י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

רפורמת האינטרנט: האם זה הסוף לבעיית הנתבים של בזק?

על מנת להימנע מקשיי מעבר של לקוחות במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי, מציע המשרד לחייב את ספקיות האינטרנט לשלם את דמי השכירות על הנתב לתקופה של עד חצי שנה, ולאחר מכן יחזירו את הנתב לבזק ויספקו ללקוח נתב חדש משלהן

רפורמת האינטרנט: האם זה הסוף לבעיית הנתבים של בזק?
נתב אלחוטי צילום: יח"צ


משרד התקשורת מתכנן פתרון לסוגיית הנתבים ברשתות בזק והוט במסגרת השוק הסיטונאי. סוגיית השימוש בנתבים בעת מעבר לקוחות מבזק הפכה להיות אחד המכשולים הגדולים ברפורמה בשוק הקווי, היות והנתבים שנמצאים אצל הלקוחות שייכים לבזק, שמשכירה אותם להם אותם תמורת 10 שקלים לחודש.

לכן לקוח שיש אצלו נתב של בזק ורוצה לעבור במסגרת הרפורמה ולקבל שירותים (ספק פלוס תשתית) ממפעיל מתחרה, לא יכול היה להמשיך ולהשתמש בנתב של בזק ונדרש להחזירו, היות ובזק גם מסרבת למכור אותו. הבעיה מחייבת את המפעילים המתחרים לספק ללקוח נתב משל עצמם, דבר שהם מנסים להימנע ממנו בכל מחיר.

ואולם, משרד התקשורת מצא כאן פתרון-ביניים שמאפשר לספקיות האינטרנט להתארגן מבעוד מועד ולספק ללקוח נתב חדש במקום הנתב של בזק, וזאת מבלי שתיפגע רציפות השירות. על-פי ההצעה של המשרד, המפעיל המתחרה ישלם לבזק את דמי השכירות לתקופה של עד חצי שנה, ובסוף הנתב יחזור לבזק, והמתחרה יספק ללקוח נתב משלו.

השימוע שפרסם המשרד יחסית פשוט לביצוע, היות והלקוחות לא נפגעים, ובתוך זמן קצר המפעיל החדש יכול לספק ללקוח נתב חדש בדמי השכרה.

אך הפתרון אינו מיטיב עם המפעילים המתחרים או ספקיות האינטרנט, ומעניין יהיה לראות איך יגיבו לשימוע. במשרד יש תחושה שבעניין הזה לבזק יש טיעונים חזקים, ואי-אפשר לחייב אותה למכור את הנתב שלה ללקוחות או למתחרים, מפני שמדובר ברכוש שלה ובזכותה הקניינית.

מה שבעצם המשרד עושה כאן זו שכירות כפויה, כלומר הוא כופה על בזק להמשיך להשכיר את הנתב שלה לתקופה של עד חצי שנה ולקבל על כך תמורה.

שאלת דמי השכירות, אם תתעורר, עשויה ליצור בעיה, כיוון שאי-אפשר לכפות על בזק להשכיר את הנתב שלה וגם לקבוע לה באיזה מחיר זה יהיה. בזק יכולה לטעון גם שאם מחייבים אותה בשכירות כפויה - אזי המחיר צריך להיות גבוה יותר, כי היא לא מקבלת תמורה ריאלית, לעומת מצב שבו היא גם ספקית השירות.

לעומת בזק, ספקיות האינטרנט טענו כי בזק חייבת למכור את הנתב שלה במחיר שהיא בעצמה קבעה (בטעות יש לומר - ג.פ.), של 200 שקל פיצוי במקרה של אובדן או גניבה של הנתב. "אם בזק טוענת שזה המחיר כאשר הלקוח איבד נתב, מדוע שזה לא יהיה המחיר שישלם הלקוח או אנחנו הספקיות עבור אותו נתב במסגרת מעבר לקוח?", הן אומרות.
בזק השוק הסיטונאי משרד התקשורת נתבים ספקיות אינטרנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד