כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

יו"ר אגו"י דאמריקה: "תלמדו מאיתנו - אצלינו מאוחדים"

הרב שלמה ורדיגר, יו"ר אגו"י דאמריקה, ל'בחדרי חרדים' • על המפגש עם הנשיא: "פדיון שבויים דוחה יו"ט" • הקהילה בארה"ב: "הבעיה הבוערת כאן - שכר לימוד" • אובמה וביבי: "יש רגיעה" • הבחירות הקרבות לנשיאות ארה"ב: "בוחנים את המצב" • צפו

צילום: קובי הר צבי
צילום: קובי הר צבי


יו\"ר אגו\"י דאמריקה: \"תלמדו מאיתנו - אצלינו יש אחדות\"


בלי חילוקי דעות
"אצלינו בארה"ב, אגודת ישראל מאוחדת, כל החוגים מיוצגים בה" כך אומר היום (ד'), בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים' יו"ר מועצת המנהלים וסגן נשיא אגודת ישראל דאמריקה, הרב שלמה ורדיגר - שהיה רוצה לראות אחדות דומה גם בארץ.

ורדיגר הינו מבכירי עסקני יהדות ארה"ב החרדית ומנגידי חסידות גור. הוא הגיע ארצה לרגל שמחת בית גור ואת זמנו גם ניצל לצורך פעילות ציבורית.

במהלך השבוע, גם השתתף במשלחת האדמו"רים וראשי הישיבות שהגיעה לבית נשיא המדינה ראובן ריבלין, במטרה לבקש את התערבותו לטובת האסיר החרדי הכלוא בארה"ב מרדכי סאמט.

"זה היה לפדיון שבויים", אמר, "זה דוחה שבת וגם יום טוב. אמנם יכולתי ללכת ולא הייתי צריך לדחות את יום טוב".

"זה עניין חשוב", הוסיף, "ישראלי שיושב בכלא 14 שנים. הוא אמנם עשה דברים שלא היה צריך לעשות אבל 14 שנה זה מספיק זמן. יש לו משפחה בת עשרה ילדים זו רחמנות גדולה. הוטל עליו עונש של 27 שנים אז כולנו מנסים לעזור".

"אני הייתי צריך לצעוד עשרים, עשרים וחמש דקות והאבי מויז'ניץ הגיע מבני ברק, הרבי מרחמסטריווקא שלא הולך לשום מקום, הגיע. הגרב"ד פוברסקי הגיע מבני ברק אני מקווה שהמאמץ שלנו יעזור והקב"ה ישלח לו ישועה".

"הייתי מעורב בנושא הזה כבר בארה"ב", סיפר, "נפגשתי עם עורכי הדין שלו ועמו. הייתה לנו כבר הצלחה, שעכשיו הוא מחתן את אחרון ילדיו והצלחנו לקבל אישור שיוכל לצאת ללילה אחד להשתתף בחתונה".

"אני מקווה שהצירוף של מה שאנו עושים שם וכאן - עזור וממשלת ישראל תבקש להשיבו לישראל ואז אני מקווה שיהיה פה בארץ ישראל עם כל משפחתו, וזה עדיף משיהיה באמריקה. הנשיא היה חיובי מאוד. ראינו שהוא עם לב חם מאוד לכל הבעיות של כלל ישראל בארץ ובאמריקה ואני מאוד מעריך אותו על שתרם את זמנו. הוא הבטיח שיבדוק את הענין ואני מקווה שיצליח".


להקל העול על הורים
הרב ורדיגר גם התייחס לפעילותה של אגודת ישראל דאמריקה ואמר: "ברוך השם שאגודת ישראל של אמריקה שונה מאוד מישראל. שם אנו מייצגים - אסור לומר - יותר אחדות - אבל זה נכון. יש יותר אחדות, וכל חוגי הציבור מיוצגים באגודת ישראל, חסידים, ליטאים. יש פחות פיצולים ופחות אי הסכמות מאשר פה בישראל.

"אנו עובדים בוושינגטון ויש לנו סניפים ב-18 מדינות ארה"ב. אנו עובדים למען כלל ישראל ולמען הישיבות".

"הבעייה הקשה ביותר כיום לציבור החרדי בארה"ב הוא שכר לימוד. בגלל ההפרדה בין דת ומדינה בארה"ב אין מימון לשכר לימוד. עבדנו קשה כדי לפתור את זה, לקבל כמה שיותר מהממשלה לישיבות להקל על העול של שכר הלימוד להורים".

"לאגודת ישראל", הוסיף, "יש שליחות, לפתח קשרים טובים עם המימשל והקונגרס. ארה"ב היא מדינה של חסד אנו רוצים לוודא שאנו שומרים על הקשרים הטובים האלה".

• האם אגודת ישראל דאמריקה מעורבת גם בפעילות בארץ?

"לא. אגודת ישראל דאמריקה פעילה רק באמריקה. יש לנו קשר טוב עם גדולי ישראל פה, אבל זה לחלוטין נפרד. אנו לא מתערבים. כן אנו מעורבים בקרן השמיטה ודברים מהסוג הזה. אנו מעורבים - אבל לא בפוליטיקה. "אם כי" הוסיף, "יש סיוע ותמיכה בפעילות כאן בישראל כמו למשל כשיש בחירות אנו מסייעים בדרך שלנו אבל לא מתערבים".



מתעניינים בעמדות המועמדים
כך גם התייחס ורדיגר לבחירות הקרבות לנשיאות ארצות הברית. "אין לאגודת ישראל עמדות מוצהרות ביחס למועמד זה או אחר", הוא אומר, "אנו לא פוליטיים, אנו לא ארגון פוליטי". עם זאת הוסיף כי לארגון יש בהחלט עניין בעמדות השונות של המועמדים, וסיפר כי נציגי אגודה מנסים להיפגש עם המועמדים כדי להבין את עמדותיהם על ישראל, על חינוך ונושאים אחרים. "כרגע מוקדם לדעת. ככל שיתקרב המועד תהיה לנו דעה טובה יותר", אמר.

• אתם מודאגים מהעימות בין ישראל לממשל האמריקני?

"אנו בהחלט מודאגים, אבל בקונגרס ובסנאט ישראל היא מספר אחד. אפילו הנשיא בשבועות האחרונים ניסה מאוד לשפר יחסים.

"אני הוזמנתי על ידי השגריר רון דרומר לרגל יום העצמאות. הגעתי לוושינגטון וסגן הנשיא הגיע ודיבר על תמיכתו בישראל. אני חושב", סיים - כשהוא מתייחס למתח שבין ישראל למימשל, "שזה יצא מפרופורציות, אבל נראה שזה יהיה בסדר".
הרב שלמה ורדיגר אגודת ישראל דאמריקה ישראל נשיא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד