ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

הגר"ח הכריע: קני המנורה היו באלכסון

האם קני המנורה בבית המקדש היו עגולים או אלכסוניים? תלמידו של הגר"ח קנייבסקי משיב בשמו - כשיטת חב"ד

הגר"ח הכריע: קני המנורה היו באלכסון
ש


בשבוע פרשת בהעלותך, בו קוראים בתורה על מעשה מנורת המקדש, מתחזק הפולמוס האם קני מנורת המקדש היו עגולים או אלכסוניים.

לדעתו של הרבי מחב"ד זצ"ל, קני המנורה נמשכים ועולים באלכסון – בקו ישר ולא מתעגל. מכאן גם שמם "קני המנורה", כמו קני סוף הגדלים על שפת היאור – קנים ישרים. הרבי מלובביץ' עורר בהתוועדות בשנת תשמ"ג על הענין וטען שיש לפרסם בכל מקום אפשרי את צורתה האמיתית של המנורה כפי שהייתה בבית המקדש, ולשים קץ לחיקוי המזויף, לדבריו, שחדר גם לבית הכנסת ולבית המדרש היהודי. בחב"ד נוהגים במשך עשרות שנים להשתמש בחנוכיות עם קנים אלכסוניים ולא עגולים.

לעומתם, טוען הרב ישראל אריאל מ'מכון המקדש' שכל ההוכחות ההלכתיות וגם הארכיאולוגיות מראות שבמנורת המקדש היו קנים עגולים. לדעה זו הצטרפו רבנים נוספים.

בתשובה שמתפרסמת הבוקר ב'אתר השבת', מוכיח הגאון הרב שמואל ברוך גנוט, ממקורביו של הגר"ח קניבסקי, שדעת הגר"ח היא שאלו שמציירים את קני המנורה בעיגול- טועים לחלוטין.

הרב שמואל ברוך גנוט כותב ב'אתר השבת', כמענה לשאלה בנושא: "לשואל היקר. בודאי ידוע לך הפולמוס הגדול בענין זה. האם קני המנורה היו אלכסוניים או שהיו עגולים. ויש על כך דיון שלם, והרחבתי בו במאמר ארוך.

ואולם מורי ורבי רבנו מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א כותב בביאורו לברייתא דמלאכת המשכן (עמוד כח בהערה בסוף העמוד), את הדברים הבאים: "בכל הציורים מצוייר קני המנורה עגולים, וכנראה שהוא טעות, שרש"י בחומש כתב שהיו באלכסון, ושמעתי שכבר העירו בזה". עכ"ל רבנו שליט"א. וכן כתב הוא בספרו דרך חכמה, ואלו דבריו: "אחד הילך ואחד הילך- באלכסון ולא בעיגול". וב'ציון ההלכה' כותב הגר"ח שליט"א: "רש"י בחומש, וכן הוא בציור המיוחס לרבנו, וכ"כ בתשובות הריב"ש סימן ת"י, ודלא כהמציירים בעיגול".

בחב"ד בודאי יאמצו את דברי הגר"ח קניבסקי, הנחשב לאחד מגדולי המומחים לנושאי צורת ובניית בית המקדש, ואף כתב מספר ספרים העוסקים בתחום.
קנייבסקי חב''ד גנוט תשובה מנורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד