כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

דרעי בראיון לבחדרי חרדים: "יהיה פתרון דיור לחרדים, אני וכחלון נתפטר"

שר הכלכלה מצהיר: "ניאבק באפליית נשים חרדיות ונשלב חרדים במשרדי ממשלה. יהיה מע"מ אפס למוצרי יסוד" • על ליברמן: "בגללו לא לחצתי לצרף את המחנ"צ" • על החוק הנורווגי "כשיעבור אתפטר. מקווה שיכלול גם סגן שר" • על 'יום ליום': "היו"ר הקודם עשה טעות. נהפוך אותו ליומון חזק"

דרעי בראיון לבחדרי חרדים: "יהיה פתרון דיור לחרדים, אני וכחלון נתפטר"


יו"ר תנועת ש"ס, השר אריה דרעי, נכנס לתפקידו כשר הכלכלה, הנגב והגליל בשבועות האחרונים, וכדרכו החל מיד לפעול. בראיון ראשון למדיה החרדית מאז כניסתו לתפקיד הוא מספר ל'בחדרי חרדים' מה כבר עשה, מצהיר מה הוא מתכוון להוביל בהמשך ומתייחס לכל הנושאים הבוערים העומדים על הפרק.

איך ההרגשה בימים אלו - מאז כניסתך לתפקיד?

"הרגשה של יצירה ושל לימוד. זה משרד מאוד גדול, ואני עדיין לא מדבר על הנגב והגליל שאני נמצא שם בימי חמישי בעיקר. אני עסוק מהבוקר ועד הלילה במשרד הכלכלה. אין לי מאה ימים ללמוד, אנחנו בדרך צריכים לקבל כבר החלטות ותוך כדי לומדים. אני חייב להודות שעם כל מה שחשבתי שאני בקי במשרדי הממשלה מהפעם הקודמת, משרד הכלכלה שגדל וצמח בשנים האחרונות בעיקר בתקופתו של אהוד אולמרט, הוא משרד שאני חושב שהוא הכי גדול במדינת ישראל, עם השפעה גדולה מאוד בכל תחומי החיים, וצריך פשוט לדעת ללמוד אותו ולהשפיע וזה מחזיר את החשק לעבוד ולקבל החלטות".

מע"מ אפס על מוצרי יסוד היה הבטחת הבחירות שלכם, איפה זה עומד?

"זה עומד שבעזרת השם בתקציב הבא יהיה מע"מ אפס על מוצרי יסוד כפי שהבטחתי וזה יקוים, אנחנו כעת לומדים. משרד הכלכלה הוא מאוד משפיע ומכריע בנושא, אז גורמי המקצוע במשרד מכינים על איזה מוצרי יסוד ובאיזה צורה זה יעשה. יש כל מיני הצעות ושיטות, אבל כפי שהבטחתי וגם אנשי המשרד כאן יודעים, שגם כאלו שיש להם דעה לא כמו שלי - הם מבינים שזאת עמדת השר וכולם מתישרים על פיה".

דרעי בראיון מיוחד: \"יהיה פתרון דיור לחרדים, אני וכחלון נתפטר\"


השר כחלון מדבר הרבה על פיתרונות בנושא הדיור, איך אתה דואג שזה יגיע גם לציבור החרדי?

"אני יכול להבטיח שהם יהיו בפנים. אני רוצה לומר לציבור שלנו, יש לנו אח בבית המלך. הוא אומנם צנוע אבל סגן השר יצחק כהן הוא היום בכיר מאוד במשרד האוצר. אני יודע על יחסי האימון בינו לבין השר כחלון, שר האוצר מטיל עליו כמעט כל משימה. אין לי ספק שסגן השר כהן ידאג שכל תוכנית שתצא ממשרד האוצר בנושאי דיור ובנושאים אחרים - הזכויות והדברים המיוחדים הקשורים לציבור החרדי לא יקופחו. לא יחזור חזרה הסיפור של מע"מ אפס על דיור שלא יחול על הציבור החרדי. כזה דבר לא יהיה ולא ניתן לזה לקרות".

חוק נורווגי ואפליית חרדים
כשר הכלכלה, איך אתה הולך לדאוג לחרדים שיוצאים לעבודה?

"יש לנו כמה בעיות קשות בתחום הזה. קודם כל אני מדבר על האפלייה שיש במשרדי הממשלה כלפי קליטת חרדים. חרדים שהלכו ועשו תארים אקדמאים ורוצים להתמודד בפרקליטות המדינה ורשות המיסים, יש שם המון משרות, ברגע שהם שולחים קורות חיים ושם רואים שלמדו בישיבות והחינוך שלהם הוא תורני, והם למדו לימודים אקדמאים מאוחרים - לא מזמינים אותם אפילו לראיון בכלל, וזה משליך באופן אוטומטי על המגזר הפרטי. לא תראה כמעט עורכי דין שלנו במשרדי עורכי הדין הגדולים או בבנקים ובמקומות אחרים. זה דבר שחייבים להילחם עד כדי חקיקה, ויש לנו את זה בהסכם קואליציוני. אבל לא צריך את ההסכם הקואליציוני. אני מופקד על שוק התעסוקה ועל העובדים במדינת ישראל, ואני אעשה ככל יכולתי שהאפליה הזאת תוסר. בזמנו, הממשלה טיפלה בנושא האתיופים והערבים, היו חייבים לטפל גם בנושא הזה".

"הדבר השני שמאוד מפריע לי הן הנשים החרדיות. אני מקבל יום יום עדויות שנשים חרדיות עם תארים שלמדו את אותם מסלולים שלמדו נשים לא חרדיות ועובדות באותו מפעל. אלא שיש פס יצור מיוחד לנשים חרדיות בגלל הצניעות ושם מקבלים בעשרות אחוזים שכר נמוך יותר וזה מגובה במחקרים. זאת תופעה פסולה שחייבים לשנות אותה".

"הנקודה השלישית. המשרד שלנו מופקד על כל תחום ההכשרות המקצועיות, וכבר בשבוע הבא יש כאן יום עיון עם כל הגופים שמתעסקים בנושא של הכשרה מקצועית. אני כיו"ר תנועת ש"ס אעשה הכל כדי שכל מי שלומד תורה יקבל את כל הכלים וההטבות. לומדי התורה הם סיירת המטכ"ל שלנו, צריך לזכור את זה. אברכים שהחליטו ללמוד יומם ולילה, אנחנו כחברה חייבים לעשות הכל שישפרו את חייהם. לכן הגדלנו את קצבאות הילדים ואת הקצבאות לכוללים ולישיבות. ההחלטה הראשונה שלי כשר הכלכלה, והיה על זה מאבקים קשים, זה לבטל את האפליה במעונות יום. הם רצו לגרום לכך שאברכים לא ילמדו תורה ומי שלומד תורה אישתו תקבל קנס, ואת החרפה הזאת הסרתי. אבל מי שהחליט לנהל אורח חיים חרדי לגמרי ולצאת לעבוד - צריך לתת לו את כל הכלים לעבוד. זו ההשקפה שלי והמדיניות שלי".

מדברים הרבה על החוק הנורווגי אתה רואה שזה עובר בקרוב?

"כן. החוק הנורווגי הקטן. זה לא יחול על הליכוד. אני תומך שזה יחול גם על סגן שר. אני חושב שאם יהדות התורה בגלל הוראת הרבנים שלהם לא מקבלים שרים - למה שהם יקופחו? לכל מפלגה עד 12 חברי כנסת יהיה אחד שיוכל להתפטר. אני דרך אגב מתכונן להתפטר וגם השר כחלון הודיע לי שהוא מתכונן להתפטר מכיוון שיש לנו משרדים מאוד גדולים ואנחנו חייבים לעבוד - אי אפשר להיות כל יום תלוי בהצבעות בכנסת, בפרט בממשלה צרה כזאת. ולכן אני מחכה לחוק הזה. מי שדוחפת את החוק חזק זו השרה איילת שקד שהיא מעוניינת בזה גם. מכיוון שכחלון מעוניין בזה ואני מעוניין ויהדות התורה מעוניינת בזה - אין שום סיבה שזה לא יעבור. הליכוד התחייב לנו בעניין הזה".


"לא לחצתי לצרף את המחנה הציוני בשביל ליברמן"
אתה קרוב מאוד לאביגדור ליברמן, יש לך הסבר למה לא נכנס לממשלה?

"לא. אני עד עכשיו לא מבין את זה. באמת שאני לא מבין וגם לא הצלחתי להבין את זה בשיחות איתו. אני הופתעתי מאוד וזה חבל, כיוון שזה מקשה עלינו. זאת הייתה הפתעה גדולה. לו ידעתי מראש שהוא לא מתכונן להיכנס הייתי עושה הכל להשפיע על ראש הממשלה לנסות להכניס את המחנה הציוני, שהיה אפשר להכניס אותם בשלב הראשון. אחת הסיבות העיקריות שאני יכול לגלות לך שלא פעלתי אז ולא הפעלתי את השפעתי - בשביל לא לפגוע באביגדור ליברמן כיוון שהוא היה מיועד להיות שר החוץ, וזה ברור שאם המחנה הציוני היה נכנס אביגדור ליברמן לא היה מקבל את תיק החוץ, ולא רציתי לפגוע בחבר.

"צר לי היום, אם הייתי יודע על זה מראש, הייתי פועל שתהיה לנו ממשלה רחבה ואז הכל היה נראה אחרת. כך התנהלו הדברים ועכשיו צריך להשתדל להרחיב את הממשלה. אי אפשר להפיל את הממשלה של 61. ראית אתמול בהצבעות אי אימון בכנסת איזה פערים של 11 לטובת הקואליציה, אנחנו נחזיק מעמד הרבה יותר מהם. אבל קשה להתנהל כך שכל חבר כנסת מהליכוד שעכשיו נכנס כבר רוצה להיות סגן שר, זה לא הכי נחמד ויש לנו המון דברים שצריכים לשנות. עוד לא התחלנו. יש לנו המון רפורמות".

אתה רואה את יאיר לפיד מצטרף לממשלה? האם תסכים לזה?

"אני לא פוסל אף אחד. אני פוסל דרך. הדרך של לפיד פסולה. אם אנחנו נעביר את חוק הגיוס ואת התיקונים בחוק הגיור ואנחנו נניח תקציב עם כל הסיכומים שסיכמנו ולפיד ירצה להיכנס לממשלה - מה שלא נראה לי... אבל למה לפיד? יש עוד אפשרויות אחרות, יש את המחנה הציוני שלא פוסלים את הכניסה ואת ליברמן שאני לא רואה שזה סוף פסוק למרות כל המריבות. מי שבקי בשלום בית יודע שלפני שחוזרים בחזרה יורים את כל החיצים ומוציאים מהלב הכל ואז חוזרים. אני אמרתי לראש הממשלה ולשותפים בקואליציה - צריך לנצל את הזמן בשבועות הקרובים כדי להעביר את כל מה שסיכמנו, כולל הגיוס והגיור, כולל החוק הנורווגי וכל הדברים שמעניינים את השותפים הקואליציונים, צריך לגמור עכשיו. את בתי הדין הרבניים אני עומד על כך ששבוע הבא ביום ראשון זה יעבור למשרד הדתות. אחרי שנקיים את זה - יהיה תור להיכנס לקואליציה".

"נהפוך את יום ליום ליומון חזק"
אחד הנושאים שעומדים על הפרק בתקופה האחרונה זה נושא הגז. קובי מימון אחד הבעלים של עיתון יום ליום שייך לזה, אתה מתכונן להשהות את עצמך מלעסוק בזה?

"כל ההתערבות שלי בעניין זה בגלל שיש לי סמכות חירום להפעיל משיקולים של ביטחון חוץ במקום הממונה על ההגבלים. את מר קובי מימון אני לא מכיר, פעם אחת פגשתי אותו. אני לא מכרתי לו את עיתון יום ליום ולא הכנסתי אותו לזה. זה היו"ר הקודם שאני חושב שזאת הייתה טעות גדולה מאוד לקחת עיתון מפלגתי תנועתי שלנו בגלל קשיים כאלו ואחרים. כשאני עזבתי את ש"ס העיתון הזה היה העיתון עם מספר המנויים הגדול ביותר ביהדות החרדית. בלי לפרט שמות של עיתונים אחרים - הוא באמת היה בתפארתו ולא מבין למה הוא נקלע לקשיים. זאת הייתה טעות.

"אני שהתמנתי ליו"ר הדבר הראשון שעשיתי ביקשתי פגישה עם קובי מימון, שלא הכרתי אותו עד אז. הוא היה מאוד הגון והסכים להעביר מיד את כל המניות שלו בלי שום רווח. דרך אגב קובי מימון הוא לא הבעלים של יום ליום באופן פורמלי. סיכמתי עם הבעלים של יום ליום שהם מעבירים את המניות למשקיע שלנו, אני מצאתי משקיע תוך כמה ימים, אבל לצערי לא ידעתי שהעיתון נכנס להסדר נושים בזמנו, ובמדינת ישראל בכדי לסיים הסדר נושים לקח לי כמעט שנתיים לקבל חתיכת נייר מבית המשפט שההסדר נושים נגמר - למרות שזה נגמר לפני הרבה שנים. מהשמים בשבוע שעבר בית המשפט נתן לנו אישור, ובימים הקרובים המניות יעברו לבעלות של משקיע.

"אני יכול לבשר שבעזרת השם העיתון הולך לשנות צורה. עד עכשיו נמנענו מלעשות שום דבר מכיוון שלא היה ברור מי הבעלים, עכשיו אנחנו הולכים להפוך אותו בשלב ראשון כבר לדו שבועי כשהמגמה היא להפוך אותו ליומון. אנחנו הולכים למבצע גדול מאוד של מנויים. העיתון משנה צורה מקצה לקצה ואני מודיע לכל העיתונות החרדית קם לכם מתחרה חדש, מתחרה איכותי חזק מאוד וזה תחרות בריאה".

כאחד הוותיקים בפוליטיקה, איך אתה רואה את הממשלה? תחזיק שנה שנתיים או ארבע?

"אני רואה את היחסים האישיים בין חברי הממשלה והם טובים. בעבר היה לנו נתק עם נפתלי בנט וכיום אנחנו מדברים מספר פעמים ביום, וגם עם השר כחלון הקשר מאוד טוב. יחד עם חברי יהדות התורה יש קואליציה מאוד הומוגנית. אף אחד לא רוצה לבלוע את השני וראש הממשלה עושה מאמצים גדולים לקיים את ההסכמים הקואליציוניים".
דרעי מינויים חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 38 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד