י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

באילו מצבים של גניבת רכב לא תקבלו פיצוי?

שנת 2015 ממשיכה במגמת הירידה בשיעור גניבות הרכב ועדיין בממוצע אחת מכל 10,000 מכוניות תיגנב השנה - מתי לא תקבלו החזר ומה אתם יכולים לעשות כדי לנסות למנוע מצב כזה?

באילו מצבים של גניבת רכב לא תקבלו פיצוי?


כשחושבים על כך שגניבות רכב הן מכת מדינה כבר שנים רבות, במיוחד מאז שקמה הרשות הפלסטינית, וכלי הרכב מועברים ישירות לתחומה לתעשיית חלקי החילוף (שחוזרים בתורם לכבישי ישראל ברכב משופץ ולא בטיחותי בעליל) ניתן להבין מדוע חברות הביטוח מעט ספקניות לנושא גניבת רכב ומפגינות במקרים שאינם ברורים חשדנות מובנת, אגב יותר במקרים של רכבי ליסינג מאשר של רכבים פרטיים. זו בדיוק הסיבה שרצוי, אם חלילה נגנב רכבכם, לפעול לפי הפרוטוקול הפשוט הבא:

1. להודיע מיד למשטרה ולתת כמה שיותר פרטים על האירוע
2. הודעה לחברת הביטוח הכוללת את אישור המשטרה בדבר הגניבה, רשיונות הרכב (אלא אם כן היו ברכב), הצהרת נהג, עותק של הפוליסה וכל מפתח רזרבי של הרכב

מומלץ לשים לב לסוגית העיתוי – ככל שתתמהמהו עם ההודעה לביטוח וההודעה למשטרה, כך תעררו חשד רב יותר והמקרה עשוי להיות מסומן כחשוד.

מתי הביטוח בטוח?
כידוע, ביטוח חובה אינו כולל מקרים של גניבה, סעיף גניבת הרכב מופיע רק בביטוח מקיף. כשהכל הולך כשורה וללא שיבושים, חברת הביטוח תפצה אתכם בתוך 45 יום ממועד הגניבה אם טרם נמצא הרכב. במקרים כאלה חברת הביטוח משלמת לכם אפילו ריבית אם איחרה לפצות אתכם. אבל לא תמיד ההליך הולך חלק כל כך, כפי שלעיתים מגלים אנשים שרכבם נגנב וחשבו שיוכלו לקנות במהרה רכב חדש.

הסיבות העיקריות לסירוב לתשלום נמצאות תחת הקטגוריה של רשלנות, כמו:
• מיגון חסר או היעדר מערכת אזעקה על הרכב
• הפקרה של הרכב עם המפתחות בפנים גם אם רק לכמה דקות בתחנת דלק או עצירה קצרה כלשהי.
• הונאה כגון מעורבות של בעל הרכב בגניבת הרכב

מה לעשות כדי לקבל מחברת הביטוח את הפיצוי על רכב שנגנב?
רצוי לדעת מה לעשות במקרה של גניבת רכב כדי לקבל את הפיצוי שחברת הביטוח שלכם צריכה לשלם. חברות הביטוח עשויות להדוף חלק מהתביעות הרבות שמוגשות להן על גניבת רכב בטענות שונות. כפי שניתן להבין, החברה יכולה לטעון שכלל לא הייתה גניבה בפועל. חוקר פרטי שיישלח מטעם החברה יבדוק לעומק טענה זו ולכן ינסה לתחקר את המבוטח בניסיון לבחון אפשרות של הפללה עצמית אם היה שותף ומעורב בגניבה בעצמו. זה אינו מצב נעים אך במצב הנוכחי, לא תמיד יש לחברת הביטוח ברירה ועליה לפעול במקרים שעולה חשד להונאה.

אחריות בעל הרכב ומעורבותו
למרות שברור שעל בעל הרכב להוכיח את הגניבה או לפחות להסיר ספק סביר מנסיבות האירוע, עדיין יתכן שתנסה חברת הביטוח להוכיח לפי חריגות מסוימות כי לבעל הרכב יש חלק באשמה גם אם אינו מעורב בה, על ידי כך שלא הסכים לכך או התנגד לגניבה. למשל אם רכב הוצע למכירה זמן קצר לפני הגניבה זה עלול לעורר חשד בחברת הביטוח שמה שלא השיגו במכירה חוקית מנסים להוציא ממנה בעורמה. עם זאת, במצבים שנעשה לכם עוול תמיד קיימת האפשרות של פניה לבית משפט. בבית המשפט, התנהגות התובעים היא פעמים רבות זאת שקובעת בסופו של דבר, ולכן חשוב לדעת מה לענות לחוקרי הביטוח ובוודאי לא להפליל את עצמכם במסירת מידע בעייתי.

עם זאת מקרים אלה אינם רבים, זו בדיוק הסיבה שרובנו לא מודעים לאפשרות הקיימת שבכלל שלא נפוצה על גניבת רכב. חברות הביטוח אינן יוצאות מתוך הנחה שכל בעל רכב הוא בעל פוטנציאל להונאה. עם זאת חשוב לבחור בחברה בעל אופי שירותי, הקשובה למבוטחים וידועה בתשלומים מהירים, ולזכור שאם מקפידים על הליך נכון, לרוב הכל הולך חלק.
ביטוח רכב פריצה לרכב ביטוח מקיף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד