י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

צפו בגר"א שוויי זצ"ל: "להקשיב למנהיגי הדור"

"מוכרחים הנהגה", הכריז הגר"א זצ"ל בקונוונשן של אגודת ישראל, בזמן שקמו מערערים על הנהגת הגראי"ל • וידאו היסטורי

צפו בגר"א שוויי זצ"ל: "להקשיב למנהיגי הדור"


3 שנים חלפו מאז המהפך ביתד נאמן, כאשר בהוראת הגראי"ל שטיינמן פוטרו מהעיתון אלו שסירבו לקבל את הנחיותיהם של גדולי ישראל. הטענה שהופצה אז בשמם הסבירה כי "הם ממשיכים את הנהגתו ההשקפתית של הגראמ"מ שך זצ"ל", על פי ההבנה של "מה שהרב שך היה אומר אילו היה חי".

מרתק לגלות כי גישה זו התחילה כבר בתקופת חוליו הארוכה של הגראמ"מ זצ"ל, לפני 15 שנה, כאשר גורמים שהנהגת הגרי"ש אלישיב זצ"ל ויבל"ח הגראי"ל שטיינמן לא נשאה חן בעיניהם - השמיצו את הנהגתם שהיא אינה על פי הכרעות מרן הרב שך, הגר"א שוויי זצ"ל, שטענות אלו הגיעו לאוזניו, הגיב בחריפות בכינוס הקונוונשן דאגודת ישראל חורף ה'תש"ס, בדבריו אמר:

"אנחנו באמריקה, הננו מתבטלים מתחת לגדולי ישראל שבארץ ישראל. אנחנו חיים כיום במצב קשה. מרן הראש ישיבה (הרב שך) שיהיה בריא ויזכה לקבל פני משיח, איננו בריא. הוא איננו יכול להנהיג את ה'הנהגה' כפי שהוא הנהיג קודם. הכלל ישראל מוכרח שיהיו לו מנהיגים. בלי מנהיגים כלל ישראל לא יכול להתנהל.

"יש בארץ ישראל גדולי עולם, שאליהם כל העולם התורני יש לו בהם אמון 'און ווארפט זאך אונטער' (וזורק את עצמו) מתחתיהם. חושב אני, שלא צריך להיות שאלות, הם צריכים שתהיה להם ההנהגה של הכלל ישראל. שהראש ישיבה שיהיה בריא, שיעשה הקב''ה נס שהראש ישיבה יבריא, אז הם ימסרו לו את ההנהגה מיד. אי אפשר לחשוב מה הראש ישיבה היה עושה, מה הראש ישיבה היה אומר. היום כשצריך שתהיה הנהגה אחרת, אזי 'חכמים שבימיך' הם צריכים להנהיג את ה'הנהגה'. והרי יש מצב נורא בארץ ישראל, והרי מוכרחים הנהגה".

צילום: מתוך ארכיון אגודת ישראל באמריקה
הרב שך הרב שטיינמן יתד שווי ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד