כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

הילד משתולל? סובל מאי שקט? חושבת על ריטלין?

רגע אחד לפני כדאי שתבדקי אולי הוא סובל מ"קושי בויסות חושי"/ חוסר בתחושה עמוקה?

הילד משתולל? סובל מאי שקט? חושבת על ריטלין?

דודי הוא ילדון בן 5, בלונדיני תכול עיניים מתוק למראה. דודי ילד רגיל וחמוד, הולך לגן לבוש ומטופטפ, עם תיק אוכל מושקע. הרבה אהבה השקיעה בו אמא.

אך אל תתנו למתיקות הזו להטעות אתכם, לדודי קשה ביומיום, קשה מאד. דודי מתקשה לשבת במקום אחד יותר מדקות ספורות, הוא מרבה לזוז, להתפרע, משליך בחזקה חפצים הנקרים בדרכו, דוחף, בקיצור, סובל מאי שקט.

אמא שלו יודעת שיש לו בעיה קטנה, אולי הוא סובל מהפרעת קשב וריכוז/ היפר אקטיבי?
גם הגננת ממליצה על טיפול. אולי ריטלין ירגיע אותו?

מה שלא יודעת אימו המסורה, שישנה סבירות גבוהה שהוא לא סובל מהיפר אקטיביות, אלא דווקא מחוסר ב"וויסות חושי", בעיה בתחושה עמוקה. הנקראת בעגה המקצועית: "תחושה פרופריוצפטיבית".


מחקרים מוכיחים כי:
•קושי בוויסות חושי / תחושה עמוקה עובר לעיתים קרובות בירושה גנטית.
•ילד עם הפרעה בוויסות חושי לא יכול ללמוד! (כל עוד אינו מטופל)

"אז מהי תחושה פרופריוצפטיבית/ בעיית התחושה העמוקה"? אנו שואלים את שרה קיטיי מטפלת במכון "דילוגים" המתמחה בהתעמלות טיפולית:

כל בנאדם נולד עם תחושה, עונה שרה. בתחילת החיים מדובר בתחושת המגע ועם ההתפתחות , התחושה הופכת להיות מודעת ומכוונת. גופיפי החישה מעבירים מידע מהשרירים, המפרקים והגידים אל מערכת העצבים המרכזית לגבי מיקומם ורמת הכיווץ . כשנוצרת בעיה בהעברת השדרים, הדרך לפתח ולייעל אותם היא ע"י "עבודה כבדה"- כמו הרמה, דחיפה ומשיכה של רהיטים, משחקים או חפצים כבדים.

ילדים רבים סובלים מבעיות בתחושה העמוקה. אלה יכולות להיחשף כבר בגיל הגן כשילד מתבקש לשבת חצי שעה על מקומו ולא מצליח. הסיבה לקושיו היא התשדורת שלא עוברת למוח בצורה נוחה ונכונה. קיים חוסר תחושה במערכת הפנימית, המביא לצורך בחיפוש של פעילויות וגירויים משמעותיים, שיתנו מענה לאותה מערכת המיידעת אותנו לגבי כל פעילות. מכאן נובע אי השקט שלו.

לדברי שרה מדילוגים, בעיות בתחושה עמוקה הינן בעלות מאפיינים דומים לבעיות קשב וריכוז, כדי לעלות על סוג הבעיה חשוב ללכת לאבחון במכון מיוחד המטפל בבעיות תחושה עמוקה, כמכון דילוגים המתמחה בתחום ובכך לקבוע אם הבעיה נובעת מעניין רגשי, בעיות קשב וריכוז או כאמור בעיית תחושה עמוקה.

איך מזהים בעיות בתחושה עמוקה?

•ילד המועד בלי סוף ולא מצליח להכין עצמו לנפילה, סובל מבעיה בתשדורת.
•אם הילד נראה קופצני ותנועתי, מתנגש באנשים וחפצים, מועד ונופל לסירוגין, מפיל ושובר מה שנקרא בדרכו, כותב בכוח רב עד חריטה. הוא סובל מבעיית תחושה עמוקה.
•ילד הרץ בריצה מסורבלת כשידיו מתנופפות בלי שליטה, סימן הוא כי אינו מרגיש נכון את גופו וסובל מבעיות קואורדינציה ותחושה עמוקה.
•ילדים המתקשים בזריקת או תפיסת כדור, כאלה שזריקתם חזקה מידי ולא מדוייקת, אות היא כי חווים הם קושי בלחוש זריקה חלשה. בעיה.
•קושי בהפרדת תנועה, לדוג': ילד משחק בחמש אבנים ובזמן שמניף את האבנים בידו האחת, קופצת ידו השניה ללא שליטה. הסיבה לכך היא חוסר יכולת לעשות הפרדה בין הפעולות.
•ילדים היושבים על כסא ומנדנדים רגליים בזמן שאוכלים או בזמן השיעור מעוררים נורה אדומה.
•כאלה העושים רושם אגרסיבי, מכאיבים לעצמם או לאחרים מבלי לשים לב, כוססים ציפרניים, מכרסמים עפרונות אצבעות ולפעמים אפילו צווארון חולצות, סובלים וחשוב לעזור להם.
תופעות אלו עלולות לגרום לילדים ליציאה ממעגלים חברתיים, לביטחון עצמי ירוד ולדימוי בעייתי.


טיפים מומלצים לטיפול בילדי תחושה עמוקה – באדיבות שרה קיטיי

ילדים קטנים:

•גלגלי את ילדך בתוך מזרון דק כשראשו בחוץ כמו נקניקיה. בצורה זאת הוא יביא את המערכת הוסטיבולרית, שהיא חלק ממערכת התחושה, לסיפוק ולרגיעה.
•עטפי את הילד בשמיכה בצורה חזקה ואז נהלי איתו "מלחמה", הילד צריך לנסות לצאת מהשמיכה אך את אינך מרשה לו. לפפי אותו בשמיכה, לחצי אותו כשינסה לצאת. בפעילות זו הוא יפעיל המון כוח, השרירים שלו יעבדו קשה, ירגישו פעילים והמח יקבל גירוי מצוין. זה ירגיע אותו. הפעילות מומלצת אחת לכמה ימים.
•תני לו לדחוף את עגלת הטיולון של אחיו הקטנים, לסחוב עגלת קניות בהשגחתך כמובן. לסחוב תרמיל גב בעל משקל סביר ואפילו שקית עם בקבוקים או ספרים,

ילדים בוגרים:

•תני לו לקפוץ על טרמפולינה, לדלג בדלגית, לשחק קלאס, אך לא יותר מ-3 דקות. כדי לא לעורר אותו יותר מידי.
•תני לילד משימות ביתיות כגון: סחיטת סמרטוטים בזמן ניקיון, שאיבת אבק, העברת ספרים/ חפצים/ קניות למקומם.
•יש לכם גינה סביב לבית? מעולה. תני לילדך לגרוף עלים, לדחוף מריצה, לכסח את הדשא.
•תני לו לנסות לדחוף את הקיר. כן כן. בעזרת הידיים שלו כמובן.
•תני לו ללבוש אפודה בעלת משקל. זה ישביח לו את התחושה והיציבה.



היפר אקטיבי ריטלין חוסר שקט תרופות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד