כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

מהדורת ערב חג: שבוע של סקופים בלייבל'ה

סיקור נרחב מאירועי שבט 'שלומי אמונים' • מי הקריין של מיר? • ולמה ליצמן לא הוזמן לתמונה בבית הנשיא?

מהדורת ערב חג: שבוע של סקופים בלייבל'ה


לאחר מסע ארוך וחובק שדות תעופה באירופה האנטישמית והמנוכרת [וגם מוכרת צעצועים בזול. לתשומת לב ההורים המטיילים], לא יכל לייבל'ה שלא לכתת רגליו בליל שבת אל עבר שריד בית מקדשנו כדי להשתתף בתפילה החגיגית שנערכה במקום בהשתתפות מאות בני נוער לרגל יום ירושלים הקרב ובא.

לייבל'ה, שעוקב באדיקות בשעות הקטנות של הלילה אחרי ר' דייויד בלאט [אין כמו הראש היהודי, גאון מי שהמציא את המושג הזה, שיוצר מכנה משותף בין לייבל'ה ואיינשטיין] הופתע לגלות במקום צעיר ישראלי גבה קומה העונה לשם עומרי כספי, כשהוא מתפלל בדביקות קבלת שבת מתוך סידור. האם אושיית הכדורסל הישראלית אכן נמצא בתהליך של שיבה למקורות? לייבל'ה אינו נוהג להמר בכגון דא, אך הוא סמוך ובטוח שזכות ה"חיזוק" של עשרות ה"ישיבה בויס" האמריקאים שעמדו וצפו במחזה בעיניים קרועות, תעמוד לכספי בדרכו לסל.

בסך הכל, אפשר לומר שלייבל'ה העביר את השבוע בצילה של משפחת פרוש האגדית, וליתר דיוק בסדרת האירועים שנערכה לרגל הולדת העולל של מנכ"ל המבשר, מוישי פרוש. זה התחיל כמובן בליל שבת בבני ברק, באירוע ה'שלום זכר' המסורתי, אליו התקבצו ובאו כל המי ומי - החל מהסבא מאיר פרוש, האח ראש העיר אלעד שרוליק פרוש, ראש עיריית בני ברק חנוך זייברט שהאריך בשיחה עם הסבא [תחזיקו ראש], מנחם שפירא הסגן של אותו ראש, יענקי קנייבסקי הבוס של הסגן, איסר בריסק ומרדכי בריסק, יהודה אייזנברג, ינון פלח, ישראל כהן [שעוד נחזור אליו באריכות בהמשך המהדורה], גודי סילמן, מוטי ביכלר והחיוך והבוס שאין להזכיר את שמו.

כל הרשימה הנכבדה הזו התכנסה באולמי באבוב להילולה גדולה שהסתיימה לפנות בוקר, או אז יצא לייבל'ה למנוחה קצרה. לקראת השעה 10 בבוקר השכים לייבל'ה ויצא לסיבוב בעיר. ‏כשהגיע לבית הכנסת של חסידי ויז'ניץ מונסי, צפה בסגן שר החינוך והסבא דלעיל מקבל עליית "אחרון חזק" לרגל כניסתו לתפקיד. משם המשיך לנדבורנה - שם התכוננו למסע לעיירה בישטנא, בה טמון ראש השושלת, ובמקום נצפה בעל השמחה אבי העולל מכובד אף הוא בעליית "אחרון חזק", לסיום הציץ לייבל'ה לבית המדרש מאקאווא במרכז שכונת זכרון מאיר ומצא את הראיס של אלעד ישראל פרוש, שאף הוא כובד - ניחשתם נכון - ב"אחרון חזק".

‏לעת ערב, אחר מנוחת הצהריים, החליט לייבל'ה לצאת לבדוק עם מי מוישי פרוש עשה "הסכם עודפים" על השאריות מהזוכער. התברר כי ידידו, יו"ר הוועד העולמי של מאקאווא הרב דוד מרגלי, עורך סעודה שלישית ברוב עם לרגל היא"צ של אמו ע"ה, ובמהלכה זרמו העודפים מהזוכער כתוספת להערינג המפורסם במאקאווא.

ברביעי, זכה לייבל'ה להודעה טלפונית, המבשרת כי הברית לרך הנולד תתקיים היום באולמי קונקורד בבני ברק. מכיוון שלייבל'ה יודע שאסור לסרב להזמנה לברית, ובצירוף העובדה שככלל לא רצוי לסרב למשפחת פרוש, כיתת לייבל'ה רגליו לאולם, ופגש שם את כל הרשימה דלעיל, פלוס ראשי הערים של ביתר ובני ברק, אחוז נכבד מתושבי העיר אלעד ודובריה, ורשימה מכובדת של עיתונאים ואנשי מעשה, ובהם אבי בלום, אבי רוזן, מוישה גלסנר ובצלאל קאהן, וכמובן פרשן הבית מאיר ברגר. לסיום הנציח לייבל'ה את צורי הבלתי נלאה מתנצח בלהט עם רובינשטיין.








ואפרופו פרוש וקריספל: ביום ראשון חרג לייבל'ה ממנהגו שלא לזוז מהספה בסתם יום של חול, ויצא לפארק בהרצליה. הסיבה: שני חסידים נמרצים שיזמו מפגש עמוס בחברי קבוצת הווטסאפ 'קונגרס הבכירים', שכינסה את ה'קבינט' לערב מפנק על מנגל. לייבל'ה זיהה במקום עשרות דוברי חסידויות ושאינם שהתנצחו עד אחר חצות על מנגל משוח ובשר מבלגיה. אורחי הכבוד היו ראש העיר פרוש מאלעד וממלא מקומו צוריאל קריספל. השניים הפגינו אחדות כמו שרק הם יודעים וענו על שורה של שאלות קשות ללא מורא וללא משוא פנים, עד כדי כך שחלק מהחשיפות נשארו בין עצי הפארק. הצמד גם הבטיח עד המפגש הבא פארק זהה באלעד. לייבל'ה רשם.





ובכניסה לאחד הפארקים ברחבי הארץ, גילה לייבל'ה שניים - אחים וגם תאומים - למי שלא מזהה את הצמד חיים ואברמי לוריא, העובדים אצל אותו בוס ובאותו מקום... האחים דנו אל תוך הלילה בנושאים העומדים על הפרק, והדיון המרכזי חקר מדוע לייבל'ה נזכר לציין שהאבא הגדול נהיה משב"ק בקוויטלא'ך. התשובה: לייבל'ה יודע הכל, כרגיל.





ואחרון משלומי אמונים מגיע מכיוונה של לשכת סגן שר החינוך פרוש: שמועה עקשנית מספרת שאנשי סגן השר מחפשים בנרות ראש מטה דתי לאומי, שיהיה מקובל גם על השר בנט. לייבל'ה, שבנה על המשרה המפנקת, מאוכזב קמעא, והוא מתנחם בצירופו של יהושע טננהויז כנושא כליו של הדובר הותיק שניאור רוזן.

יש לי יום יום חג
בערבו של יום שני, טרם הגיע לאירוסיו של הצמוד של מקלב והמושך בחוטים יעקב מורגנבסר, קפץ לייבל'ה לקפה לנדוור בסינמה סיטי - כדי לקיים במקום הנינוח פגישה שקטה. להפתעתו, הקדימו אותו בני הזוג ידידיה וסיון רהב מאיר, שתפסו פינה ונהנו מאווירה של ירושלים ומהנוף של ביתם השוכן בסמוך.

ואילו בצהרי שלישי, חמק לייבל'ה מעדנות למפגש הדחוף בין רבני ירושלים לראיס של העיר, במטרה לצמצם את השפעות הכינוס המיסיונרי בארנה. לתדהמתו גילה לייבלה כי למקום השתחלו גם חברי המועצה ראוכברגר, הלפרין, אפשטיין, קלרמן, צביקה כהן ואחד - תורג'מן. זה האחרון התמקם אחר כבוד בין ראש העיר לגרש"מ עמאר והכריז כי הוא העוזר של הרב.

אך בזאת לא תם מסע הסטנד אפ תוצרת הר חומה במעמד - בעוד אפשטיין מאשים את הלפרין שה'כת' שלו אף היא מיסיונרית, והלפרין מצידו מזכיר לו איזו 'כת' קיימה לאחרונה אירוע בארנה - הציע תורג'מן ללכת ולפקח בעצמו על הטקס כדי לוודא שאין בו שידול להמרת דת. כאן נזעקו הנוכחים פה אחד, ואסרו על תורג'מן חד משמעית להתקרב למקום, פן חלילה יחליט להתנצר ויפסיק למשב"ק את הרב...





וברביעי יצא לייבל'ה לטיול של בוקר בקניון רמות בירושלים, והופ גילה את המנחם אוטו-טוקר צועד עם בנו הקטן לארוחת בוקר דשנה. טוקר גם הצטרף לטוויטר ובינתיים מצייץ לא רע. ירח, מאחוריך.





אך שיאו של השבוע נכון ללייבל'ה ביום רביעי בערב: את הערב פתח לייבל'ה בבית שמש בבר מצווה לבנו של עורך 'בקהילה', אברהם דוב גרינבוים, בהשתתפות כל המי ומי ובראשם ח"כים, אישי ציבור, עיתונאים ועסקנים, כולם באו לברך ולהתברך מאבי החתן שעמד על גביהם ועינגם בתפריט עשיר. יעקב לדרמן תקתק תמונות ובאתר הבית תוכלו למצוא גלריה נרחבת.

באיחור אופנתי המשיך לייבל'ה היישר לקונקורד - לאחר שבמשך יום שלם הפכה שמחת נישואיו של העיתונאי ישראל כהן לנושא החם בטוויטר, שלהט במיוחד כאשר חתן השמחה צייץ מחדש - רגע לפני החופה. בחתונה גילה לייב'לה אחדות בין האחים מויז'ניץ ואפילו הרבי מזלאטשוב שביצע סלפי עם כל אנשי התקשורת החרדית - כיאה לחסידים שהגיעו מכל רחבי הארץ לפגוש באדמו"ר. לרגע קט נצפה החתן פונה מכל עיסוקיו ומסתודד עם האיש וקו הסקופים, יענקי קצבורג, שהחל השבוע לצייץ בשעה טובה, לצמד הצטרף גם הרבי מזלאטשוב דנן לשיחה ערה בנושאי חג השבועות והטיש הצפוי במרכז החסידות בבית המדרש הגדול ברחוב הרב שך בבני ברק.





במהלך החתונה גילה לייבל'ה את הצינור של גיא לרר חבוש בכובעו של הביכלר ובקבוק בירה בידו, כשהוא מנופף לכלל החסידים.





ובאותה חתונה, נצפו משוחחים ארוכות הבעלזאי בעל הבינה שייעלה וינברגר ואיש ערוץ 2 יאיר שרקי. לייבל'ה משער שאחרי ההצצה הנדירה אל מאחורי הקלעים של מינוי דיינים בבעלזא, מתכננים בחסידות כתבה מרעישה במהדורה המרכזית. יונית כבר ערוכה.





לצערו, סיים לייבל'ה את הערב מבושם כדבעי, ולא מצא את ה'זמן' להספיק ולהשתתף בשמחת הבר מצוה שערכו חיים ויעל קליגר באולמי בית ישראל בירושלים. למזלו, לייבל'ה סמוך ובטוח כי קליגר החביב ישלח לו מנה מהצ'ולנט לחג, ולפחות תמונות...

ובפינת ההמלצה הקולינארית של השבוע: סטקיית ״שבט אחים״ של אהרן ובני הוקמה לפני שנה וחצי בשכונת בית ישראל בירושלים [ליד נחמה...] ומציעה פינוק של בשרים בהכשר הרב רובין. המחיר הנמוך משך למקום את המירערס השכנים, שרוכשים פרגיות ועגלים כאילו אין מחר. והלהיט הייחודי של עזריאל: שווארמה צ׳ולנט של ליל שישי, שמצטרף למתכון הייחודי של 'רוטב מאה שערים'.



סקירה מוניציפאלית:
חצי שעה לפני שבת פרצה שריפה ליד העירוב בעיר אלעד. למקום הוזעקו ממלא מקום ראש העיר שמוליק גרוסברד, שמשמש גם כמחזיק תיק הדת בעיר, תומר כהן, מנהל מחלקת הדת בעיר, ואפי שטרן מנהל המוקד העירוני. השלושה תיקנו בעצמם את העירוב וסיימו עם דמדומי השקיעה. מי שהוזעק למקום באמצע הגילוח, מנהל הלשכה מוישי רבר, המשיך במלאכה תוך שהוא מפקח על התיקון.








ואילו בני ברק בטוחה למדי, כך עולה מסקר ביטחון אישי לשנת 2014 אותו ערך המשרד לביטחון פנים. 81% מתושבי העיר חשים ביטחון, ואין ספק כי חלק מזה נזקף לזכותו של מחזיק תיק השיטור העירוני וסגר"ע מנחם שפירא, שלא שכח לפרגן לראיס: "אין ספק שההצלחה להפוך את השיטור העירוני למקצועי ויעיל, זה קידוש השם לעירייה חרדית כמו בני ברק, בה ראש העיר ידידי הרב חנוך זייברט משקיע משאבים רבים וזמן כדי לייעל ולשפר את השיטור, ולהפוך אותו ידידותי לסביבה, כך שיטפל בבעיות האמיתיות בעיר"... לא נגענו.





ואם תהיתם לכמה עורכי דין זקוק ראש עיר אחד, בא זייברט דנן וסיפק את התשובה: יותר מ-100 עורכי דין חרדים ודתיים התאספו השבוע בבני ברק להשתלמות מקצועית שארגנה רשימת 'אמונה במקצוע', המתמודדת לבחירות הלשכה. המשתתפים הופתעו לפגוש את הראיס המקומי, שנענה להזמנת ידידו סמנכ"ל קרן קמ"ח במשרה מלאה וידיד מובהק של לייבל'ה במשרה חלקית - עו"ד אברהם יוסטמן.





ואפרופו שפירא, השבוע הוא נצפה חוזר לכור מחצבתו במודיעין עילית, שם נערך במרכז האירועים גני ההדסים דינר אדני מלכות לטובת חסידות סאדיגורה. שפירא התברך מפי האדמו"ר כשהוא מסופר מתמיד. לייבל'ה זיהה במקום גם את ראשי הערים גוטרמן ופרוש, ואת הח"כים פרוש, אייכלר ומוזס.





ואי אפשר בלי מילה על העיר החרדית הנוספת בהרי יהודה, ביתר עילית. חונה דייטש האגדי רכש לילדיו נעליים בלודמיר, והסביר למקורביו ש"הוצאות חג ושבת חוזרים במהרה". לאזניו של לייבל'ה גונב כי חונה מתכוון לטפס מהנעליים לשרוול... והוא מאחל לו רוב הצלחה, בריאות ונחת.





ואילו בירושלים, במקביל לחגיגות יום שחרור העיר, נודע ללייבל'ה כי בירת ישראל קיבלה זינוק תרבותי עם מינויה של שלהבת חסדיאל ליועצת בחברה העירונית אריאל לתרבות-תיירות במגזר החרדי. סוף סוף קצת תרבות 'משלנו' לבירת ישראל לנצח נצחים. לייבל'ה נזכר כי כבר לפני חודשים ארוכים ניהלה שלהבת שיחה ערה עם ברקת בענייני תרבות חרדית, במפגש אקראי באירוע ציבורי בירושלים ובמעמד הרב הראשי. [לצערו, לייבל'ה ספג השבוע מתקפה רבתי על פקסול תמונות נשים, אי לכך ובהתאם לזאת הוא נמנע מלצרף את תמונת היועצת החדשה].

ומי שבחר לציין את יום ירושלים בדרך מקורית במיוחד, הוא מבקר המדינה יוסף שפירא, שנצפה בסוף השבוע האחרון עורך קניות בשוק מחנה יהודה.





גם חברי המועצה החרדים ציינו את יום ירושלים: יצחק פינדרוס, יעקב הלפרין ושלמה רוזנשטיין ערכו סיור ברובע היהודי [ובמילים אחרות, פינדרוס הזמין אותם לקפה ליד הבית]. כמובן שלאחר מכן השלושה נעמדו לצילום, ורוזנשטיין נתפס לא מוכן ובלי עניבה.



מן הגורן ומן היקב:
‏לאחר שהסופר החביב חיים ולדר חשף השבוע בטורו אות חיים ביתד נאמן את מי שהסכים לזהות את כישוריו, כעת מגיע תורו של הבן, משה ולדר, שמצטרף ל"קו עיתונות" ויפרסם החל מהשבוע מדור קבוע בעיתון "כל ישראל" המופץ חינם ביום שישי. מי יודע, אולי בעוד עשור או שניים יזכה העורך ינון פלח לשירות ותשבחות.

ועוד מ'כל ישראל': אחרי תקופת בחירות בה דברר את ש"ס בכלי התקשורת החרדיים, מפתיע העיתונאי אשר מדינה, שהחל מהשבוע יצטרף לצוות כותבי הטורים של העיתון.

ובעוד מדינה פוצח בקריירת כתיבה, שותף אחר לצוות החשיבה הש"סי, איציק סודרי, שינה את שמו בטוויטר כאות הזדהות עם החרד"קים הנרדפים. לייבל'ה מזכיר לאיציק מכלוף חרד"ק סודרי שבטוויטר יש מגבלה של 140 תווים, ורצוי לשקול בפלס כל תוספת.





מני גירא שוורץ קיבל תיאבון, ואחרי ששב מחו"ל כבר יצא שוב השבוע לנוח במוסקבה, שם נצפה סמוך לקרמלין חבוש בגובה גרב. לייבל'ה שמח לבשר למעריצי שישינייעס המודאגים כי המהדורה תשודר כרגיל, ובשבוע הבא מתעתד לייבל'ה להשתתף בה בכבודו ובעצמו.





עיתונאי נולד: ישי דריקס, בוגר 'בחדרי' והצמוד של אלי ישי לשעבר, מפציע במגזין וואלה! עם כתבה נאה ומסקרנת על ברסלבר ותשמישי קדושה. לייבל'ה מפרגן ושולח איחולי הצלחה חמים!





לייבל'ה זועם מעט על רב הסלבס מרדכי חסידים, שזרם תמונותיו עם כל המי ומי לא פוסק לרגע, על שבחר להצטלם השבוע בהכנות בגבעת התחמושת עם הבדרן אלי יצפאן שהתקרב לדת [כמובן בזכות חסידים שרבים השיב מעוון]. לייבל'ה דורש מחסידים בתוקף לגוון במלאי הסלבס ולא למחזר סלבריטאים שכבר הצטלם עמם בעבר.





היו"ר של ועדת הכספים נצפה השבוע בכל אירוע - החל בביקור בפרמישלאן וכלה באירוסי בן הרב זקס מסלבודקא. לפי התיעוד שהגיע ללייבל'ה נראה שגפני והרב חברים טובים, ולייבל'ה כבר משער שגפני מכין תקציב מיוחד לסלבודקה.





ואפרופו משפחת גפני: הרבנית חנה, אשת חבר של ההוא מהכספים, זכתה ללא הודעה מוקדמת באופניים בהגרלה הסינית של ארגון איחוד הצלה. האופניים הגיעו מצוידות בקסדה ומנעול, ולייבל'ה מאמין שאת האופניים והקסדה תביא הרבנית לנכדים, אבל את המנעול היא תשמור למוישה.

ואם באיחוד הצלה עסקינן: זאבי סופר איש יחידת האופנועים בארגון שפרש - מחזיר גרושתו ושב לשורות הארגון, והפעם בתפקיד אחראי וראש אגף רכב. ברכות.

ולסיום, לא תאמינו מי מקריין לישיבת מיר במרכזייה הטלפונית - הלא הוא המגיש המרכזי אבי מימרן, שפצח בקריירת קריינות לישיבה הגדולה בעולם. לייבל'ה תוהה מה לבוגר חברון במיר?

כך זה נשמע

פינת המזל טוב:
חביבו של לייבל'ה, הבולדוזר יוסי דייטש, סגן וממלא מקום ראש עיריית ירושלים, לרגל אירוסי בנו משה יהודה לייב, מבחירי ישיבת בית אברהם סלונים, עם שרה שושנה לוריא מסמינר גור. לייבל'ה ידע תמיד שדייטש וגור הולכים ביחד.

ויו"ר סיעת יהדות התורה אירס את נכדתו השבוע בשעה טובה. מוזס שמקפיד לארס כל שבוע, רגיל לאירועים כמו לשינת הצהריים הקבועה שלו, ואף הגיע לדינר של סאדיגורה כמייצג כל השכבות במגזר.



.

מזכיר מועצת גדולי התורה לשעבר, אבישי שטוקהמר, אירס בשעה טובה את בנו הבחור שמחה בן ה-36עם אחת צוויבל בת 30 בניו יורק.

מזל טוב לעסקן הרב שמעון אלפא לרגל פדיון הבן לנכדו הגדול.
.
והצלם המעופף ישראל ברדוגו חבק בן בשעה טובה ומוצלחת, וכמובן הנציח בביצוע מרשים.





ובעוד יקטר עסוק בשוינגר במירון ובאתרא קדישא - נפטר עליו חמיו. לייבל'ה בטוח שיקטר דאג גם לכל סידורי ההלוויה ושחלילה לא יחפרו את קברו.

פינת החידות:
השבוע, מפנק לייבל'ה את קוראין המסורים ששרדו עד כאן בחידה משולשת:

זהה את הקול של שולם וגשל:

לאחר כניסתה של מקהלת ברודערס - האחים שפריי לשוק המקהלות, אירע מיני משבר בין מקהלת מלכות ובין המנהל הרועם שלום וגשל. אם תרצו לגלות את הרקע לפיצוץ, תוכלו לשאול שני אחים שבעבר ייחצ"נו את המקהלה לא רע...

זהה את ידה של האשה שלנו בבית הנשיא:

אם תהיתם, בלשכת ראש הממשלה לא חשבו לרגע להזמין את ח"כ במעמד של סגן שר הבריאות במעמד של שר יעקב ליצמן לתמונת השרים המסורתית בבית הנשיא. לייבל'ה תוהה מי בכל זאת 'עקף בסיבוב' את פרח לרנר?


זהה את הג'ינג'י:
לייבלה רכילות פרוש חזק ברדוגו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד