ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

טורקיה: "חלק מהיהודים הצביעו לכורדים"

רפאל סאדי, חבר הנהלת התאחדות יוצאי טורקיה, מספר ל'בחדרי חרדים' על היום שאחרי תבוסתו של ארדואן

צילום: עבד רחים חטיב, פלאש90
צילום: עבד רחים חטיב, פלאש90


אזרחי טורקיה קמו הבוקר (ב) לאי-ודאות, הנשיא הכוחני רג'יפ טאיפ ארדואן, מי שבמשך 12 השנים האחרונות שולט על המדינה, הובס בבחירות שנערכו אתמול במדינה. מפלגתו - מפלגת הצדק והפיתוח - איבדה יותר מתשעה אחוזים מכוחה וזכתה ל-40.7% מהקולות, ששווים 254 מושבים בפרלמנט בלבד מתוך 550.

ארדואן יאלץ לוותר ויתורים כואבים כדי להקים קואליציה, זאת משום ששלוש המפלגות האחרות בפרלמנט מתנגדות נחרצות למשטר נשיאותי. ארדואן הציב למפלגת הצדק והפיתוח שלו, AKP, מטרה ברורה להשיג לפחות 330 מושבים בפרלמנט כדי לערוך שינויים בחוקה, ובראש סדר העדיפות, תכנן מעבר משיטת ממשל פרלמנטרית לשיטה נשיאותית, שתהפוך אותו לכל יכול.

בסופו של דבר, לראשונה מאז עלה לשלטון ב-2002 - לארדואן אין אפילו רוב ומפלגתו תהיה חייבת למצוא שותפה להרכבת הקואליציה.

רפאל סאדי, חבר הנהלת התאחדות יוצאי תורכיה, מסכם בשיחה עם 'בחדרי חרדים' את המפנה ההיסטורי שחל אתמול, ומגלה טפח ממה שעובר על יהודי הקהילה. "נגמרה המלכות של ארדואן, הבחירות היו בעצם משאל עם על משטר נשיאותי, והציבור הטורקי הצביע אי אימון. ארדואן יצטרך להזיע כדי להשיג לפחות עוד 25 חברי פרלמנט כדי להקים קואליציה. אני למדתי עם ארדואן והוא ממזר לא קטן, בעיקרון הוא יכול להציע חמש מליון דולר ל-25 חברי פרלמנט מכל מיני מפלגות, בתמורה שיעברו לצידו, ואני בטוח שתמורת סכום כזה לא יהיה לו קשה להשיג אנשים שיסכימו".

"בכל מקרה, מניתוח תוצאות הבחירות, יוצא שהציבור מאס בשלטון הכוח הטוטאליטרי של ארדואן, ורוצה דמוקרטיה, זו גם הסיבה שהמפלגה הכורדית הצליחה לעבור את אחוז החסימה, כי המסר של המפלגה הכורדית היה, 'אנחנו מפלגת העם, אנחנו רוצים דמוקרטיה, שוויון זכויות לכולם', המסר הזה הוא שזיכה אותם בקולותיהם של יהודים רבים ואפילו אנשי רוח דמוקראטיים תורכיים, יש לזכור שהם הצליחו לגנוב מארדואן 82 מנדטים, וזה אומר הכול".

לדברי סאדי, "אני מבין את היהודים שחלקם הצביעו עבור הכורדים, היהודים שם חיים כמו בגטו, אסור להם להבליט את עצמם, אני מכיר יהודים שמקללים בציבור את ישראל, למראית עין בלבד, אפילו הרב הראשי של תורכיה, הרב חליבה, כל הזמן מתחנף שם לראשי הממשל ואפילו לאנטישמיים ביותר למרות יחסם העוין, אני הייתי תלמיד שלו, וכשהוא מדבר איתי הוא משמיע את דעותיו האמיתיות כלפי מה שקורה בתורכיה.

"הבעיה היא שהיהודים שם למרות שהם חיים בגטו והם לא יכולים ללבוש כיפה ברחוב, הם לא עולים לארץ, כל שנה עולים לארץ אולי מאה איש, אנחנו מדברים על קהילה יהודית בסדר גודל של 17 אלף איש, והם לא עולים לארץ. תוצאות הבחירות לא ישפיעו על היהודים", אומר סאדי, וממשיך: "מה שהפתיע אותי הייתה העובדה שמתוך 15 אלף בעלי זכות בחירה שחיים בארץ, התייצבו בשגרירות התורכית רק כשלוש מאות איש שבאו להצביע, ומתוכם 50 איש הצביעו עבור ארדואן, 43 עבור הכורדים.

"לפי החוק", הוא מסכם, "אם לא תוקם קואליציה תוך 45 יום, לנשיא המדינה יש סמכות להכריז על בחירות חדשות תוך כמה חודשים. במקרה כזה, עשוי ארדואן לפנות לציבור ולומר לו 'הנה ראיתם, אי אפשר להקים קואליציה ולמשול, אז בואו תבחרו בי'. מה שבטוח הוא שהחל מהיום נתחיל לשמוע תסריטים מעניינים מאוד. כרגע הכל פתוח ובערבון מוגבל".
טורקיה ארדואן בחירות כישלון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד