ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

שימוש בפלטה חשמלית למאכלי חלב ולמאכלי בשר

'בחדרי חרדים' מגיש לכם את ההלכה היומית כדי שתוכלו לפתוח את היום בקדושה: והיום - דיני פלטה בשבת

אוכל על הפלטה
אוכל על הפלטה


פלאטה חשמלית שמניח עליה סירים וכדומה שהם של בשר, ומצוי לפעמים שנופל על הפלאטה ממאכלי הבשר, אם כן נמצא שהפלאטה בולעת מטעם הבשר לתוכה.

ולכן אם רוצה להניח על גבי הפלאטה מאכל חלבי, אם עושה כן כשהפלאטה נקייה לחלוטין, ומניח עליה את מאכל החלב בתוך כלי, באופן שהאוכל אינו נוגע כלל בגוף הפלאטה, אין בכך כלום והדבר מותר, משום שהכלי אינו בולע מהפלאטה כלל, משום שכלי אינו מבליע לתוך הכלי שסמוך לו בלי שיש ביניהם רוטב, והפלאטה הרי היא יבשה, וכן הכלי שמונח עליה יבש מצידו החיצוני, ולכן אין בכך חשש כלל.

אבל אם רוצה להניח מאכל חלבי, כגון בורקס גבינה על גבי הפלאטה בלי שום הפסק של כלי, יש לחוש שמא יבלע טעם בשר הבלוע בפלאטה, בבורקס, וכן הבורקס יפלוט מטעמו לתוך הפלאטה, ונמצאת הפלאטה בלועה מטעם בשר וחלב, ולכן יש להחמיר שלא להניח מאכל חלבי ממש על הפלאטה בלא כלי. (ומכל מקום בספר ילקוט יוסף כתב שהמיקל אף באופן כזה שמניח מאכל חלב ממש על גבי פלאטה הבלועה מטעם בשר, יש לו על מה שיסמוך.)

ואם רוצה לחמם על גבי פלאטה בשרית נקייה היטב לחם, כדי לאכלו עם חלב, יכול להקל בזה בפשיטות, משום שאף אם יבלע הלחם טעם בשר מהפלאטה, מכל מקום מותר לאכול את אותו הלחם עם חלב או גבינה, משום שהבליעה המועטת של טעם הבשר בלחם, אין בה כדי לאסרו באכילה עם גבינה, ולכן גם מותר לאכול כל תבשיל פרווה שנתבשל בכלי של בשר, אחר שיוציאו מהכלי, עם חלב או גבינה. מהטעם הנזכר, שאין די בפליטת טעם הבשר מהכלי אל המאכל, בכדי להחשיבו מאכל בשרי ממש שיהיה אסור לאכלו עם חלב (ודין זה נקרא, "נותן טעם בן נותן טעם של היתר" ויבואר יותר באחת ההלכות בעתיד בעז"ה).

אולם כל מה שכתבנו שמותר לשים לחם על הפלאטה ואין לחוש לטעם הבשר שיבלע בלחם, ומותר לאכלו אחר כך עם חלב, היינו דווקא לעניין איסור בשר וחלב, אבל אם רוצה להשתמש בפלאטה של חמץ כדי להניח עליה מאכלים לפסח, הפלאטה צריכה הכשר על ידי עירוי מים רותחים מהקומקום. ואי"ה יבואר עניין זה בהזדמנות אחרת.
פלטה אוכל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד