י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

באנו לשנות: כך נוכל להשפיע מבפנים • טור

החרדים 'החדשים' ניצבים לימין אחיהם ה'ישנים', בפעם הבאה שניקלע למאבק משפטי ציבורי - אנחנו נהיה בתוך המערכת

באנו לשנות: כך נוכל להשפיע מבפנים • טור


חיה חדשה באה לאזורנו: עורכי דין חרדיים. לא רק ח"כ חרדי, ראש עיר חרדי, עסקן חרדי, מנהל מוסד חרדי, איש עסקים חרדי, אלא עורך דין של ממש, עם גלימה שחורה שמתכתבת היטב עם הכיפה השחורה שמונחת בגאון על ראשו.

במשך עשרות שנים מאז קום המדינה היהודית ידע ציבור יראי השם - קרי: החרדים - להשיג את מטרותיו מול מנהיגי הציונות. הוא עשה זאת באמצעות השתלבות במוסדות הפוליטיים, קשרים אישיים ואיגודו ככוח צרכני בעל אמירה. שדה המשפט, איך נאמר זאת, נותר מיותם. הסתובבו בו רבים וטובים אחרים, אבל כאלו שאינם קוראים עם כוס הקפה בבוקר "יתד", "הפלס", "המבשר", "המודיע" או "יום ליום".

וכי תשאלו, מה קשר יש בין זהות העיתון הנקרא בבוקר לבין טיעוני הפרקליט באולם בית המשפט. הלוא הדעות האישיות נותרות על מפתן הדלת, ובאולם עצמו בוער לו הצדק ורק הצדק במלוא עצמתו. אז זהו, שלא. צדק צדק תרדוף, אבל אם לא תדע לייצג אותו נאמנה הוא זה שירדוף אותך. צדק מוחלט-טהור ישנו רק בבית הדין של מעלה, כאן בבתי הדין של המטה, גם בהגונים שבהם, שורר צדק חלקי. רגע לפני שתדרשו לסגור את מערכת המשפט, שיהיה ברור: צדק חלקי עדיף מחוסר צדק, אבל צדק חלקי דורש ממך, מאיתנו, לייצג היטב, בשפה רהוטה את טיעונינו, כי אחרת הוא יוותר צדק חלקי, שמורכב בעיקר מחלק הצדק של הצד השני.

כן, זה כמו בפוליטיקה. מאז "המהפכה השיפוטית" של אהרן ברק למערכת המשפטים יש משקל כבד בקביעת זהותה של המדינה ודרכי פועלה. חוקים נחקקים בכנסת, אבל פרשנותם ניתנת בהיכל בית המשפט העליון הסמוך. המאבק צריך להיות פה ושם: גפני בכנסת, עורך דין חרדית בוגר אונו בבית המשפט. יחד הם שומרים על האינטרסים.

לפני שנים לא רבות, התגבש הציבור החרדי להפגנת הענק מול פתחו של בית המשפט העליון. "השופטים עוינים אותנו", טענו אז, "השוחד מעוורם". איש מהמפגינים לא חשב לנסות ולשנות את בית המשפט מבפנים. בית המשפט? נו באמת. זה משהו ששייך "להם", לשמאלנים האנטי דתיים. איך נחדור למבצר העוין.

אבל אז, בערך באותה תקופה, החלה הנהירה החרדית לאקדמיה. שינויי הזמן הביאו לכך שחרדים החלו לחפש את פרנסתם במקצועות פחות אופיינים. היו שטענו כי מדובר ב"חרדים חדשים" - בעלי חולצות כחולות נעבעך - שיפנו עורף לחינוכם. אבל הנה, החדשים הללו ישנים מאוד ומעוניינים לנצל את יכולתם עבור הבית פנימה. בתחילה הם עשו זאת טיפין טיפין, אבל כעת החדשים מתאגדים ומכריזים: אנחנו ישנים מאוד. מה זה ישנים, עתיקים. חרדים מהכיפה ועד קצה גלימה.ואנחנו לרשותכם, לרשות כל המאבקים הציבוריים החרדים. בפעם הבאה שבג"ץ יעסוק בסוגיית השווין בנטל, לא תתקיים הפגנה בחוץ אלא חרדים יעמדו בתוך ההיכל ויתרגמו את הגישה החרדית לטיעונים משפטיים. גם בפרשות עמנואל ובית שמש וגם בפרשת פתיחת עסקים בשבת. הם תמיד יהיו שם.

חברים, עכשיו לענייננו: זהו רגע היסטורי. עד היום בכל הנוגע למערכת המשפט החרדים היו סוג של "נטורי קרתא". מתנגדים נחרצות, אבל לא מנסים להשפיע. אלו לא מצביעים לכנסת, ואנחנו התעלמנו מהיכלי הצדק. היום, לראשונה, התאגדו חרדים עורכי דין לרשימה אחת "אמונה במקצוע" שתתמודד ללשכת עורכי הדין. בכוחם זה הם ישתלבו גם בוועדה לבחירת שופטים, ישפעו על זהות אלו שעתידים לחרוץ את דיננו, ובהמשך אפשרי ועוד נראה שופטים חרדיים.

זו המהפכה הבאה. תהיו חלק ממנה. כל בעל זכות הצבעה חרדי - צו גיוס מחר. בוא להצביע.

עו"ד מושקוביץ הוא מראשי רשימת "אמונה במקצוע" שרצה ללשכת עורכי הדין
השפעה חרדים חוק מאבקים רשימה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד