י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

השיבה שופטינו כבראשונה • טור אישי

עו"ד דוד איזקסון נזכר במינויו של אביו כשופט, ומייחל לראות שופטים חרדים משתלבים במערכת ומטפסים לצמרת

השיבה שופטינו כבראשונה • טור אישי


בזכרוני עדיין צרוב מעמד השבעתו של אבי לשופט. המעמד נערך כמקובל בבית הנשיא על פי כללי הטקס. היה זה בנוכחות שר המשפטים, נשיא ביהמ"ש העליון כב' השופט אהרון ברק ומנהל בתי המשפט. אבי, כשאר חבריו הטריים לכס השיפוט, עמד וקרא את הצהרת האמונים למדינת ישראל ולחוקיה. לאחר מכן נישאו נאומיהם של הנשיא, של שר המשפטים ושל נשיא בית המשפט העליון.

גם אבי נשא דברים והזכיר בפני הנוכחים את דברי ר' יוסי בגמרא במסכת ערכין ט"ו ע"ב לפיהם: "מעולם לא אמרתי דבר וחזרתי לאחורי", לא ירא ולא חת למשמע הביקורת שנשמעה סביבו ולא שינה דעתו מפניה. אני זוכר גם את דבריו של נשיא בית המשפט העליון לשופטים החדשים תוך שהוא מזהירם כי ביושבם לדין אינם אלא כעומדים לדין, לדינו של הציבור הבא בפניהם.

נזכרתי במעמד זה בימים אלו, ימי הישורת האחרונה של מערכת הבחירות למוסדות לשכת עורכי הדין. כעו"ד חרדי, וכבן לשופט חרדי (בדימ.) אני סבור כי הגיעה השעה ובשלו התנאים לפתוח את שערי המשפט לשופטים חרדים נוספים. מובן כי תחילה יהיו המינויים בעיקר לערכאות הנמוכות, אך בהמשך יקודמו השופטים החרדים גם לערכאות עליונות עד אשר ישבו גם בערכאה העליונה והמכובדת במדינת ישראל – בית המשפט העליון.

חשוב שבבית משפט זה אשר יושב גם כבית משפט גבוה לצדק ולאמיתו של דבר גם כבית משפט לחוקה ישמע גם קולם של המשפטנים החרדים ושל ההשקפה החרדית התורנית. אך קודם לכן – ובכדי שאכן משפטנים חרדים ישבו בבית המשפט העליון, יש לפעול למינויים של שופטים חרדים לערכאות הנמוכות. לכך יש שתי מטרות. הראשונה: הגברת אימון הציבור החרדי במערכת המשפט, והשניה, אך לא בחשיבותה, פתיחת בתי המשפט לדעות משפטיות שלא נשמעו בו עד הלום, דעות המבוססות על ערכי המשפט העתיק ביותר, ממנו הועתקו רוב שיטות המשפט המאוחרות – המשפט העברי.

דעות אלו שישמעו מפי שופטים / משפטנים חרדים, יביאו לשיח משפטי רענן ולהפריית ערכי מורשת ישראל באמצעות פסקי הדין שיכתבו. יש לזכור כי בחוק יסודות המשפט, תש"ם-1980 יש מקום של כבוד לעקרונות החירות, הצדק, היושר והשלום של מורשת ישראל, אולם השימוש שנעשה בפועל בערכים אלו כפי שהם במורשת ישראל - עדיין שוליים.

חשוב עד למאוד כי בבית המשפט העליון, אשר ביושבו כבג"ץ מכריע גם בסוגיות שנויות במחלוקת של דת ומדינה, ואשר לציבור החרדי יש מה לומר בהן, ישבו גם שופטים חרדים שיביעו דעתם המשפטית תוך שימוש גם בעקרונות החירות, הצדק, היושר והשלום של מורשת ישראל. עד אז – מינויים של שופטים חרדים לערכאות הנמוכות יגביר את אימון הציבור החרדי במערכת המשפט.

אין להתעלם גם מהעובדה האריתמטית הפשוטה: הציבור החרדי מהווה למעלה מחמישה עשר אחוז מכלל הציבור הישראלי, ברם יצוגו במגזר הציבורי אפסי ודומה שלא במקרה. חיוני אפוא כי שיעורם של החרדים בכל המגזר הציבורי, ובכללו מערכת המשפט, יגדל.

אם בעבר היה קושי לאתר מועמדים מתאימים לכהונת שיפוט מתוך הציבור החרדי בשל מיעוטם של עורכי הדין החרדים, הרי שבשנים האחרונות גדל מאוד ציבור זה וכיום עוסקים יותר ויותר חרדים במקצוע, ביניהם גם ותיקים בעלי ניסיון משפטי רב המתאימים מכל בחינה לישב עלי מדין.

תנו לרשימת "אמונה במקצוע בראשות עו"ד יוסי ויצמן" את הכח לקידום מינוים של שופטים חרדים לא רק כי מגיע לנו – אלא בעיקר כי לעם ישראל מגיע שופטים חרדים שיביאו עימם את המטען העצום של מורשת ישראל אל היכלי המשפט.

עו"ד דוד איזקסון הוא חבר סיעת "אמונה במקצוע" המתמודדת לבחירות ללשכת עוה"ד
שופט חרדי בחירות תנועה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד