כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

חג מתן תורה: זמן לחדש את 'תנועת המוסר'

לעומת הגידול המבורך במספר לומדי התורה, קיים גידול שלילי במחלוקות הפנימיות ובסכסוכים במגזר • טור אישי

חג מתן תורה: זמן לחדש את 'תנועת המוסר'


אנו עומדים כיום בעיצומם של ימי ההכנה האחרונים לקבלת התורה, וזהו זמן מתאים עבורנו לחשבון הנפש אודות המוכנות שלנו לקבל את התורה בחג השבועות הבא עלינו לטובה.

זכה דורנו למה שלא זכו דורות רבים וספסלי בית המדרש התרחבו באופן חסר תקדים, עשרות אלפי צעירים קובעים את מושבם בבית המדרש ומקדישים את מיטב שנותיהם לעלות ולהתעלות בתורה וביראת שמיים. ההכרה בחשיבות לימוד התורה רווחת גם בקרב העם שבשדות, ואנו עדים לשיעורי תורה רבים בכל מקום בכל תחום ולכל אדם, כשהאמצעים הטכנולוגיים המתקדמים משמשים גם כן ככלי להגדיל תורה ולהאדירה. גם מעמדם של גדולי התורה נמצא כיום ברום המעלה, כשהכול סרים למרותם בכל תחום מתחומי החיים. הכבוד ללומדי התורה באשר הם, ניכר גם כן בעובדה שכל אב מבקש עבור בתו להשיאה לתלמיד חכם שיהגה בתורה לאורך ימים ושנים.

לצד השמחה והרחבת הדעת מהריבוי העצום בלומדי תורה, מהחשיבות הניתנת ללימוד תורה, ומהכבוד השמור ללומדי התורה, עלינו לשאול את עצמנו, האם התורה הנלמדת על ידינו ללא הרף משיגה את מטרותיה?

בפרק שישי של פרקי אבות המכונה "קניין תורה", נקבצו מאמרי חז"ל רבים העוסקים במעלתה של התורה, ובו נמנו ארבעים ושמונה קנייני התורה. חלקם של הקניינים נוגעים לאופן הלימוד עצמו אולם חלק ניכר מהם נוגע לאישיותו של הלומד, וכך אנו לומדים על חובתו של לומד התורה להיות אוהב את הבריות, מתרחק מן הכבוד ונושא בעול עם חברו. לימוד התורה וקיום המצוות באופן מלא, איננו יכול להתקיים ללא מידות טובות של האדם. התורה הקדושה מורכבת ממצוות שבין אדם למקום וממצוות שבין אדם לחברו, וחובתו של האדם להחזיק בשניהם באופן שווה, ורק אדם בעל מידות מתוקנות יוכל לעשות זאת.

בעולם הישיבות מביאים בעניין זה את דבריו הנוקבים של רבי חיים ויטאל גדול תלמידי האר"י הקדוש "והבן זה מאד, כי להיותם עקרים ויסודות לא נמנו בכלל תרי"ג המצות התלויות בנפש השכלית, ונמצא כי יותר צריך ליזהר ממדות הרעות יותר מן קיום המצות עשה ולא תעשה כי בהיותו בעל מדות טובות בנקל יקיים כל המצות:" (שערי קדושה חלק א שער ב).

למרבה הצער, בתחום זה של תיקון המידות והקפדה במצוות שבין אדם לחברו, איננו יכולים להיות כה שבעי רצון מהמצב הקיים. ריבוי המחלוקות ושנאת החינם במחנינו בכל חוג ועדה, בכל עיר ועיר משפחה ומשפחה, בין איש לרעהו ואישה לרעותה, מחייבים אותנו לטכס עצה כיצד ניתן לשנות את המצב מקצה אל קצה.

אינני מוכיח בשער ובוודאי שעטרה זו איננה הולמת אותי, אולם אין ספק שמציאות דומה לזו שאנו רואים היא שהביאה את גאון ישראל רבי ישראל מסלנט זצ"ל לייסד את "תנועת המוסר", אשר הצליחה במשך שנים רבות להצמיח ולגדל גדולי תורה ענקי רוח בעלי מידות נפלאות אשר קיימו באופן נפלא מילי דאבות. זוהי המהפכה הדרושה כיום גם בקרבנו, אנו נדרשים לחדש את קריאתו בלתי פוסקת של הגרי"ס מדברי שלמה המלך "הַחֲזֵק בַּמּוּסָר אַל-תֶּרֶף נִצְּרֶהָ כִּי-הִיא חַיֶּיךָ."

הבה נחדש את "תנועת המוסר" ונהיה מוכנים כראוי לקבלת התורה.
לימוד תורה מגזר סכסוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד