י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מצודת כח, מוזיאון הרעות ונפלאות עמק החולה

טיול בעמק החולה וברכס נפתלי, כולל ביקור במצודת כח, הצצה למוזיאון הרעות וקינוח באגמון החולה

צילום: חיים שוחט, פלאש 90
צילום: חיים שוחט, פלאש 90


לנוסעים בכביש 90 החוצה את עמק החולה, מהמושבה ראש פינה אל עבר קריית שמונה, מתגלה על מהרה מראש רכס נפתלי דמות הבטון של מצודת כח, היא מצודת נבי יושע על שם חורבותיו של הכפר הערבי ששכן במקום לפני מלחמת השחרור.

סיפורה של מצודת כח היא סיפורה של מדינת ישראל, ממלחמה לתקומה ובחזיתה, כמו עדים אילמים עומדים קבר אחים ובו טמונים 19 מחללי הקרב הקשה שהתחולל במקום ואנדרטה רבת הוד לזכרם. כיום משמש אזור המצודה כבסיס משמר הגבול ובמצודה עצמה שוכן מוזיאון הרעות.

אך עוד לפני שניכנס אל האווירה ונשמע את סיפור גבורתם של הלוחמים, נעצור להביט אל הנוף עוצר הנשימה הנשקף ממנה. עמק החולה כולו על פסיפס השטחים החקלאיים, פרויקט ההצפה ושמורת החולה, הרי הגולן, החרמון, הר דוב, הרי השוף וארץ הארזים, היא לבנון. אל עמק החולה עוד נגיע בטיולנו זה ויש לו הרבה מה לספר.

די אם נעיף מבט בשמיים ונגלה בהם להקות להקות של ציפורים, אשר עמק החולה הפורה הוא תחנת עצירה אדירת מימדים במסען לאפריקה. למעלה מחצי מיליארד ציפורים מבקרות בעמק מדי שנה ורבות מהן אף נשארות לקנן בו. אבל, דיה לחוויה בשעתה.

את טיולנו בעמק אנו מתחילים דווקא במצודת הטיגרט הבריטית האיתנה. בואו ניתן לה לדבר: 1937, המרד הערבי מכה בארץ ובצפון מתחיל שלטון המנדט הבריטי על ארץ ישראל בעבודת ביצורים אינטנסיבית. כביש הצפון נסלל לראשונה לאורך גדר הגבול דאז ולאורכו הוקמו חמש מצודות בטון הקרויות על שמו של מתכננן, המהנדס הבריטי המומחה בלוחמה בטרטר, סר צ'ארלס טגארט: אביבים, שומרה, יערה, מצפה מתת, כולן בשמותן בימינו, ומצודה אחת נוספת, היא מצודת נבי יושע שבשטחה התחלנו את טיולנו.

ערביי האזור טוענים שעד היום מצוי במקום קברו של השיח, אשר ישנם מי שמשייכים אותו לנביא יושע ואף ליהושע בן נון. בין הכפרים הערביים ששכנו במקום באותה תקופה היו נבי יושע, קדיס, ג'הליה ומלכיה.

במסגרת חששם של הבריטים מפני פלישת הצבא הנאצי הוקמו בשטח המצודה מחסומים איתנים כנגד רכבים משוריינים, נחפרו בונקרים ונבנתה עמדת פילבוקס. הללו הקשו במלחמת השחרור על לוחמי הפלמ"ח בבואם לכבוש את המצודה.

לאחר סיום המנדט הבריטי, ב – 15 באפריל 1948 העבירו הבריטים את המצודה לידי כוחות הלגיון הערבי ובכך נתנו גושפנקא רשמית לשליטתם על כל האזור. וכדי להוסיף קושי, שלט מגבוה בראש המצודה צריח בטון מתומן ובקירותיו פעורים חרכי ירי ועל קירות המצודה מבחוץ הוצבו תיבות מיוחדות להשלכת רימוני יד. זו היתה מפלצת נבי יושע. שלושה ניסיונות כיבוש נערכו במצודה ע"י כוחות מהגדוד השלישי של חטיבת יפתח פלמ"ח. שניים מהם נכשלו ועלו בדמים רבים.

גם הקרב השלישי לא חף היה מאכזריות ונפלו בו עשרים ושמונה לוחמים צעירים עזי נפש וביניהם דוד דודו צ'רקסקי, 19 שמות חקוקים באבן המצבה המונחת על קבר האחים שברחבת המצודה. 19 עולמות שנדמו. הם אינם, אבל מורשתם מוסיפה לרחף ולהדהד בין קירות המצודה ולרחף בשמי העמק עליו הגנו בחייהם. יתר הנופלים בקרב הקשה על מצודת נבי יושע, היא מצודת כ"ח, טמונים בבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ.

מוזיאון הרעות
את הקמת המוזיאון במצודה יזם והגה יהודה דקל ז"ל, איש קיבוץ דפנה מהכשרת תנועת הצופים, אשר 12 מתוכם ועימם שלושה ממפקדיהם נפלו בקרבות על כיבוש המצודה.

בחזון המוזיאון נקבע שהוא יעסוק בערך הרעות והחברות בין הלוחמים.

את פני הבאים בשערי מוזיאון הרעות במצודת נבי יושע מקבל פסלו של עמנואל הצופה, בעצמו איש הכשרת הצופים. אתר הביקור הבא הוא קיר המצודה שעליו עדיין מסומן תחום הפיצוץ שכשל. כל ביקור במוזיאון נפתח בראיון מצולם על חיים חפר ומשם נפתח פרק המרד הערבי וסיפורה ההיסטורי של המצודה.

שיא הביקור במקום הוא שולחן משוכלל ועליו מפת המצודה והאזור. פרקים נוספים במוזיאון הרעות עוסקים בהכשרת הגרעינים ובסיפוריהם של הנופלים.

שעות הפתיחה:
ימים א'-ה' 9:00-16:00
יום ו' 9:00-13:00
בתיאום מראש

אגמון החולה
בלב עמק החולה, בתווך בין הרי הגליל והגולן ובמרכז השבר הסורי אפריקאי ממוקם אגמון החולה, אחד מאתרי נדידת הציפורים החשובים ביותר בעולם. חצי מיליארד ציפורים חוצות במעופן את שמי העמק ואלפי ציפורים נותרות לקנן בו בתקופות החורף, האביב והקיץ.

אגמון החולה מציג מערך אקולוגי יפהפה ומרגש ומהווה דוגמא לחיים הרמוניים ולדו קיום בין החקלאים ששדותיהם ובריכות הדגים שלהם בעמק, לבין הציפורים ובעלי החיים.

מופת לחיים אלה משמש פרויקט העגורים באגמון החולה, המאפשרים לציפורים הגדולות והמרתקות הללו לנוח ולאגור כוחות לנדידה הגדולה, ותוך כדי כך לספק להם מקורות מזון חלופיים בשפע, על מנת למנוע מהן לפשוט בהמוניהן על השדות.

8.5 קילומטרים של שבילי הליכה ורכיבה רחבים ונוחים נסללו בשטחי אגמון החולה והללו מאפשרים למטיילים לחוות את נפלאות הטבע באגמון ללא מחיצות ולהיות לכמה שעות חלק ממנו.
עגלת מסתור רתומה לטרקטור לוקחת את המטיילים לצפייה מקרוב באתרי הקינון הענקיים וניתן גם לשכור במקום רכבי קלאב קאר ידידותיים לסביבה ונוחים לתפעול וזוגות אופניים בכל הגדלים לרכיבה משפחתית חווייתית בשטחי האגמון.

בעונות הפעילות השונות מתקיימות באגמון החולה תצפיות ליליות, לצד סדנאות ופעילויות לכל המשפחה..

שעות פעילות האתר:
א' - ה' כניסה 09:00-18:00 שהייה באתר עד 19:00

5 ש"ח לאדם תרומה לפרויקט העגורים, במהלך כל השנה.

קלאב קאר בית הלל

את טיולנו בעמק החולה נחתום בחוויה רכובה, אבל קצת אחרת. ברוכים הבאים לאטרקציית קלאב קאר בית הלל, טיול חווייתי מודרך בנהיגה עצמית בנתיבי הטבע הקסומים של עמק החולה. ניסע בין שורות עצי הפרי במטעים, נעלה לנקודות תצפית, נשמע סיפורים והסברים מעניינים ונעצור להתרעננות בפינת חמד מוצלת על גדות נחל החצבאני. 072-3712608

קישורים:
לקלאב קאר בית הלל - לחצו כאן
חולה אגמון מוזיאון מבצר הרוגים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד