיד בצאת החג והרב הוציא מאמתחתו שקית ובה שיירי מצה ואמר לבעל תגיד לאשתך שתאכל את זה, הבעל שהכיר את רבי חיים מזה שנים עמד משתומם מול מה שהיה נראה לכאורה כסגולה, אבל שתק ועשה כדברי הרב.

לאחר מספר שבועות נכנס לגר"ח ובישר את הבשורה הטובה. הגר"ח אמר לו בוודאי אתה חושב שהמצה שמשה כסגולה, אך תדע כי המצה היא מצווה חשובה מאוד אבל אין לה שום קשר לזה, ראיתי שהבעיה של האשה היא הצער, הבנתי שלא תהיה ברירה אלא לגרום לה להיכנס למצב של רוגע נפשי ושלווה, ולכן נתתי לה את שיירי המצה כדי שתסמוך על זה ותחשוב שאולי זאת הסגולה שלה.

אדם שנכנס לביתו בכדי להתייעץ בנושא רפואי סבוך שמע מהרב כי אין ברירה אלא שלא לטפל אצל הרופאים בארץ אלא לטוס למדינת הים ולעבור את הטיפול המסובך אצל רופא מומחה, ‏הלה יצא מהבית לאחר ששקל בדעתו החליט לקיים את הטיפול בארץ. וזאת מכיוון שלא היה באפשרותו אמצעים לטוס לחוץ לארץ ואת ההוצאות הכרוכות בכך, לאחר מספר ימים צלצל הטלפון בביתו ואחד מבניו של הגר"ח ביקש למסור שיגיע בדחיפות לבית.

לאחר כשעה התייצב בבית כשלפניו תור ארוך של קבלת קהל. בן הגר"ח שזיהה מיהר להכניסו לפני כולם כשנכנס הצביע הגר"ח על השולחן תיקח את המעטפה ותבטל את כל התורים שקבעת בארץ, במעטפה היה סכום שכיסה את רוב ההוצאות. ‏כשיצא מן החדר ולמראה פניו הנדהמות של החולה אמר לו הבן שכבר לפני שבוע, כשיצאת, אמר לי אבא שאתה לא תטוס ולכן צריך לגייס בשבילו סכום מסוים בכדי שיטוס ויעבור את הטיפול הנדרש.

‏אנקדוטה מעניינת במיוחד ואף משעשעת הייתה שגורה על רבים מתלמידיו הגדולים ששמעו מפי הגר"ח בעת שהיו מתייעצים לגבי עובר הפוך במעי אמו שהרופאים כידוע ממליצים לנתח והגר"ח בדרך כלל אמר תמיד שלא לדאוג כי בסוף יתהפך ותהיה לידה טבעית וכששאלו תלמידיו וכי מופת יש כאן? ענה לפני כמה עשרות שנים הפכתי את בני ברק אז עוברים אני לא יכול להפוך.,.

הקמת המתיבתות ומוסדות התורה
סיפר בנו חביבו הרב שלמה שהיה נאמן ביתו הקרוב במשך עשרות שנים שנקרא בכינוי 'מוימי' כפי הכינויים עליהם הקפיד הגר"ח ומטבע הדברים השתרשו בקרב משפחתו, היא הימנעות מקריאת שמותם המלאים של בניו. זאת מאחר ובניו נקראים על שמות אנשים שרבי חיים מחויב בכבודם, כמו בנו הגאון רבי שמואל הקרוי על שם אביו וכן בנו הגאון רבי אברהם ישעיהו רב הקהילה בזכרון יעקב הקרוי על שם דודו- רבו בעל החזו"א.

השמות בהם קרא הגר"ח לבניו הינם מעוררי חיוך ומפתיעים את השומע שאינו מצוי בנבכי העניין, ובשנותיהם הצעירות יותר של בניו- אף שאר בני המשפחה והקהילה נהגו להשתמש בשמות אלו כלפי בני הרב. נוהג זה מטבע הדברים פסק אט אט עם התבגרותם של בני הרב, אז שימוש בשמות אלו יכולים להישמע כזלזול. אך עדיין אביהם הגר"ח המשיך לקרוא לבניו אהוביו בשמות אלו. השמות שבהם היה מכנה הגר"ח את בניו. לבנו בכורו הגאון רבי יצחק דוד קרא איצ'ה דוצ'ה, לבנו הגאון ר' יהושע קרא "שוקה".וכן על זו הדרך.

סיפר ר' שלמה בניחום האבלים למזכ"ל דגל התורה הרב יעקב אשר, ‏שלפני ארבעים שנה נכנס ראש עיריית בני ברק דאז לבית אבא והראה לו ספר שלם של כל הקצאות והמוסדות שהעירייה נותנת באותה שנה, במשך זמן רב עיין בספר מרישא ועד גמירא ולאחר שסיים אמר לראש העיר מה עם מוסד פלוני מדוע הוא נשמט מהרשימה? ראש העיר פתח במונולוג שמסביר את יחסיו המאוד קשים עם אותו מוסד וסיפר על כך שהמוסד הזה רודף אותו במשך שנים ואי לכך הוא לא מוכן לתת לו תקציב.

הגר"ח הביא לו את דברי הגמרא בבא מציעא בסוגיית פריקה וטעינה שלשונא יש מצווה גדולה הרבה יותר לעזור פי כמה מאשר לאוהב. אך ראש העיר היה עיקש בדעתו שלא לתת תקציב לאותו מוסד, ולאחר שלש שעות שהם שכנע אבא את ראש העיר הוא הכניס את המוסד לספר ההקצאות. סיים בנו הרב שלמה ואמר שמידיעה אישית שלאבא עצמו בשביל לשכנע את ראש העיר היה מצווה גדולה עשרת מונים....

עולם התשובה כפי שהוא היום חב רבות לפועלו של הגר"ח זצ"ל שהקים ואף תמך וסייע במשך שנים במוסדות הרבים בין הנודעים שבהם ארגון ערכים מתיבתות בערי השדה, ישיבות וסמינרים לבני עדות המזרח.

וכשפעם נכנסה משלחת ממייסדי ארגון ערכים יחד עם יהודי עשיר שאינו שומר תורה ומצוות הלה ביקש להתייעץ עם הגר"ח בענייני עסקיו, לאחר ששוחח ארוכות עם הרב גלשה השיחה לסיפור דברים על עולם התשובה היהודי התרגש ועל אתר הוציא מכיסו פנקס צ'קים ורשם סכום של למעלה ממיליון שקל. הרב קיבל את הצ'ק ולאחר שיצא מביתו קרע אותו והסביר לבני ביתו שארגון כמו ערכים לא יכול להנות מכספי מחלל שבת. בני הבית ההמומים מספרים כי יותר ממה שנדהמו ממעשה קריעת הצ'ק, עמדו נפעמים מהשקט הנפשי והטבעיות שבה הרב קרע את הצ'ק כאילו שמדובר בעוד נייר בעלמא. מסיפור זה למדים שעל אף דאגתו הרבה למוסדות שהקים ולעולם התשובה בפרט לא התפשר הגר"ח על קוצו של יוד.

חכמתו בעולם המעשה ועצתו במסחר ועסקים
ובכדי להחזיק את מפעל התורה והתשובה שהקים הורה לכמה ממקורביו ואף חלק מבניו לשלוח ידם בעייני מסחר ‏והם קיימו את עצתו ובמעט השעות שעסקו בזה במהלך השבוע ראו ברכה במעשי ידיהם בין היתר בעסקי נדל"ן, בורסה והוצאת ספרים. ואת חכמתו לא שמר רק לעצמו אלא השפיע לכל דורש ממבקשי עצתו.

‏שלושה מבאי ביתו שעסקו בהוראתו בהקמת סמינרים לחזרה בתשובה חשבו לפתח עסק עצמאי בימי בין הזמנים כנופש למשפחות חרדיות, לאחר שישבו עם בתי הארחה ונופש ספקים וכדו' שבשקלול כל ההוצאות ירוויח כל אחד סכום מכובד מה שנתן להם מרץ לצאת לדרך, לפני שארגנו נכנסו לבית הגר"ח, ולאחר שעיין בדפי החשבון אמר הגר"ח בסופו של דבר הרווח הנקי יהיה 5000 ש"ח תחלקו לשלשה ותחליטו האם כדאי, השלושה שהחליטו לצאת לדרך אף על פי כן ‏ובסיומו התברר שדברי הגר"ח התקיימו והשלושה פרשו מעסקי הנופש.

בהקמת העיר עמנואל רבים תלו תקוות הן מבחינת דיור והן מבחינת השקעה לטווח ארוך. רבים מעידים שנכנסו לגר"ח לבקש את ברכתו הורה שלא לקנות דירות ביישוב "משו לא מריח לי שם" התבטא, ואכן זמן לא רב לאחר מכן ראו כולם כי הבועה העמנואלית התנפצה בקול רעש גדול.

הייעוץ שחילק לרבים נגע לאוו דווקא בענייני מסחר ורפואה אלא התפרס גם לעניינים שונים כגון ייעוץ משפטי וכדו'. גם היועץ המשפטי לממשלה עורך הדין יהודה ויינשטיין סיפר בשבעה לבניו כי עשה שעות רבות בחדר ‏עם הגר"ח ורבים מהכרעותיו התקיימו בבית הזה.

ראש ישיבה גדול מפורסם שנתקל בבעיות משפטיות מול העירייה שבה נמצאת ישיבתו נכנס רבות להתייעץ עם הגר"ח כדת מה לעשות.

כמו כן היה נחשב הגר"ח למומחה גדול בענייני חינוך שהיה יורד לעומקה של הנפש והיה יודע להבחין בדקות הבעיה, כפי שהעיד הגאון רבי אליהו מן על בחור ישיבה שהיו לו נערווין בענייני הלכה והדבר טרד את מנוחתו עד כדי כך שלא יכל להשקיע את עצמו בלימוד. הבחור נכנס לרבי חיים ששאלו מה הדבר שהכי מטריד אותך הבחור ענה 'ברכת המזון' מכיוון שזה דאורייתא ואחרי שאני מסיים ואני עולה לסדר א' ללמוד כל ראשי טרוד במחשבות שמא לא בירכתי כראוי ולא כיוונתי וממילא כל היום שלי סובב סביב זה, אמר לו רבי חיים אני מצווה עליך להוסיף עוד ארוחה אחת החייבת בברכת המזון יותר ממה שהיית נוהג עד כה, ולא לברך בכלל ברכת המזון, הבחור חזר לישיבה למחרת בבוקר נטל את ידיו לפת שחרית שסיים החל ליבו נוקפו כדת מה לעשות מצד אחד עמדו מול עיניו דברי הגר"ח שלא לברך בציווי תלמידי חכמים, ומאידך הלא ברכת המזון דאורייתא ומתוך שהיה מתחבט נטל את הברכון לידיו ובירך במהירות כמי שכפאו שד, כך חלפו מספר ימים והבחור נרפא לחלוטין מטרדותיו, העיד הגר"א מן כי כיום הינו אברך תלמיד חכם מתוך שמחת הנפש ויישוב הדעת.
גריינמן פקחות רפואה עצות תלמידים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד