י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ידעת שהכנה נכונה ללידה מונעת סבל וטראומה?

מהן האפשרויות הפיזיולוגיות שיאפשרו לך להקל על תהליך הלידה? רוצה לדעת מה עשוי למנוע סבל וטראומה בדרך לרגע המאושר? דולה שושנה פרימאק מסבירה

ידעת שהכנה נכונה ללידה מונעת סבל וטראומה?


בתוך תוכן נשים רוצות לידה טבעית, אבל שיהיה "קל" להתמודד עם הצירים, שנגיע לבית החולים ויגידו לנו פתיחה 8... ומזל טוב. אבל במציאות זה לא כך, ולרוב הנשים יש פחד גדול מאוד מהצירים, ובעצם מכל הכאב שמלווה את הצירים.

מחקרים מראים שכ- 75% מהכאב מגיע מהפחד. במידה ונוכל להתכונן נכון ללידה ולצירים שקודמים ללידה - רמת הכאב יורדת.

גם אם בזמן אמת הכאב הוא ברמה נסבלת ואפשר להתמודד איתו, הפחד ממה שיכול להיות: שהכאב יתגבר עוד ולא נוכל לעמוד בזה, מעצים את הכאב הנוכחי, וזה מה שגורם לנשים לקחת משככי כאבים, בכלל, או יותר מוקדם ממה שבאמת צריכות.

יש לנו שלושה שלבים של כאב צירים בלידה: השלב הראשון הוא כאב בו הצירים אמורים להיות בשלב הזה, ולהישאר בשלב הזה, כשבעצם הכאב של הלידה מלווה בחוויה חזקה ועוצמתית, שמגמדת את הרמה של הכאב. השלב השני הוא סבל. כאשר הכאב הופך להיות בלתי נסבל, ומתחשק רק "לתלוש שערות" או "לטפס על קירות". השלב השלישי הוא טראומה. כאשר אישה מסיימת את הלידה ורמת הכאב הופכת את הלידה לטראומה.

ניתן לזהות זאת על ידי הסימפטומים הבאים: סיוטים בלילה, פחד מדברים שמזכירים את הלידה, אנשים שהיו נוכחים, לחזור לבית החולים, או מצב שלא זוכרים מה היה בלידה כלל. יש נשים שמתארות ממש כמן חור, כאילו נקטע להן חלק מהחיים: זוכרות את ההיריון, ואז שיש תינוק.
לנו הנשים יש הרבה מה לעשות בכדי להשאיר את הלידה, ואת כאבי הצירים בשלב הראשון, ברמה של כאב, ולא חס וחלילה להגיע למצב של סבל או טראומה.

רוב רובן של הנשים לא מקבלות מספיק ידע, מספיק כלים והבנה לגבי מה עובר על הגוף שלהן, ואיך הן יכולות לסייע לעצמן להתמודד עם הצירים, או עם הפחד מהכאב שמלווה.

ידע פיזי - אנטומיה: ידע לגבי איך הגוף שלי פועל, השרירים שמעורבים, הגידים הרצועות, האיברים שמשתתפים בלידה. איך מעוצב האגן שהקב"ה ברא? הוא יכול לזוז? אני יכולה אקטיבית להזיז אותם? איך להזיז אותו נכון? מכמה עצמות נפרדות הוא מורכב? לדעת שכל אישה יכולה להגדיל את הנפח של האגן שלה, את המעבר - ולהקל על העובר וגם על האישה. איך היא יכולה לעזור לזרימה הנכונה של ההורמונים בגוף? ישנן רצועות שמחזיקות את הרחם במקום שלו - הן יכולות להתכווץ ולשנות את הצורה של הרחם - ועוד הרבה מאוד דברים.

גם ברמה המעשית – תכל'ס מה אני עושה בכדי להקל על הכאב של הציר, מה אני עושה כדי לקדם לעצמי את הלידה, להתמודד עם הכאב של הציר בקלות. האישה צריכה לדעת שהיא יכולה לעזור לעובר ללחוץ נכון על צוואר הרחם ולפתוח אותו מהר יותר ובקלות יותר.

ברמה המחשבתית: כשאני חושבת על הלידה, מה הדבר שעולה לי במחשבה? ולשאול את עצמי שאלות על הרעיון הזה, למה אני חושבת ככה? מה גרם לי לחשוב את זה? איך אני חושבת על הלידה, זה מאוד אינדיבידואלי - אישי לכל אישה. אחת חושבת על הצירים, אחת על הכאב, אחת על העובר, אחת על המעבר מהבית לבית החולים, אחת על המיילדת וכו'.

וכמובן ברמה ההשקפתית/ דתית: ההשלכות שיהיו בהוספת תינוק חדש למשפחה, בשינוי הדינמיקה בבית של התינוק החדש והילדים הגדולים יותר בבית, איך יקבלו אותו, איך נעבור את השלב של הקנאה.... ובהשלכות שלו גם על זוגיות.

כאשר נדע להתכונן נכון לקראת הלידה, ונשים תקבלנה ידע והכשרה על ההיריון ותהליך הלידה, בעזרת השם נוכל לחוות את הלידה בצורה חווייתית, ולהימנע ההיחשפות לשתי הרמות הגבוהות של סבל וטראומה.

,
לידה תינוק רופא דולה בית חולים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד