י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

התרגשות בברדיטשוב: נחשפה מצבת הרבי מראדוויל

אוקראינה: בבית החיים בברדיטשוב התגלה ציון האדמו"ר רבי דן מראדוויל זי"ע - שבוע לפני יום ההילולא

המצבה שנחשפה בברדיטשוב. (באדיבות המצלם)
המצבה שנחשפה בברדיטשוב. (באדיבות המצלם)


התרגשות בעיירת ברדיטשוב באוקראינה: כשבוע לפני יומא דהילולא התגלה בשבוע האחרון בבית העלמין הישן בברדיטשוב שבאוקראינה ציונו של הרה"ק רבי דן מראדוויל זי"ע, האדמו"ר השני לחסידות ראדוויל. בן הרה"ק ר' יצחק מראדוויל זי"ע, וחתנו של ה"אוהב ישראל" מאפטא זי"ע.

רבי דן יונגרלייב מראדוויל זי"ע, היה בנו של הרה"ק רבי צחק יונגרלייב מראדוויל זי"ע, שהיה אבי חסידות ראדוויל, בן הרה"ק המגיד מזולטשוב זי"ע, ותלמיד המגיד ממזעריטש זי"ע.

עם פטירת אביו רבי יצחק זי"ע בי"א אייר תקצ"ה, נקרא רבי דן לשוב לעיר משובו של אביו, ראדוויל שבאוקראינה, והוכתר על ידי החסידים כאדמו"ר השני לחסידות ראדוויל, ולהמשיך באוקראינה את שושלת זלוטשוב.

רב העיר ברדיטשוב ושליח חב"ד הרב משה שמואל טהאלער אמר בשיחה נרגשת "מדובר בתגלית היסטורית שכן עד היום לא היה ידוע מקום קבורתו של הרה"ק ר' דן מראדוויל זי"ע, וכעת התגלה בפעם הראשונה כי הוא טמון בבית הקברות בברדיטשוב".

"דבר נוסף והחשוב ביותר הוא שעד היום היה ידוע, שתאריך פטירתו הוא בכ"ה ניסן, אך מפענוח המציבה מתברר ללא ספק כי התאריך האמיתי הוא כ"ה סיוון, דהיינו ביום שישי הקרוב. כעת לראשונה מזה מספר דורות מתאפשר לפקוד את קברו ביום היארצייט, וכך אני מתכוון לעשות בע"ה". הרב טהאלער מציין כי "במסגרת שיקום בית העלמין בברדיטשוב אנו מגלים כמעט מידי שבוע תגליות חדשות ומעוררות עניין היסטורי רב".

ציונו של הרה"ק מראדוויל זי"ע התגלה במסגרת הפרויקט שהותחל בו לפני כמה שנים לשיקום בית החיים בעיר ברדיטשוב. מדובר בשטח ענק בן 120 דונם, הנמצא מאחורי אוהל הרה"ק ה'קדושת לוי" זי"ע. שטח שעמד בשיממונו מאז השואה ועד היום.

במהלך העבודות שנעשו בשטח, נחשף מתחת לפני הקרקע שטח גדול ובו מאות קברים עתיקים השמורים במצב מצוין, כשעל חלק מהמצבות אפשר לקרוא את מה שנחקק עליהם שמותיהם של אדמו"רים ורבנים. עד עתה הצליחו לגלות לפחות מאתיים קברים, ביניהם קבריהם של צדיקים נכבדים מאותם ימים ובראשם עשרות צאצאיהם של מרן אור שבעת הימים הבעש"ט, וצדיקים אחרים מתלמידיו, ועוד.

הרב טהאלער מספר כי עד עתה השקיעו בפרויקט חשיפת בית העלמין הון עתק, וכדי להגיע לגילויים נוספים צריכים את עזרתם של נדיבי לב מבני משפחות הצדיקים ועמך בית ישראל המבינים את חשיבות העניין, בכדי שיהיה ניתן להגיע להישגים נוספים ולגלות את קבריהם של צדיקים נוספים. הרב טהאלער סיפר עוד כי מדובר בעבודה עדינה ביותר, הנעשית בטכניקות יחודיות בכדי שלא לפגוע במציבות העתיקות, ולהציל כמה שיותר.

יצוין כי עבודות השיקום נעשות בפיקוח ועד הרבנים לענייני בית החיים בארדיטשוב.
מצבה ראדוויל ברדיטשוב זלוטשוב אוקראינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד