ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

חטא המרגלים - אבדן הגאווה היהודית • טור

מדוע נאנח הרבי מקוצק כשהגיע ל'וכן היינו בעיניהם', ומה הקשר לשגריר הבריטי? • וגם: על חטא האינטרס הפרטי

חטא המרגלים - אבדן הגאווה היהודית • טור


א.
אחד מהאדמו"רים היותר חריפים, שהתפרסם בחדות אמירותיו ובהנהגתו התקיפה והיוצאת דופן, היה הרבי מנחם מנדל מורגנשטרן מקוֹצק שכונה "הרבי מקוצק". הוא נפטר לפני כמאה וחמישים שנה והיה מייסדה של חסידות קוצק.

מכל אמירותיו החריפות ודברי תורתו העמוקים, לא נותר לנו מאומה מכתבי ידו. כל מה שיש בידינו הוא ממה שרשמו תלמידים. אך גם מרשימות התלמידים ניתן להתרשם מהסגנון הייחודי של קוצק. מקובל לומר שבקוצק היו יכולים במילה אחת לומר משפט שלם ואף יותר מכך. פעמים אף לא נצרכו למילה אלא להברה או אנחה. אוי ווי!

בפרשת השבוע אנו קוראים על חטא המרגלים. מפרשים רבים עמדו על העניין, לנסות ולהבין במה חטאו. נשלחו מרגלים לארץ כנען לראות כל מיני דברים, ולתת דיווח על מה שראו, כמסופר בתורה בפרשת שלח. וכך הם לכאורה אכן עשו, אך דבריהם גרמו שהקב"ה כעס עליהם כעס גדול ועצום. ולא כל כך ברור על מה, מה היה חטאם, מה גרם לחרי האף הגדול הזה?

הרבי מקוצק בוחן את דבריהם מילה-מילה, ומאשר את נכונות הדיווח. "ארץ אוכלת יושביה היא, וכל העם אשר ראינו בתוכה אנשי מדות". "אמת", אמר הרבי, וממשיך לקרוא: "ושם ראינו את הנפילים בני ענק". גם זה אמת. "ונהי בעינינו כחגבים". אמת. "וכן היינו בעיניהם". כאן התכרכמו פניו של הרבי, ונפלטה מפיו זעקת שבר איומה: "אוי ווי!" עד כאן לשונו.

אוי ווי! בשתי מילים אלו מביע הרבי מקוצק את השלילי במעשה כולו, וזועק את זעקתו הגדולה על ההתנהגות של ראשי ישראל שבאותו הדור. הבה ננסה לעמוד על העומק של אותה זעקה קצרה.
המידע שהעבירו המרגלים היה מדויק, ולא נתבקשו אלא לזה. אבל: "וכן היינו בעיניהם"?!

אתה מספר אודות איך אתה נראה בעיניהם של הכנענים? אחר שהקב"ה, אדון כל הארץ, הבטיח לך ניצחון במלחמה והצלחה בכיבוש הארץ, שוב אין משמעות כלל לכך שדעתם של אחרים היא כזו או כזו, ואין סיבה שיכניסו פרט זה לדיווח שלהם. מה לך להזכיר כיצד חשבו "הם" או כיצד נראיתם בעיניהם. מי הם בכלל ומדוע יש התייחסות ואפילו מעטה למחשבות שיש 'להם'? זה הוא אם כן החטא של המרגלים על פי תפיסתו של הרבי מקוצק. חוסר אמונה ובטחון בצדקת הדרך, היא פעמים החטא הגדול ביותר!

ב.
השבוע השתתפתי בטקס פרידה מהשגריר הבריטי בישראל מתיו גולד. היה זה אירוע פרידה והוקרה מרשים, ונכחו בו אישי ציבור רבים המעריכים את פועלו של השגריר. מתיו גולד מסיים בימים אלו חמש שנות שגרירות בריטניה בישראל, ולכבוד זאת הוא אירח בביתו מובילי דעת קהל בציבור החרדי בארץ-ישראל.

אורח הכבוד היה הלורד הרב ד"ר יהונתן סאקס הרב הראשי לבריטניה, לצדם של הרב הראשי לתל-אביב הרב ישראל מאיר לאו והרב יצחק דוד גרוסמן הרב הראשי למגדל העמק וראש מוסדות מגדל אור.

כשבא השגריר לשאת דברים, הטיתי אוזני בכדי לשמוע מה יש בפיו לומר. עיקר הדברים שהוא אמר, היה על ה"גאווה יהודית". לא להתבייש ביהדות! כמה הדברים אקטואליים דווקא בימים אלו, שכל כך הרבה ישראלים מחפשים סיבות בכדי להתבייש ביהדותם. בורחים למקומות אחרים, במקום לחזור לשורשים ולהתחבר למורשת היהודית.

מתיו גולד סיכם חמש שנות לימוד והשתתפות עם הציבור החרדי בארץ-ישראל. בין הדברים סיפר על חוויות בהדלקת נרות חנוכה אצל הרבי מגור, הטיש אצל הרבי מבעלז, הביקור בבית מרן הרב שטיינמן, "הצ'פחות" של מרן הרב עובדיה יוסף, חברותא בישיבת מיר. מכל הדברים שראה ושמע במהלך חמש שנות פעילות בארץ ישראל, הוא הזכיר את הסיפורים הללו כאירועים החשובים ביותר מבחינתו בשהות שלו בארץ הקודש.

התחושה שלי הייתה שהמסר מדבריו הוא שלא נהיה קטנים בעינינו. ליהדות יש הרבה מה למכור. עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל חזקים יותר מכל מסע החרמה כזה או אחר שאנו חווים. אם אנו נהיה ערבים זה לזה ומאוחדים איש עם רעהו, ובעיקר מאמינים בעצמנו ובצדקת דרכנו, אין אומה ועם שיכולים עלינו. "ככל שתתגאו יותר ביהדות, כך יעריכו אתכם ויכבדו אתכם יותר" סיכם השגריר.

ובמילים אחרות, ה"וכן היינו בעיניהם" זהו המוקש הגדול שלנו כיהודים.

ג.
ישנו מבט נוסף על פרשת השבוע שנוגע לחיינו אנו וכתבתי על כך בעבר. חז"ל אומרים שהסיבה שהמרגלים דיברו רעה על ארץ ישראל, הייתה המחשבה שכאשר עם ישראל ייכנס לארץ המובטחת, הם יאבדו את תפקידם הרם. שניים עשר המרגלים היו נשיאים, ראשי בני ישראל, והחשש שלהם – כאמור – היה, שעם כניסתם לארץ ישראל הם ינושלו מתפקידם כנשיאים.

בכל פעם שאני נתקל בדברי חז"ל אלו, אני מתחלחל. האם יכול להיות שבשביל שיקולים צרים אלו החליטו המרגלים "למכור" את כל הקדוש והיקר? תארו לעצמכם ראש ממשלה, שמבין בעקבות הסקרים שבקדנציה הבאה הוא כבר לא ייבחר, וברגע של חולשה הוא מחליט למכור את המדינה לאיראנים (או למכור את אורנג' לצרפתים) האם אפשר להסביר דבר כזה?

נשלחים להם שנים עשר מרגלים לארץ ישראל, על מנת לבחון את הארץ המובטחת. ובעצה אחת מחליטים עשרה מהם (חוץ מיהושע בן נון וכלב בן יפונה) להתסיס את העם כנגד ארץ ישראל. כמובן שאין אנו מתיימרים להבין את המקרא. סודות התורה גדולים מאיתנו ואם ראשונים כמלאכים – כידוע – אנו כבני אדם. אך בפשוטו של מקרא רואים אנו מהי כוחה של נגיעה אישית. כאשר אדם נוגע בדבר, הוא לא רואה כלום חוץ מהמטרה שאותה הוא סימן לעצמו.

יש משל שאני נוהג לומר פעמים רבות, המבטא אולי יותר מכל כיצד יכולים שני אנשים לראות את אותו הדבר, ובכל זאת כל אחד יראה זאת בצורה אחרת. נניח שמגיע מישהו לקבוצת אנשים ומספר להם בשמחה: "זכיתי בפיס ב-5000 שקלים". הדלפון שבחבורה יגיד: "שיחקת אותה", ואולי אף יציע לו חברות... והביל-גייטס יגיד: "מה??? זה הכל???".

תלוי כמה כסף יש לך בחשבון הבנק...

שני אנשים שומעים אותו דבר. כל אחד שומע ומגיב בצורה אחרת...

בעניין הזה שמעתי סיפור על הרבי מגור זצ"ל, שכאשר החלה התנגדות הרופאים לעישון סיגריות, הוא כינס את התלמידים והודיע להם שהחל מהיום יהיו תקנות חדשות. מי שלא עישן מעולם, אסור לו להתחיל לעשן, ואלו שכבר מעשנים, אסור להם לעשן בבית המדרש.

מאותו הרגע החלו התלמידים להתפלסף מה נקרא "בית מדרש". הרי חדר השירותים בוודאי לא נקרא בית מדרש. והמסדרון המוביל אליו גם לא. אך מה נאמר על המבואה לבית המדרש? על חדר הקפה? על חדר ארונות הספרים? על עזרת הנשים?

החליטו התלמידים לשאול את הגבאי, מה הייתה כוונתו של הרבי?

ענה להם הגבאי, שלו יצוייר והרבי היה מבקש לזרוק תלמיד פלוני מ"בית המדרש". לאן הייתם זורקים אותו??? כולם אנו במקהלה שאותו תלמיד פלוני היה נזרק קילומטר מבית המדרש... ענה להם הגבאי שזו הייתה כוונתו של הרבי...

אני נזכר בסיפור הזה בכל פעם שאני מנסה להסביר, כיצד ניתן לפרש כל דבר לכמה אופנים. איש איש ונגיעותיו. כאשר זה מפריע לך לעשן, אזי בית המדרש תחום ומגודר, אך בשביל להעיף מישהו מבית המדרש, אזי כל הרחובות הסמוכים לבית המדרש, הרי הם הופכים למקשה אחת...

וכמובן זוהי רק דוגמא היכולה גם ללמד על פיקחותו של הרבי מגור. והדבר נכון לגבי כל דבר ועניין.

ד.
הרבה דברים למדתי מהגאון רבי יצחק דוד גרוסמן, רבה של "מגדל העמק" וראש מוסדות "מגדל אור". אחד מהם: כאשר מגיעים אליו אנשים לפגישה, ולא משנה באיזה עניין, הוא אומר להם: "תחילה תגידו לי מה האינטרס שלכם בעניין. אח"כ נדבר..."

בברכת שבת שלום ומבורך!

הרב בן-ציון נורדמן

הכותב משמש כמנכ"ל "מפעלות הרב גרוסמן" יו"ר "מדעים ויהדות" ויו"ר יהדות התורה בחדרה
אינטרס מרגלים חטא גויים עיניהם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד