1. עמוד הבית
  2. רכב ותחבורה
  3. דו גלגלי

בתל אביב נפגעים פי 6 רוכבי אופניים מאשר בירושלים

מספר רוכבי האופניים שנהרגו מתחילת השנה גבוה למעלה מפי 2 לעומת התקופה המקבילה בשנת 2014. מנכ"ל אור ירוק: "אנו נמצאים במצב של אסון לאומי. על משרד התחבורה למצוא פתרונות מידיים בכדי לבלום מגמה מדאיגה זו"
אור ירוק, כ"ב סיון תשע"ה 09/06/2015 13:58

רוכב אופניים אור ירוק



באמצע חודש אפריל השנה, נסע זאב ילין, בן 64, בכביש 554 בדרכו מעבודתו בקיבוץ יקום לביתו ביישוב נירית שבשרון. במהלך הנסיעה פגע בו רכב מסחרי והפקיר אותו למוות. משפחתו של ילין סיפרה לאחר התאונה, כי הוא היה רוכב מנוסה וותיק, שהרבה לנסוע בכביש וגם בשטח והקפיד תמיד לשמור על כל כללי הבטיחות כאשר רכב על אופניו.

כמו זאב ילין, ישנם רוכבים רבים שדואגים לשמור על כללי הבטיחות אך למרות זאת, הם נמצאים בסכנה יומיומית. הסיבה לכך, היא כי במדינת ישראל אין מספיק שבילי אופניים שיפרידו בין הרוכבים לבין המכוניות. על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מתחילת שנת 2015 נהרגו בתאונות דרכים שבעה רוכבי אופניים, למעלה מפי 2 לעומת מספר הרוכבים שנהרגו בתקופה המקבילה (3). לשם השוואה, בשנת 2014 כולה, נהרגו 10 רוכבי אופניים בתאונות דרכים.

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה, כי בשנת 2014 נפגעו בתאונות דרכים ברחבי הארץ 301 רוכבי אופניים, מתוכם 69 נפצעו באורח קשה. מרבית הנפגעים, נפגעו בתוך הערים: 267 רוכבי אופניים נהרגו בתחום העירוני בשנת 2014, 55 מתוכם באורח קשה.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "אנו נמצאים במצב של אסון לאומי. ישנה עלייה של עשרות הרוגים בתאונות הדרכים מתחילת שנת 2015 ועל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים למצוא פתרונות מידיים בכדי לבלום מגמה מדאיגה זו. אחד הפתרונות הוא להסדיר שבילי רכיבה מיוחדים לאופניים, כנהוג בערים רבות בעולם. יש לבצע הפרדה בין רוכבי האופניים לבין כלי הרכב בכביש בכדי להפחית את מספר רוכבי האופניים ההרוגים".

בתל אביב נפגעו כ- 900 רוכבי אופניים בתאונות דרכים בעשר השנים האחרונות (2005-2014)
בתל אביב נפגעו 890 רוכבי אופניים בעשר השנים האחרונות, 17 רוכבים נהרגו.
בירושלים נפגעו 146 רוכבי אופניים בעשר השנים האחרונות, שני רוכבים נהרגו.
בחולון נפגעו 127 רוכבי אופניים בעשר השנים האחרונות, חמישה רוכבים נהרגו.
בבני ברק נפגעו 114 רוכבי אופניים בעשר השנים האחרונות, רוכב אחד נהרג.
בראשון לציון נפגעו 98 רוכבי אופניים בעשר השנים האחרונות, רוכב אחד נהרג.
ברמת גן נפגעו 97 רוכבי אופניים בעשר השנים האחרונות, שני רוכבים נהרגו.

תחום הרכיבה על האופניים התפתח מאוד בשנים האחרונות בישראל, וכיום ישנם כמיליון רוכבי אופניים. למרות יתרונותיהם של האופניים ככלי תחבורה זול ובריא, הם גם חושף את הרוכב עליו לסכנות רבות. ישנה קהילה גדולה של רוכבי אופניים, הרוכבים בצידי הכביש או בשטח ועל המדינה להסדיר עבורם שבילי רכיבה בטוחים.

רוכבי האופניים רוכבים פעמים רבות ללא אמצעי הגנה והם חשופים לפגיעת כלי רכב או נפילה. מחקרים מראים כי שני שליש מתמותת רוכבי האופנים היא עקב פגיעת ראש. ולכן, בכל רכיבה יש לחבוש קסדה, שיכולה לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. במקביל, בזמן רכיבה יש להצטייד במגנים ובשעות החשיכה, יש לרכב עם בגדים זוהרים כדי לשפר את הנראות.

בשנים האחרונות התפשטה ברחבי הארץ גם תופעת הרכיבה על אופניים החשמליים. בשבוע שעבר נפגעה ילדה כתוצאה מפגיעה של אופניים חשמליים בתל אביב. בעקבות המקרה, הפגינו תושבי העיר בשדרות ההשכלה בעיר כאות מחאה על תופעה מסוכנת זו. בחודש יולי 2014, אשרה וועדת הכלכלה של הכנסת את התקנות שמסדירות לאחר שלוש שנים וחצי, את ההיבט החוקי של האופניים החשמליים, אך מעיון בתקנות עולה כי משרד התחבורה מתעלם לחלוטין מהקורקינטים החשמליים ומשאיר את הנושא פרוץ.

בעיה נוספת שקיימת היא חוסר האכיפה של התקנות החדשות: למשטרה כמאה ניידות עקב חוסר תקציב וכתוצאה אין מי שיאכוף את התקנות. התוצאה היא, כי רוכבי האופניים החשמליים אינם חשים בהרתעה ולכן אינם פועלים על פי התקנות. עוד בעיה – רבים מרוכבי האופניים החשמליים וגם הורים רבים אינם מודעים לתקנות החדשות.





הוסף תגובה

תגובות

אין לשלוח תגובה הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
;