ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

סערה באנטוורפן: 148 ילדים חרדים עלולים להישלח למשפחות אומנה

משה אריה פרידמן דורש מפרקליטות המדינה לאכוף את החלטת בית המשפט ולחייב את תלמידי בתי הספר החסידיים לעבור מבחני ליב"ה • במידה ולא יעשו כן, הילדים עלולים להישלח למשפחות אומנה • פרידמן: "אני דואג לעתידם"

צילום: אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לאמור בכתבה
צילום: אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לאמור בכתבה


סערה באנטוורפן: משה אריה פרידמן פנה אתמול (ג') לפרקליטות המדינה בבקשה לאכוף את החלטת בית המשפט לחוקה, לפני שנה, בה נדרשו ילדי בתי הספר החרדים הבלתי ממשלתיים, לעבור מבחני ליב"ה, כשהמועד האחרון היה הראשון ליוני.

בתביעה שהוגשה על ידי פרידמן, אשר לו מעמד של 'עד' בבית המשפט, מופיעים שמותיהם של 148 ילדים ילידי שנת 2002-2003 שלומדים במוסדות החינוך של חסידות בלז, בית רחל-של חסידות סאטמר, בית חינוך לבנות תיכון, ישיבה קטנה דחסידי ויזניץ, בי"ס ויזניץ-החיידר, ישיבת עץ חיים של סאטמר (זאלונים), תלמוד תורה אנטוורפן,והחיידר של סאטמר.

פסיקת בית המשפט ניתנה בהתאם לחוק חינוך החובה הבלגי המחייב כל ילד בלימודי ליב"ה.

משמעות התביעה שהוגשה לפרקליטות היא שהמשטרה חייבת לזמן את הורי הילדים לחקירה שבה יצטרכו ההורים לנמק את סירובם ללמד את הילדים לימודי ליב"ה.

בשיחה ל'בחדרי חרדים' משה אריה פרידמן אומר ל'בחדרי חרדים', "הפעם זה סופי ההורים האלה לא יוכלו יותר להתחמק, כי בית המשפט כבר הסכים לפני שנה לדחות את מועד אכיפת החוק, לאחר שבא כוח ההורים טען כי יש לתת לילדים מספיק זמן ללמוד את החומר כדי שיוכלו לעבור את הבחינות.

"ההורים האלה כבר עברו את כל האולטימטומים, עכשו הם יאלצו להתייצב לחקירה והם יאלצו לשלם קנסות, ולרשום את ילדיהם לבתי ספר ממלכתיים, או במידה והם יסרבו, יכול משרד החינוך לדרוש את העברת הילדים למשפחות אומנה", אומר פרידמן.

מה מניע אותו? פרידמן מסביר: "זו בדיוק הסיבה, אני בן אדם שמאמין במה שאני עושה, ואני בן אדם עקבי, וההוכחה לכך היא שאין מדובר בילדים שלי, הילדים שלי כבר מסודרים, אני דואג לדור העתיד של הציבור החרדי באנטוורפן, אני רוצה שהדור העתידי יהיה מחונך ויתנהג אחרת, זה מה שעניתי לבית המשפט לחוקה, לפני שנה, כאשר החסידויות שכרו את שירותיהם של שנים מבכירי עורכי הדין, כדי לשכנע את בית המשפט לחוקה, לבטל את המנדט שקבלתי מהפרקליטות להיות "עד" ולעזור לפרקליטות באיסוף העובדות בתוך הקהילה. אמרתי אז שאני רוצה להפסיק את הטרור והאלימות ששוררים היום ברחובות אנטוורפן,

"כאשר יהודי שאינו מסכים עם אידיאולוגים של חוג מסוים, מרגיש מאויים, יורקים עליו כשהוא הולך ברחוב, מרביצים לילדים שלו, אני רוצה שהדור הבא של הילדים יגדל עם ערכים תרבותיים".

עוד מוסיף פרידמן: "ההליך הזה יכריח את הרבנים באנטוורפן לעשות חשבון נפש לכל ההתנהלות שלהם מתחילה ועד הסוף, ולאיזה מצב זה הביא אותם, והפעם לא תעזור שום שתדלנות או לוביסטיקה של עסקנים, הפעם זה סופי. לפני שנה הזמינה חסידות בלז את ראש העיר לחתונת בלז הגדולה שהיתה בארץ, אני כתבתי לו מכתב שאסור לו להשתתף באירועים של מפירי חוק, והוא באמת ביטל את השתתפותו ראש העיר וכל הפוליטיקאים תומכים בלימודי ליב"ה", אומר פרידמן.

התלוננה הביאה לגל של מחאה בקהילה היהודית באנטוורפן, אך פרידמן אינו נסוג: "בסופו של דבר הרוב של הקהילה הדתית במקום מודעת לכך שחייבים לימודי ליב"ה או אחרת הצעירים ייפלו על כתפי הקהילה ולפיכך תומכים בכך שילמדו לימודי ליב"ה. בקרב הליטאים כמעט כולם לומדים ליב"ה ולכן למה שלא השאר יעשו זאת".
פרידמן ליבה אנטוורפן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד