כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

בושת פנים: על פייסבוק, שיימינג ודומיהם

בהתחלה הרשת החברתית היתה אכן דבר חברתי להפליא, אז כיצד קרה שהיא הפכה לרוצחת? ומה קרה לנו ששכחנו כיצד לשמור כבוד אדם מינימאלי? כשהגולם קם על יוצרו

בושת פנים: על פייסבוק, שיימינג ודומיהם


לפני מספר ימים סערה המדינה בעקבות פרשת התאבדותו של אריאל רוניס, מנהל בכיר בלשכת רישום האוכלוסין של משרד הפנים בתל אביב, לאחר שהואשם בגזענות. יוצאת אתיופיה האשימה את רוניס שנהג כלפיה בגזענות, טרחה לפרסם פוסט בפייסבוק בנושא – שזכה לאלפי שיתופים, ביקורות, קריאות נאצה נגד רוניס ועוד.

יממה לאחר מכן פרסם רוניס פוסט משל עצמו, בו הוא נפרד מהעולם, לאחר שלא יכול היה לשאת את השיימינג שעבר בצורה כל כך מחפירה, וירה בעצמו.

סיפורו של רוניס הוא עוד מקרה של התאבדות בגלל יד קלה על מקלדת. לא מקלדת אחת, הרבה מקלדות.

סיפורי התאבדות רבים נרשמו החל משנת 2011, כשהם מיוחסים בעיקר לנערים ונערות בני עשרה, שחוו השפלות וסיוטים ברשתות החברתיות ולא יכלו לעמוד בכך. את הפוסט הבא מצאתי הבוקר בפייסבוק, והוא חשוב וראוי בעיניי להיקרא על ידי כמה שיותר אנשים, לעורר מודעות ככל הניתן. אם נחשוב רגע נוסף לפני שנעביר רכילות עסיסית ששמענו, מידע שעבר אלינו בווצאפ ולא טרחנו לאמת, תמונה שנחשבת בעינינו לבדיחה, נסייע למציאות טובה יותר. וחשוב שתדעו, גם אם נראה לכל אחד ואחת ש"לי זה לא יקרה" – האדישות עשויה להיות האסון הבא.

הפוסט של אביעד חזני
על סמיכות פסוקי "אישה סוטה" לפרק המדבר על נזיר בפרשת השבוע, דרשו חז"ל: "הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין".

בבסיסה של אמירה זו עומדת ההבנה כי נזירות אינה מצב בריא, אולם אם נתקלת במצב חולני, במקרה של השתטות וסטייה - אין מנוס מלהתכנס ואפילו במחיר נזירות והתרחקות זמנית מן הנורמלי.

ככה זה. אנחנו חיים במערכת של איזונים ואם איזון אחד נפגע ונרמס - התגובה היחידה שתעזור היא "למשוך" מעט לכיוון השני ולהחזיר את האיזון לקדמותו.

על מה אני מדבר? על הפייסבוק.

בהתחלה, כשהיינו תמימים ויפים - הפייסבוק יצר רשת חברתית נפלאה; הוא סיפק לנו פלטפורמה מעולה לשמור על קשר עם חברים ולשתף אותם במתרחש בחיינו.

מהר מאוד הגולם קם על יוצרו;

הפייסבוק הפך לכלי מסחרי לקידום מוצרים ועמדות דרך אושיות רבות עוקבים, לשיימינג ולקמפיינים פופוליסטים של השמצת כותבים וגופים.

פוסט שכתבת מצולם מהר מאוד ונשלח לחבר'ה בווטסאפ, משותף ברחבי הפייסבוק לאחר שנוספו לו הערות שנונות וקטילות חסרות רחמים, בהצלחה רבה לך בהמשך...

תמונה שהעלית לפייסבוק יכולה להפוך למימ בועט וסרטון פרטי שבחורה שלחה לגבר שמצא חן בעיניה ימצא את דרכו בקלות לשאר חבריו של הגבר החמוד. התבטאות לא חכמה במיוחד ששלחת לגברת באינבוקס, תמצא את עצמה די מהר מתפרסמת אצלה. צחוקים...

האינטימיות הזוגית נעלמה; לאחר שעדכנת רליישנשיפ פחות מדקה לאחר הטבעת, טבעי לחלוטין שכל שיחה עם בן הזוג שלך הופכת לפוסט מרובה לייקים. זה גם סביר בהחלט להעלות תמונה של אשתך מחדר לידה, תשעה חודשים בדיוק אחרי שהודעת לכולם שהיא בהיריון.

בואו נודה על האמת, התמכרנו לעולם הפייסבוק בו כל מחשבה משותפת וכל רגש נרמס. נכנענו למציאות בה הכל "אנחנו", מציאות ששכחה לגמרי שיש גם "אני" ו"אתה". הפייסבוק הפך במהירות מסחררת למנוע רב עוצמה המוביל תהליכים רבים בחיינו, תהליכים שבחלקם הגדול אנחנו לא מעוניינים בכלל.

הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין, אנחנו הרואים בקלקולה של הרשת החברתית צריכים בהחלט להשקיע בנושא מחשבה. הרכבת הזו דוהרת לכיוון הלא נכון.






פייסבוק התאבדות רשת חברתית גזענות רכילות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד