י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

איך אני אמורה לתפקד עם המיגרנה הזאת?

סובלת ממיגרנות? הראש מתפוצץ ומשככי הכאבים לא עוזרים? • מומחי מכבי ממליצים על כל דרכי הטיפול בכאבי ראש

איך אני אמורה לתפקד עם המיגרנה הזאת?


הראש כואב? יוגה ופעילות גופנית סדירה עשויות לסייע. טיפול בדיקור סיני מניב פחות כאבי ראש והתקפי מיגרנה. אם החלטתם על נטילת משככי כאב עשו זאת לפני שכאב הראש הופך להיות ממש חזק. הנשים שביניכם הסובלות ממיגרנה באופן קבועם, מוזמנות להשתתף בניסוי של תרופה חדשנית.

הטיפול בכאב ראש ראשוני, כזה שאינו נגרם על ידי מחלה כלשהי דוגמת דלקת קרום המוח (מנינגיטיס) או גידול במוח, יכול להתבצע בעזרת מגוון שיטות הכוללות הרפיה, דיקור, לחיצות (אקופרסורה), עיסוי (שיאצו) וכמובן נטילת משכבי כאב.

עזרה עצמית להקלת כאב ראש

מצבי דחק, סטרס, הם אחד הגורמים העיקריים להתפתחות כאב ראש או להחמרת כאב ראש קיים. הרגעת המתח אגב שימוש יומי באחת (לפחות) משיטות ההרפיה תביא לשליטה טובה יותר בכאב הראש.

• עיסוי. מחקרים מגלים שעיסוי יכול להפחית את התדירות של התקפי כאב ראש. נמצא שאנשים בעלי היסטוריה של מיגרנה שקיבלו עיסוי שבועי של 45 דקות סבלו פחות מהתקפי כאב ראש בהשוואה לאנשים שלא קיבלו עיסוי. סבורים שעיסויים פועלים להרגעת השרירים המתוחים אשר עלולים לעורר כאב ראש ומפחיתים את הרגישות לכאב ולסטרס.

• נשימות. נשימות עמוקות עשויות למנוע כאב ראש. דמיינו נקודה ממש מתחת לטבור, נשמו לתוך הנקודה, תוך כדי שאתם ממלאים את כל הבטן באוויר. תנו לאוויר למלא גם את בית החזה ואז נשפו אותו החוצה בצורה איטית. עם כל נשימה-נשיפה ארוכה תחושו רגועים יותר.

גם האטת הנשימה יכולה לעזור להרגעה. ספרו לאט עד 5 בזמן שאתם מכניסים את האוויר פנימה וספרו שוב לאט עד 5 בזמן שאתם נושפים. ככל שנשימתכם תהיה איטית יותר כך תחושו רגועים יותר.
דמיון מודרך. דמיון מודרך להרגעת מתח נפשי היא שיטה מוכחת להרגעה ולהתמודדות עם כאב ועם סטרס. העלו בדמיונכם חיזיון רגוע ושלו דוגמת חוף ים טרופי שטוף שמש, או עננים לבנים קלים כנוצה חוצים את השמים. שמרו את התמונה במוחכם כמקום שאליו ניתן לברוח. העלו את הדימוי כל אימת שאתם חשים בתחילת התפתחותו של כאב ראש. כך תוכלו לגרום לכאב הראש להיות פחות כואב ולחלוף מהר יותר.

• האזנה למוזיקה. שלבו את תרגילי ההרפיה שאתם מבצעים עם מוזיקה שאתם אוהבים. היעזרו במוזיקה שמרגיעה אתכם. ישנם תקליטורים מיוחדים המשלבים מוזיקה מרגיעה עם הדרכה כיצד להרפות את הגוף ואת נפש.

• הרפיית שרירים. לתרגיל הבא נדרשות 10 דקות.
בזמן שאתם שוכבים, קחו מספר נשימות עמוקות ונשפו אותן החוצה באיטיות.
סרקו בדמיונכם את גופכם, כשאתם מתחילים בקצות אצבעות הרגליים ועולים לאט לעבר הקודקוד. זהו את האזורים שבהם אתם מרגישים מתח. הרפו את האזורים הללו ונסו לשחרר את המתח כמידת יכולתכם.

סובבו את ראשכם בתנועה עגולה ורצופה פעם-פעמיים וגלגלו את כתפיכם קדימה ואחורה מספר פעמים.
הרפו לחלוטין את כל השרירים. היזכרו במחשבה נעימה למספר שניות. קחו עוד שתי נשימות עמוקות וזהו.

• יוגה. השתתפות בשיעורי יוגה או אימון יוגה בבית יכולים לסייע להקלה על כאבי ראש. יוגה משלבת תרגילי מתיחות, נשימות ומדיטציה ולכן היא עשויה לעזור לכם להרגיש רגועים יותר. על פי פרסום של חוקרים מבית הספר לרפואה בבוסטון מאוגוסט 2010 היוגה עדיפה על הליכה לשם השגת רוגע. תרגולים אחרים כמו טאי-צ'י או מדיטציה יכולים להוות חלופה ליוגה.

• פעילות גופנית סדירה. פעילות גופנית מתונה המתבצעת באופן סדיר עשויה להפחית את התדירות ואת העוצמה של כאבי ראש. הסיבה נעוצה ככול הנראה בכך שפעילות גופנית משחררת אנדורפינים, חומרים טבעיים המשרים הרגשה מרוממת. רצוי לבחור בפעילות גופנית שאתם אוהבים (הליכה מהירה, ריצה, שחייה, ריקוד, רכיבה על אופניים, שיעורי אירובי) והתאמנו לפחות 30 דקות 3 פעמים בשבוע.



טיפולים משלימים ועזרה עצמית

מחקרים רבים מוכיחים שטיפול בשיטות השאובות מהרפואה היפאנית והסינית עשויים לסייע למניעה, הפחתה והיפטרות מכאבי ראש, לרבות מיגרנות, לא פחות טוב מטבליות של משככי כאבים. יחד עם זאת, מצבים רפואיים מסוימים אוסרים על הסתייעות בחלק או בכול הטיפולים המשלימים, ועל כן יש להיוועץ ברופא טרם תחילת טיפול.

ראוי גם להדגיש שכול מטפל בטיפול משלים כלשהו חייב להפנות את המטופל לרופא, כאשר כאב הראש חזק במיוחד ומלווה בטשטוש ראייה, מעבר לזה המתלווה למיגרנה.

• דיקור (אקופונקטורה)
סקירה של 33 מחקרים רפואיים שהקיפו 7,000 מטופלים הראתה שטיפול בדיקור סיני (אקופונקטורה) הניב פחות כאבי ראש והתקפי מיגרנה בקרב המטופלים. למעלה מזאת, לאחר 8 שבועות של טיפול הסתבר שמטופלים אשר קיבלו רק טיפול בדיקור חוו פחות כאבי ראש בהשוואה לאלו שקיבלו טיפול תרופתי של משככי כאב.

במהלך הדיקור מחטים עדינות מוחדרות לנקודות מסוימות בעור למשך שעה או יותר. הדבר אינו מכאיב ומרבית המטופלים מדווחים על רוגע המושרה עליהם במהלך הטיפול. כדי להשיג טיפול יעיל מומלץ לנהל יומן כאבי ראש מספר שבועות טרם תחילת הטיפול ולהביאו למטפל. יומן זה צריך לכלול נתונים כמו באילו נסיבות ומתי מתרחש כאב הראש, משך כאב הראש וחומרתו.

השיטה כמעט נטולת סיכונים, כאשר היא מתבצעת על ידי מדקר מוסמך העושה שימוש רק במחטים חד פעמיות ומקפיד על היגיינה נאותה.

• שיאצו להקלה על כאבי ראש ומיגרנות
מנקודת המבט של שיאצו, המעוגנת ברפואה של המזרח, אי איזון של 'ערוצי' הכבד וכיס המרה מובילים להתפתחות מיגרנות ואי איזונים ב'ערוצי' הקיבה ודרכי העיכול מובילים לכאבי ראש בכלל. פתיחת חסימות אנרגטיות בערוצים אלו תקל על הסימפטומים של כאב הראש.

הטיפול כולל למשל הפעלת לחץ עדין על ידי קצות האצבעות על נקודה שבאחורי הגולגולת המכונה "כיס המרה 20" או במרווח שבין הגבות המכונה נקודת יין-טאן.

• צמחי מרפא
צמחי מרפא מסוימים עשויים להוות משלים טוב לטיפול בשיאצו. מדובר על בן חרצית, קערורית, מנתה, מרוות ירושלים ועוד. בדרך כלל מדובר על חליטה של כפית עלים במים רותחים.

אף שימוש בשמנים אתריים מסוימים מקובל לשם טיפול בכאבי ראש כשהם מעוסים לאזור הנקודות שהוזכרו. באלו נכללים לבנדר, קמומיל, מנתה ומיורן. 5-10 טיפות מדוללות ב- 15 מיליליטר של שמן בסיס דוגמת שקדים או חמניות. טרם השימוש בצמחי מרפא כלשהם יש להיוועץ ברופא. מיורן ובן חרצית למשל אסורים לשימוש בעת הריון.

• אקופרסורה (לחיצות)
אקופרסורה היא שיטת טיפול באמצעות לחיצות. מדובר בשיטה עתיקת יומין שמקורה ברפואה הסינית שאומצה גם על ידי רבים מהרופאים והמטפלים במערב. השימוש בשיטה אמור לסייע בטיפול בכאבי ראש שמקורם בלחץ נפשי, צוואר וכתפיים 'תפוסים', הנגאובר, מחזור או גיל המעבר.

ניתן ללמוד בקלות יחסית היכן וכיצד ללחוץ. נציין כי על פי הרפואה הסינית, כול מקור שונה לכאב ראש דורש לחיצה בנקודות שונות, ולכאורה לחיצה בנקודה לא מתאימה למקור כאב הראש לא תוביל להקלתו.

אין להשתמש בלחיצות במצבים הבאים:
כפיתרון לבעיה רפואית. אם אתם חשים שיש לכם בעיה רפואית פנו לרופא.
בכול מצב של בעיה בלב.
לפני פעילות גופנית מאומצת או בטרם חלפו 20 דקות מסיום הפעילות. הדברים אמורים גם לגבי ארוחה כבדה ואמבטיה.
כאשר נקודת הלחיצה או סביבתה פגועה, לרבות פגיעה עורית.
כאשר המטופלת בהריון, ובמיוחד מהחודש השלישי ואילך.

שתי נקודות לחיצה מקובלות לשם הקלה של כאב ראש נמצאות מאחורי הראש, בבסיס הקרקפת, כ- 6 סנטימטר בכול צד ממרכז הצוואר. ניתן ללחוץ עליהן בשעה שאתם בעמידה, בישיבה או בשכיבה.

שימו את ידיכם על הראש והשתמשו באגודלים כדי ללחוץ בעדינות על הנקודות תוך הפעלת לחץ מעלה לכיוון העיניים. עסו עם האגודלים בעיגולים קטנים את האזורים הנלחצים במשך דקה עד שתיים. מומלץ לבצע הרפיה זו אגב עצימת עיניים ונשימות עמוקות ואיטיות.

נקודת לחיצה אחרת העשויה להקל על כאב ראש נמצאת בגב כף יד, במרכז ה'כרית' שבין האגודל לאצבע המורה. אין ללחוץ על נקודה זו בשום אופן בעת הריון, ובמיוחד הדברים אמורים לגבי הטרימסטר השלישי.

אם בחרתם ללחוץ על כרית יד ימין, הלחיצה צריכה להתבצע כאשר האגודל של יד שמאל לוחצת מלמעלה למטה על הכרית, ואילו האצבע המורה לוחצת מלמטה כלפי מעלה תוך יצירת תנועת צביטה. לחצו אגב תנועות מעגליות קטנות במשך דקה או שתיים והחליפו ידיים.

חלק מהמטפלים ממליצים על זמן לחיצות למשך זמן הקצר מדקה-שתיים, כזה הנע בין 15 ל- 30 שניות בלבד.
טיפול תרופתי

לא מומלץ ליטול תרופות נוגדות כאב לאחר שכאב הראש הפך להיות ממש חזק, כי עד שהתרופה תיספג ותפעל כבר יהיה מאוחר מדי. מסיבה זו גם עדיפים נוגדי הכאב הנוזליים (כמוסות ג'ל), או כאלו שמתמוססים במים ונספגים מהר לגוף.

אם נעזרתם ברופא, בקשו שתי חלופות לטיפול תרופתי, למקרה שתרופה אחת לא תהייה יעילה דייה. כאשר לאחר שלוש התקפות של כאבי ראש התרופות שאתם נוטלים אינן מסייעות, בקשו תרופות אחרות. אם יש לכם יותר משני כאבי ראש בשבוע בקשו מהרופא לשקול טיפול תרופתי מניעתי, אותו ניתן ליטול על בסיס יומי.

• טיפול תרופתי בעזרת נוגדי כאב
נטילת משכך כאב כמו פאראצטמול בדרך כלל תועיל להקלת כאב ראש מתחי. רצוי ליטול מנה שלמה מיד עם התחלת כאב הראש וניתן לקחת מנה נוספת לאחר 4 שעות.

לחילופין ניתן ליטול אספירין או איבופרופן, תרופות השייכת למשפחת נוגדי דלקת לא סטרואידליים. ישנם אנשים המדווחים כי דווקא תרופות אלו הועילו להם יותר מאשר פאראצטמול.

מספר משככי כאבים משלבים פאראצטמול או אספירין עם קודאין. יש להיזהר בנטילתם כי הם עלולים להגביר את הסיכון לכאב ראש הנובע משימוש מוגזם בתרופות, או לגרום להתמכרות. בתרופות אלה יש להשתמש בטווח הקצר בלבד ורק במקרים של כאב ראש חזק במיוחד.

שימוש ממושך במשככי כאב עלול לגרום בסופו של דבר לכאבי ראש שהם חלק מתסמונת הגמילה מהם ולכן לא מומלץ ליטול משככי כאב במשך למעלה ממספר ימים בכל פעם. לא רצוי להשתמש בהם לשם מניעת כאב ראש, אלא רק לטיפול בו.

ניתן לרכוש בבית מרקחת איבופרופן גם ללא מרשם רופא. איבופרופן, כמו אספירין, אינו מומלץ עבור אנשים הסובלים מבעיות בקיבה דוגמת כיבים פפטיים, מבעיות כבד או כליות, או שסבלו מהן בעבר. שימוש באיבופרופן לעיתים קרובות מדי, או במשך זמן רב מדי, עלול לגרום לכיבים, דימום במערכת העיכול וכאבי ראש חוזרים (rebound headaches).

אין לתת אספירין לילדים מתחת לגיל 16, אלא אם הדבר מתבצע על פי הוראת הרופא והילד נמצא תחת השגחת איש מקצוע מוסמך.

• אמיטריפטילין (Amitriptyline)
אמיטריפטילין הוא אמנם תרופה נוגדת דיכאון, אך ניתן להשתמש בה גם לטיפול בכאב ראש כרוני מהסוג המתחי. ישנן הוכחות המדעיות לכך שתרופה זו מפחיתה משמעותית את משך ההתקפים של כאב הראש ואת תדירותם, ללא קשר למצב הנפשי של המטופל.

אם גם טיפול זה אינו מביא להקלה יש לפנות לנוירולוג שהוא רופא מומחה המטפל במחלות של מערכת העצבים, או למרפאות כאב.
טיפול תרופתי בכאב ראש הנובע ממיגרנה

כשמדובר בכאבי ראש מסוג מיגרנה ומשככי הכאב הרגילים אינם עוזרים להקלתם, ניתן להיעזר בתרופות ממשפחת הטריפטאנים, כמו סומאטריפטאן. מנגנון הפעולה של טריפטאנים שונה מזה של משככי הכאב. הם גורמים לכיווץ כלי הדם שמקיפים את המוח וכיווץ זה מונע את ההתרחבות של כלי הדם, דבר המהווה חלק מהותי בהתפתחות התקף מיגרנה.

את התרופות ממשפחת טריפטאנים ניתן להשיג בצורת של טבליות, זריקות ובתרסיס לאף. אם סוג אחד של טריפטאנים לא עזר למיגרנה אצל אדם מסוים, הרופא יכול לנסות סוגים אחרים של תרופות ממשפחה זו.

טיפול בהתקפי מיגרנה אצל נשים
התקפי מיגרנה אצל נשים עשוי להיות תלוי במצבם. בדרך כלל סוג זה של מיגרנה מטופל באמצעות תרופות נוגדות כאב ממשפחת נוגדי דלקת לא-סטרואידליים (NSAID's) ותרופות ממשפחת טריפטאנים. גם מדבקות של ההורמון אסטרוגן עשויות לסייע.

מחקרים מוכיחים שנטילה יומית של 500 מ"ג מגנזיום ו-400 מ"ג ויטמין B2 עשויה לסייע במניעת התקפים של סוג זה של מיגרנה.

טיפול במיגרנה בעזרת פולס מגנטי
מחקר שנערך לאחרונה על ידי ד"ר ריצ'רד ליפטון ועמיתיו מאינשטיין קולג' לרפואה בניו-יורק, בחן את היעילות של מתקן ידני נישא, המקרין פולסים מגנטיים לאחורי הראש, כאמצעי לטיפול במיגרנה. המחקר שנערך ב- 18 מוקדים שונים ברחבי ארה"ב מצא את הטיפול כבעל יעילות טובה עבור הסובלים ממיגרנה המלווה באאורה. המחקר מומן על ידי חברת Neuralieve שפיתחה את המכשיר ותוצאות המחקר פורסמו בעיתון הרפואי היוקרתי לנצט.

קישורים:
לכתבה המלאה במכבי שירותי בריאות
מיגרנה כאב ראש טיפולים רופא מרפאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד