כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

"הרוצח השקט" - מיהו וכיצד מתגוננים?

קצת על כלי דם: קרע במפרצת נגרם כתוצאה מהתרחבות עורק. בצורה שקטה ושאינה מורגשת לנו - עשוי להרוג אנשים. מידע שכדאי לדעת

"הרוצח השקט" - מיהו וכיצד מתגוננים?


לאחרונה חלה עלייה ברמת המודעות לאחת המחלות הקשות בכלי דם - מפרצת אבי העורקים, המתבטאת בהתרחבות בעורק המרכזי בגוף שמשמש להולכת דם מהלב לאיברים השונים. מפרצת עלולה להתפתח לכל אורך אבי העורקים, ובעיקר בבטן, באזור שמתחת לעורקי הכליות, ובקרב מעשנים ואנשים הסובלים מסוכרת, יתר לחץ דם ועודף שומנים בדם.

השנה הוכנסה לסל הבריאות בדיקת אולטרה סאונד לאבחון מוקדם של המפרצת המיועדת לגברים בגילאי 74-65 שמעשנים או עישנו בעבר.

אחד החידושים בטיפולים הרפואיים במפרצת, המבוצע בישראל לראשונה במרכז הרפואי שערי צדק, הוא טיפול באמצעות תומכנים חדישים (סטנטים) המוכנסים לאבי העורקים של מטופלים המאובחנים עם מפרצת למניעת קרע של העורק ודימום קטלני ומסכן חיים. התומכנים מהדור החדש מאפשרים התאמה פשוטה יותר לחולים וטיפולים מונעים גם לחולים שלא ניתן היה לטפל בהם עם התומכנים הוותיקים הקיימים בשוק. התומכנים החדישים הושתלו עד כה בבית החולים בשלושה מטופלים שאובחנו עם התרחבות של אבי העורקים באופן מיקרי בבדיקות אולטרה סאונד שנעשו בהתוויות שונות.

התומכן החדש מורכב למעשה משני תומכנים המוליכים דם מאבי העורקים לגוף, שכל אחד מהם מוקף בשקית ניילון (endobag) המתמלאת בחומר פולימרי, למילוי חלל המפרצת (ההתרחבות). "המבנה הייחודי של התומכן מסייע במניעת דליפה של דם לחלל המפרצת (endoleak), כשהחומר הפולימרי מונע מכלי דם להזין את חלל המפרצת", מסביר ד"ר איליה גולדין, מנהל היחידה לכירורגית כלי דם במרכז הרפואי שערי צדק, "התומכן החדש גם מקובע טוב יותר בתוך אבי העורקים, מה שמאפשר טיפול לחולים עם מפרצת מורכבת יותר מבחינה אנטומית.". בתום הטיפול נותר המטופל לאשפוז ומעקב בבית החולים ל-3-2 ימים, ובהמשך משתחרר לביתו.

איך מגלים קרע במפרצת? קרע במפרצת מוגדר כ"רוצח שקט", שנגרם כאמור מהתרחבות העורק. ניתן לגלות זאת רק בבדיקת אולטרא-סאונד. קוטר של מעל ל-5.5 ס"מ מחייב טיפול רפואי, והתומכן הרגיל המשמש למטרה זו המורכב בצורה מודולארית מתאים ל-80% מהמטופלים בלבד. התומכן החדש מוחדר בצנתור דרך חתך זעיר במפשעה, ומאפשר התאמת טיפול מונע גם ל-20% הנותרים. לדברי ד"ר גולדין, "התומכן החדש כבר נמצא בשימוש במרכזים רפואיים מתקדמים בעולם, והוכיח את יעילותו".

ביחידה לכלי דם מבוצעים בשנים האחרונות טיפולים באמצעות צנתורים לחולים עם מחלת כלי דם פריפרית, שהובילו בחמש השנים האחרונות לירידה של 70% במספר ניתוחי מעקף סטנדרטיים. זאת בדומה למגמה המדווחת בשנים האחרונות של מעבר מניתוחי מעקפים בלב לצנתורי לב. "הצנתורים החדשים מאפשרים לפתוח כלי דם פריפריים סתומים בעיקר ברגליים באמצעות בלונים, תומכנים וקטטרים מיוחדים ", מסביר ד"ר גולדין. בתום הצנתור נותר המטופל לאשפוז להשגחה ללילה אחד.

כלי דם מחלות ניתוחים מוות בית חולים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד