כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

תוכנית אור ירוק: כך ניתן להציל את חייהם של 36 ילדים בשנה

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "משרד התחבורה ומשרד החינוך לא יכולים להתעלם מהנתונים הכואבים הללו ולכן חייבים להעניק חינוך לבטיחות בדרכים לכל ילדי ישראל כבר מגיל הגן"

תוכנית אור ירוק: כך ניתן להציל את חייהם של 36 ילדים בשנה


לפני כחודש, נהרג בניהו שוקרון בן חמש מבית אל בתאונת דרכים. בניהו הקטן רכב על הקורקינט שלו בישוב כאשר נפגע מאוטובוס הסעות, יום לאחר שנולד לו אח. הסיפור הטראגי של בניהו, הוא סיפורם של 36 ילדים בממוצע בשנה, שנהרגים בתאונות דרכים בישראל.

בכדי להתמודד עם מציאות קשה זו, מפעילה עמותת "אור ירוק", את תכנית זה"ב בגן (זהירות בדרכים בגן), שבמסגרתה גמלאים מתנדבי עמותת אור ירוק, מגיעים מדי שבוע לכ- 1,600 גני ילדים ומדריכים כ- 50 אלף ילדים בנושאים הקשורים לבטיחות בדרכים. גני הילדים בהם מתנדבים הגמלאים, פרוסים על פני 90 יישובים ברחבי הארץ - כך על פי נתוני עמותת אור ירוק.

התכנית המיוחדת מופעלת על ידי עמותת אור ירוק ותנועת של"מ - החברה למתנ"סים, בשיתוף משרד החינוך. במסגרת התכנית, מבצעים המתנדבים הגמלאים כרבע מליון שעות פעילות בשנה (!) שנועדו להסביר לילדי הגנים על נושא הבטיחות בדרכים. המתנדבים מגיעים לגנים ממלכתיים, ממלכתיים דתיים, גנים מהמגזר החרדי, וגנים לחינוך מיוחד ומעבירים פעילויות בנושא בטיחות בדרכים לילדים.

בנוסף מופעלת התכנית באופן מורחב גם במגזר הערבי, שבו היפגעות ילדים בתאונות דרכים היא בעיה כואבת וקשה במיוחד. במסגרת הפעילות במגזר, מגיעים כ- אלף מתנדבים גמלאים ובנות השרות האזרחי לכ- 850 גנים בכ- 75 יישובי המגזר בכדי להעלות את המודעות לכללי הזהירות בדרכים גם לילדים וגם להוריהם.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "כשבמדינות רבות בעולם מספר הילדים ההרוגים בתאונות דרכים נמצא בירידה, בישראל המגמה הפוכה ויותר ילדים שלנו נהרגים. משרד התחבורה ומשרד החינוך לא יכולים להתעלם מהנתונים הכואבים הללו ולכן חייבים להעניק חינוך לבטיחות בדרכים לכל ילדי ישראל כבר מגיל הגן. אם נחנך את הילדים שלנו לבטיחות בדרכים ונלמד אותם בטיחות וזהירות בדרכים, נוכל להציל את החיים שלהם בעתיד".

101 מתנדבים ברמת גן, מקיימים פעילויות בנושא בטיחות בדרכים לילדי הגנים
92 מתנדבים בתל אביב, מקיימים פעילויות בנושא בטיחות בדרכים לילדי הגנים
50 מתנדבים בראשון לציון, מקיימים פעילויות בנושא זהירות בדרכים לילדי הגנים
46 מתנדבים בחולון, מקיימים פעילויות בנושא בטיחות בדרכים לילדי הגנים
46 מתנדבים בחיפה, מקיימים פעילויות בנושא בטיחות בדרכים לילדי הגנים
44 מתנדבים בירושלים, מקיימים פעילויות בנושא בטיחות בדרכים לילדי הגנים
44 מתנדבים בנהריה, מקיימים פעילויות בנושא בטיחות בדרכים לילדי הגנים

בכל שנה כאמור נהרגים בממוצע 36 ילדים בתאונות דרכים – כיתת לימוד שלמה נמחקת, כך עולה מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס בעשור האחרון (2005-2014). מהנתונים עולה כי באותן שנים נפגעו 34,114 ילדים בתאונות דרכים. הנתונים העגומים הללו מציבים את ישראל במקום הראשון בשיעור הילדים ההרוגים מתאונות דרכים, בקרב המדינות המתקדמות - הילדים במדינת ישראל מהווים כ- 11.5% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים.

מתנדבי תכנית זה"ב בגן מגיעים לגני הילדים חמושים בווסט זוהר ובבובת ללה דמות מצוירת שנועדה להזכיר לילדים את כללי הבטיחות בדרכים. למה לֶלָה? כי כל הפעלים שעוסקים בבטיחות בדרכים מתחילים בלֶה או בלָה, בעזרתה הם ממחישים לילדים את הסכנות שבדרכים ומזכירים להם את כללי הבטיחות בדרכים.

הפעילות מתבצעת באמצעות סיפורים, שירים, משחקים, דפי עבודה וצביעה. המסרים שאותם מביאים המתנדבים בעקביות ובדרך חווייתית, מסייעים להטמעה של דרכי התנהגות נכונה בדרכים. בנוסף, הילדים משמשים כ"שגרירים" לנושא ומעבירים את המסרים להורים ולשאר בני המשפחה.

להתנדבות במסגרת תכנית זה"ב בגן יש לפנות לרונית רביב [email protected], , טלפון: 09-7776173.
אור ירוק תאונות רכב פעילות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד