י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

תכינו את הקונצרטה - יש פה תרבות חרדית למהדרין

הן חרדיות, שחקניות, ורוצות להביא תרבות אל קדמת הבמה - אז הן יצאו במופע פלייבק חרדי ראשון מסוגו. כי תרבות היא לא מילה גסה

תכינו את הקונצרטה - יש פה תרבות חרדית למהדרין

תרבות – מילה גסה? אבל איפה היא, התרבות, איפה המודעות לתרבות?

כשקיבלתי מרחלי מורגנשטרן את ההזמנה למופע "קונצטרה", הבטתי בתמונה וראיתי שלוש נשים חרדיות מביטות אלי. יפה – חשבתי לעצמי, מן הסתם עוד כמה נשים שהחליטו לחלטר ולהביא תוכנית שתעביר ערב לכמה חברות שלהן.

קונצטרה הוא מופע פלייבק, שם מציגות השחקניות את סיפורן של נשים מהקהל – משקפות את תמונת המצב שהציגה והכל כמובן ללא הכנה מוקדמת, כיוון שהן שומעות את הסיפור לראשונה יחד עם יתר הנשים – ואף פעם אי אפשר לצפות מראש את התוצאה.



אני יודעת מה זה תיאטרון פלייבק, בזכות העובדה שלפני כשנה נכחתי בהצגת פלייבק ואף נטלתי בה חלק כמשתתפת. הסיבה שעשיתי זאת - היתה כדי להרגיש מה זה באמת אומר.

מכיוון שאני אדם שמונע מאינטואיציות, והיתה לי תחושה שמדובר באירוע שלא כדאי לפספס, כמו הרבה הזמנות שקצת מתפספסות לי לצערי, מצאתי את עצמי אחרי יום עמוס מעבר לצפוי, עושה את דרכי ל'גולה' בפתח תקווה, ואפילו לא טרחתי להתגנדר – כי אפשר לחשוב מה כבר יהיה שם, או מי תהיה שם... זוכרות מה חשבתי בהתחלה.




חייבת להודות בפה מלא: הופתעתי – ולטובה.

רבותיי – מישהו רוצה לדבר איתי על תרבות?

אם תשאלו אותי – יש כאן אמירה.

עשרות נשים חרדיות במגוון חוגים התקבצו למתחם בילוי ותרבות – שקהל היעד שלו עד היום, למיטב ידיעתי, לא היה ממש דומה. היה מרגש לראות את המקום מתמלא בנשים שמחפשות תרבות חרדית אמיתית, ולא חיקוי או הסתפקות בשאריות של תרבות כללית שהופכים אותה בדרכים לא דרכים, שתהפוך מתאימה.



"תרבות היא באמת בדם שלי", אומרת רחלי מורגנשטרן (26) אחת משלוש השחקניות בקונצרטה – מופע פלייבק מרתק. "כל השנים הפריעה לי העובדה שאין תרבות ייעודית לנשים חרדיות. מי שרוצה בילוי איכותי צריכה להתפשר, או לחפש מקומות שהם פחות מותאמים מלכתחילה לרמת הרוחניות שהיא שואפת. לא ידעתי מתי אעשה עם זה משהו, אבל זה פשוט בער בי".

שבע שנים עבדה מורגנשטרן בבנק. עבודה, שאם תשאלו אותי, אין לי מושג איך שורדים בה כל כך הרבה, בייחוד כשאת בן אדם מפוצץ אנרגיה ושחקן בנשמה. יחד אתה על הבמה, אורלי עבאדי - סיימה לימודי משחק במכללה לאומנויות הבמה בת"א, עבדה בצוותי בידור, ומאז החלה דרכה בעולם היהדות, כבר העלתה לבמות המגזר החרדי הצגות בטוב טעם - וגם פה נותנת תחושה של מבוגרת אחראית. ליטל דוד שבכישרון הביאה את הקהל לרמת שיתוף פעולה מפעימה, היא בימאית, מורה למשחק, ושחקנית, שהופיעה בהצגות יחיד במגזר החרדי.



אחרי מינגלינג קצר במקום, כשאני קולטת מהר מאוד נשים מוכרות, ואף כמה נשות תקשורת, מחפשת היכן לטמון את פניי, כי איך העזתי להגיע בלי להתגנדר יותר מדי, התיישבנו באולם שהתמלא עד אפס מקום. לאחר שהציגו את עצמן על הבמה, והראו כמה קטעי הצגה שנבנו לפי מילים שנזרקו מצד נשים בקהל, הקונספט הובן, והנושא הנבחר היה פגישות. לאחר היסוס קל החלו נשים לשתף פעולה, עלו לבמה, סיפרו את הסיפור, והשחקניות – כשאחת מהן מובילה ומכתיבה את האופי לפיו יתנהל השיקוף, פותחות בהצגה קצרה בליווי מוזיקלי של ירדן עינת. האישה שסיפרה את סיפורה יושבת מרותקת, כמוה הקהל המרוגש. מחיאות הכפיים הסוערות, הצחוק, הדמעות – הוכיחו יותר מהכל כי משהו טוב ואיכותי אכן קורה. יצאתי משם עם טעם איכותי של עוד.




אם אתן מבקשות ליהנות מתרבות חרדית מלכתחילה – ורוצות לדעת היכן ההופעות הבאות של קונצרטה, רחלי תשמח לעדכן אתכן:0543255637
תרבות חרדיות תיאטרון מופע השקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד