י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

במשרד הדתות מתמודדים עם היום שאחרי בן דהן

תחקיר 'בחדרי חרדים': גורמים במשרד מאשימים את השר בהתנכלות לראש מערך הגיור, לרבני ירושלים ולבכירים נוספים

צילומים: פלאש 90
צילומים: פלאש 90


עם סיום תקופת כהונתו של סגן שר הדתות לשעבר וסגן שר הביטחון בהווה, אלי בן דהן, במשרד הדתות, הוא הצהיר בטקס חילופי השרים כי לא הפלה לרעה איש במשרד. מתוך כוונה לרמוז כי הוא מצפה ליחס הדדי גם ממחליפיו בש"ס.

תחקיר 'בחדרי חרדים' חושף מגמה הפוכה, שהתבטאה בעיקר ככל שמדובר באנשים או גורמים המזוהים עם ש"ס.

כך למשל, אחד האנשים שספגו את זעמם של בן דהן ומנכ״ל המשרד אלחנן גלט בכישלונם למנות ראש מערך הגיור, הוא הרב יצחק פרץ, מאנשי ש"ס שנבחר לתפקיד בניגוד לרצונם, זאת למרות שהחזיקו בשליטה כמעט מלאה בוועדת האיתור.

כעס זה גרם גם לשורה של התנכלויות אישיות: מבדיקת 'בחדרי חרדים' עולה, כי כבר קרוב לשנה מאז זכה במינוי, ראש מערך הגיור לא קיבל את התנאים הדרושים למילוי תפקידו, הכוללים עוזר, רכב ולשכה מסודרת וקבועה - כפי שהיה לקודמו בתפקיד איש הציונות הדתית הרב חיים דרוקמן.

בש"ס הבינו זאת ודרשו במו״מ שקיימו עם הליכוד לעגן את תנאי ראש אגף הגיור במלואם, כפי שהיה לקודמו הרב דרוקמן.

רבני ירושלים נעזרים במתנדבים ותלמידים
חשבתם שהנפגעים הם מקרב אנשי ש"ס בלבד? תחשבו שוב.

גם בלשכת רבה הראשי של ירושלים, הגאון רבי שלמה עמאר, טוענים כי לא זכו לתנאים המתאימים לרב עיר. ״אמנם הרב עמאר אינו דתי לאומי - אבל גם הרב שטרן לא מקבל תנאים הולמים", מפנים שם אצבע מאשימה.

"בניגוד לרבני הערים הגדולות שנהנים מנהג, ראש לשכה ומזכירה - רבני העיר ירושלים זוכים למזכירה משותפת, שכורעת תחת הנטל, ולחצי משרה נוספת של 5000 שקל בלבד. הרבנים נאלצים להעסיק אנשים בהתנדבות ולדאוג להם מהצד, או להסתייע בתלמידים שלהם״, מסביר בהתמרמרות גורם ברבנות ירושלים.

לטענת הגורם, בן דהן לא דאג לרבנות. ״הוא הסביר בכל מקום שהוא מינה את הרבנים, למרות שברקת עשה את זה, אבל לא דאג להם מעבר לזה לכלום. הכי תמוה שהוא לא דאג לרב שטרן - שהוא ציוני דתי, אולי זה בגלל שהוא העדיף לראות אנשים אחרים בתפקיד״...

הכישלון: "הסתכסך עם כולם"
במשרד הדתות טוענים כי הכישלון של בן דהן התבטא בעיקר בחוסר יכולתו 'להניע' את המשרד. ״האיש הסתכסך עם היועץ המשפטי של המשרד אחרי שניסה לפטר אותו, עם החשב הכללי של המשרד ופקידים נוספים, והמנכ״ל ממילא לא ספר אותו - כך שהשפעתו הייתה מינימאלית״, אומר ל'בחדרי חרדים' גורם במשרד. ״מי שניהל את המשרד היו אלחנן גלט וטל גן צבי שעשו מה שרצו, ולבן דהן נותר רק לגזור את הכותרות - הדבר היחיד שהוא עשה בהצלחה מרובה״.

לראיה, מצביעים הגורמים על פרוייקט הדגל של בן דהן - ׳ארגון רבני קהילות', שאותו לא הצליח להכניס להסכמים הקואליציוניים של הבית היהודי, וכעת הוא נשאר בתפקיד סגן שר הביטחון, תפקיד מכובד אך ללא תוכן של ממש.

״ההצלחה היחידה שלו הייתה בתקשורת, שם הוא זכה לכותרות גדולות על פרויקטים שהוביל בנט בדתות וזהו״, מסביר אותו בכיר בדתות.

״הרבנים היחידים שהצליח למנות במשך שנתיים היו בירוחם, בנתניה ובקרית עקרון, אין ספק שמדובר בהישג 'ענק'״, מסכם הגורם בציניות.

התגובה: "יש שמנסים להכפיש"
מלשכתו של סגן השר בן דהן נמסר בתגובה: "בכהונתו הקצרה שינה סגן השר הרב בן דהן את פני שירותי הדת ועשה בה שינויים כבירים שלא נעשו שני עשורים. בניגוד לקודמים לו, סגן השר נתן יחס שווה לכולם מבלי קשר למפלגתו. על כך יעידו גם האנשים בכתבה וגם ראשי מועצות דתיות שמונו.

"יש שמנסים להכפיש ויש שפשוט משרתים את עם ישראל כמו סגן השר. בנושא רבנות ירושלים אמרו בסביבתו של הרב בן דהן כי סגן השר וצוות המשרד עשו מאמצים לסייע אך הדבר מצוי באחריותו הבלעדית של ראש המועצה הדתית בירושלים יהושע ישי שהוא איש ש"ס".
בן דהן דתות דורסנות הבית היהודי מינויים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד