י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הדוח הישראלי מוכיח: צה"ל המוסרי שבצבאות העולם

פורסם דו"ח ישראלי למבצע "צוק איתן" ברצועת עזה, שהוכן על ידי עו"ד, דיפלומטים וקצינים מרחבי העולם

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90


דו"ח ישראלי למבצע "צוק איתן" ברצועת עזה, בו הושקעו מאות שעות עבודה של עו"ד, דיפלומטים וקצינים, פורסם היום (א') על ידי משרד החוץ.

הדו"ח דוחה את הטענה כי ישראל ביצעה פשעי מלחמה במהלך הלחימה בעזה ומאשים את חמאס ושאר ארגוני הטרור הפלסטינים בביצוע פשעים כאלה תוך הפרת החוק הבינלאומי.

עיתוי פרסום הדו"ח, שמתפרש על פני 277 עמודים, הוא ככל הנראה כדי להקדים את דו"ח ועדת החקירה של המועצה לזכויות אדם של האו"ם שאמור להתפרסם מחר, או בימים הקרובים.

דובר חמאס, סאמי אבו-זוהרי, התייחס לדו"ח ואמר כי הוא חסר משמעות. "פשעי המלחמה של ישראל הם ברורים לכל כי הם בוצעו לעיני מצלמות", אמר. הוא הוסיף כי חמאס מכחיש כל טענה מצד ישראל לביצוע עוולות, מאחר שהארגון עשה הכל על מנת להגן על פלסטינים.

על פי הדו"ח, במהלך 'צוק איתן', אילץ חמאס תושבים ברצועת עזה להישאר באזורי לחימה ולא להתפנות מהם, על אף אזהרותיו של צה"ל. עוד נכתב, כי חמאס ניסה לגרור את צה"ל ללחימה באזורים מיושבים והשתמש באוכלוסיה אזרחית כבמגן אנושי. חמאס על פי הדו"ח, הפך בתים ובתי ספר למפקדות ולמחסני נשק. בכך עשה חמאס פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות והפר בבוטות את החוק הבין-לאומי. לדברי הדו"ח, לו קיבל חמאס את ההצעה הראשונה להפסקת אש היה אפשר למנוע 90% מן הנפגעים בצד הפלסטיני.

הארגון, ע"פ הדו"ח, הפעיל מפקדות צבאיות בבתים של אזרחים, השתמש במסגדים כעמדות לצלפים ובבתי ספר כמחסני נשק. כמו כן הטמין מטעני חבלה בבתים וחפר בהם מנהרות. עוד נאמר כי לפחות 1,265 אזרחים ישראלים נרצחו בפיגועי הטרור של חמאס ב-15 השנים האחרונות, ויותר מ-15,000 רקטות שוגרו אל ישראל מן הרצועה. בתקופה שקדמה למבצע חפר חמאס לפחות 32 מנהרות טרור מהרצועה לשטח ישראל.

במהלך המבצע, בניגוד לנסיון החמאס, צה"ל ביצע פעולות שונות כדי להימנע ככל האפשר מפגיעה בפלסטינים חפים מפשע. בין השאר, הוזהרו מבעוד מועד תושביהם של אזורים המיועדים לתקיפה ונעשה שימוש בחימוש מדויק כדי למזער את הנזק ההיקפי. בכמה מקרים אף בוטלו תקיפות מחשש לפגיעה באזרחים.



שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, התייחס לדו"ח: "שני דוחות חיצוניים של קצינים בכירים מצבאות שונים בעולם המערבי, בתוספת דוחות ותחקורים פנימיים שביצענו, מוכיחים באופן הברור ביותר כי במהלך מבצע 'צוק איתן' פעל צה"ל על פי החוק הישראלי ועל פי הדין הבינלאומי, ונקט באמצעי זהירות חריגים כדי להימנע מפגיעה באזרחים" אמר יעלון".

"אני יכול לומר זאת בצורה חד משמעית: אנו מקפידים קלה כחמורה ולא מתפשרים בכל מה שקשור לשמירה על עקרונות מוסר וחוק. בימי הלחימה, ועוד לפניהם, עסקנו בכך לא מעט, וזאת למרות שנאלצנו להתמודד עם אויב שירה אל עבר אזרחינו מתוך ריכוזי אוכלוסייה, בתי חולים, מסגדים ומוסדות חינוך. אנו מתמודדים מול מדינות וארגונים אשר מבצעים פשעי מלחמה ופוגעים בזכויות האנושיות הבסיסיות של אזרחים באופן יומיומי".

"הצבנו רף מוסרי וערכי גבוה מאוד, גם עבור צבאות מערביים, ובמקומות בהם סברנו כי יש מקום לתחקיר מקצועי או חקירה פלילית, לא היססנו לעשות זאת, ובמידת הצורך להעניש, ללא פשרות, את מי שעברו על החוק. כך עשינו וכך נעשה.

"עלינו להיאבק על האמת הזו בכל מקום. לא להסס להשמיע את קולנו. להגן על חיילי צה"ל, אשר יוצאים להגן על אזרחי ישראל ופועלים על פי הדין ועל פי ערכים וחוקים. לא להתפשר אל מול מי שנוהגים בצביעות ומעוותים את המציאות, ובעידן בו סביבנו אזרחים נטבחים ומדינות וארגונים מפעילים טרור חסר מעצורים, מתעקשים להפיץ דברי שקר נגד מדינת ישראל ונגד צה"ל. אנו ניאבק בכך בכל כוחנו"
חמאס עזה ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד