י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

דוקטור - מה אני עושה עם חמותי?

אחד הנושאים הרגישים והמדוברים, מלא בדיחות על יחסי כלה/שוויגער -חמות, רובן מהסוג שבחיים האמיתיים גורמים לבכי • לפניכן דבר המומחית

דוקטור - מה אני עושה עם חמותי?


מה כבר לא נכתב על חמות וכלה?! קיים פולקלור עשיר על משולש היחסים חמות-כלה-הבן/חתן, המטובל בבדיחות, מיתוסים ואמרות סטראוטיפיות. הסופר האמריקני מארק טוויין אמר " אין לך נישואין שלא מעורבת בהם חותנת, ואין לך חותנת שלא כרוכה בעקבותיה בדיחה" , וכידוע בכל בדיחה קיים גרגר של אמת.

מחקרים שנערכו במהלך השנים בנושא זה העלו שרוב הבדיחות עוינות את החמות. היו שהסבירו כי הבדיחות נובעות מסטראוטיפ הרואה בחמיות נשים שתלטניות שלעולם אינן חושבות שכלותיהן ראויות לבן היקיר שלהן. ממחקרה של דר' ברסלמן עולה שיחסי חמות-כלה אינם מתרחשים במרחב פתוח, המשוחרר ממיתוסים ודעות קדומות. הידע של הנשים לגבי תפקיד החמות ניזון ממיתוס ה"חמות המיתולוגית" גם חמיות וגם כלות טענו שחמות טובה היא "אחת שרק נותנת, ושותקת". החמיות טענו כי הבעייתיות ביחסים קשורה למיצובן כחמיות הדן את היחסים להיות בעייתיים מלכתחילה -"עוד לא הכירה אותי, וכבר עשתה ממני החמות הקלאפטע", או למשל "כלה לא יכולה לאהוב את חמותה".

מעבר למיתוס של החמות, נמצאו במחקר גם תובנות פרטיקולריות של הנשים הנחקרות לגבי הגורמים ליחסים תקינים ובעייתיים במציאות היומיומית של יחסיהן. הנשים ידעו להסביר באופן קוגנטיבי ורציונלי מה הסיבות ליחסים הבעייתיים ("אני הייתי איום בשבילה"), ולחילופין, מהם הגורמים ליחסים הטובים ("אני לא נותנת שתהיה בעיה").

להערכתי אחד ההסברים ליחסים המורכבים, המאיימים והמעוררים חרדה שבין חמות-כלה היא שמדובר במערכת יחסים קרובה חדשה בין שתי נשים המעוררת קונפליקטים פסיכולוגיים ישנים מודעים ולא מודעים הקשורים ליחסים שבין אם-בת, לתפקיד הנשי ואימהות בכלל.

הרבה מהקונפליקטים שלא נפתרו בין אם לבת , עשויים להיות מותקים למערכת היחסים של חמות- כלה בתקווה לא מודעת שהפעם יהיה משהו אחר וטוב יותר. כלה מגיעה למפגש עם חמותה בציפייה לא מודעת לפגוש את האם שמקבלת אותה, שאוהבת אותה ומעריכה אותה ללא תנאי.

האישור הסמוי של החמות ש'מעניקה' את בנה לכלתה, מהווה אישור על כך שהיא הכלה ראויה לשמש כאישה וכאם לנכדיה עוד קודם להיכנסה לתפקיד. מנגד, גם החמות מגיעה עם ציפיה לא מודעה לפגוש את האישה שבנה בחר שתעריך, תכיר ותוקיר את מאמציה והשקעה הרבה בתפקיד ההורות שעשתה במהלך כל השנים עוד קודם להיכרות עימה. הבן שאותו הכלה מקבלת הוא זה שמייצג את האימהות שלה. למעשה, שתי הנשים מגיעות עם ציפיות לא מודעות המהולות בחרדה על מקומן ובתקווה לתקן חוויות מוקדמות וקודמות למערכת היחסים שביניהן. במילים אחרות, ניתן לומר כי מערכת היחסים שבין חמות לכלה , הינה הזדמנות מחודשת לתיקון חוויות וקונפליקטים הקשורים לאם-בת.

ולמעשה...

על כן יעזוב איש את אביו ואמו ודבק באשתו- רעיון זה מוטל לא רק על הבעל אלא מומלץ לחמות לאפשר את העזיבה, הנפרדות והיציאה של הבן מידיה, מעיניה המשגיחות עם אמון בבגרות שלו , באשתו הצעירה שהם ידעו לסלול את חייהם ולבנות את התא המשפחתי מתוך התנסות אישית. עם זאת, חשוב להיות זמינים ונגישים להתייעצות בעת הצורך, ומתן העצות הוא רק כשאת מתבקשת אליהן ומתוך כבוד והערכה לזוג הצעיר, ללא שיפוטיות וביקורת.

במקביל, חשוב שהכלה, תזכור כי הקשר עם המשפחה הוא חשוב וצריך לחשוב איך להזין אותו בביקורים, טלפונים ושיחות נעימות ומכבדות.

גם לבעל יש תפקיד בחיזוק הקשר בין השתיים. לספר לשניה על הערכתה של הראשונה אליה. למתן, לווסת ולאזן כאשר מתעוררים מתחים.

החמות והכלה ניצבות בפני אתגר לא פשוט והשאלה אם אתגר זה יהפוך למדון או לצמיחה יהיה תלוי בכל אחת מהן, בבעל ובמה שיתרקם ביניהן.

ד"ר רונית לזר, עו"ס קלינית
מטפלת פסיכואנליטית במבוגרים וילדים, מרצה ומדריכה בכירה
לשאלות [email protected]

כלה זוגיות משבר יעוץ פסיכולוג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד