י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

צפו: הבן לא נקבר והוחזר לאב בקופסה

אב התעקש להשתתף בהלווית בנו שנולד ללא רוח חיים וה'חברא קדישא' מסרבת לקוברו: "זרקו לי את הילד בקרטון" • צפו

צילום: שרגא אטל, פלאש90 (למצולם אין קשר לכתבה)
צילום: שרגא אטל, פלאש90 (למצולם אין קשר לכתבה)


הסיפור שמסעיר את ירושלים: תינוק שנולד בחודש השמיני ללא רוח חיים, טרם נקבר מאז יום שישי, זאת בעקבות התעקשות האב להשתתף בהלוויה. אנשי החברא קדישא של העדה התימנית נחלצו לעזרתו והתינוק ייקבר מחר על ידיהם.

ביום שישי האחרון, נולד תינוק בן 8 חודשים ללא רוח חיים. האב, חשב לקבור אותו ביום ראשון. אולם, אז התברר לו כי הוא לא יוכל להשתתף בקבורה ולא ידע היכן ייקבר.

הנוהל הרגיל הוא, שהמת נותר בבית החולים, משם חברא קדישא אוספים אותו וקוברים אותו, על פי השולחן ערוך, ללא מצבה, ומבלי שההורים נוכחים ואינם מכירים את מקום הקבורה.

האב הגיע למשרדי חברא קדישא 'קהילת ירושלים' בבית העלמין סנהדריה בירושלים, וביקש לקבור את התינוק בנוכחותו. שם התנגדו לכך, אך בסופו של דבר הגיעו להסדר שהוא יקבר ויודיעו לאב על מיקום הקבר. אך הבוקר שינו את דעתם וביקשו ממנו לבוא לאסוף את הגופה, והם מברו לו אותה בקופסת קרטון, כפי שנמסר להם מבית החולים.

"החוק אומר שמגיל 22 שבועות ההורים יכולים להשתתף בקבורת בנם" אומר האב יוסי בורנשטיין ל'בחדרי חרדים'. "בחברא קדישא התנהגו אלי בצורה מזלזלת, בזמן שאני נמצא במצב נפשי קשה מאוד. השארתי אתמול את הגופה, בסיכום שהם יקברו ויעדכנו אותי הכין קברו אותו, בבוקר התקשרו אלי ואמרו לי שלא קברו כי לא מתאים להם. זרקו לי את הילד החוצה בתוך קרטון".

גורמים שהיו מעורבים בנושא, אומרים ל'בחדרי חרדים' כי החברא קדישא פנו לאב מיד לאחר הפטירה, והציעו לו לטפל בכל הנדרש לקבורת הילד ללא כל תשלום, אלא שהם הסבירו כי יש תנאי הלכתי שהם מקפידים עליו. ואף ציינו כי הוא יכול לפנות לחברות אחרות שאינן מקפידות - דבר שהוא לא הסכים לכך.

היום (שני) בצהרים, סוכם בהתערבותו של יו"ר זק"א יהודה משי זהב, כי התינוק יקבר מחר בחלקת התימנים בירושלים, "כמו שרציתי מלכתחילה. אני לא מאחל לאף אחד לעבור את החוויה הזאת".

מה אומרת ההלכה ומה אומר החוק?
על פי ההלכה, ההורים לא משתתפים בקבורה באם נולד מת או שלא הגיע לגיל חודש. על פי החוק, עובר מגיל 22 שבועות או מאז הגיעו למשקל 500 גרם, ההורים יכולים לדרוש להשתתף בהלוויה.

"בשולחן ערוך, ובכל ספרי ההלכה מאז, כתוב שעובר שנפל, או נפטר בתוך שלושים יום מאז הלידה, אין דיני אבילות ולא מקימים מצבה על קברו", אומר ל'בחדרי חרדים' הרב יעקב רוז'ה, חבר מועצת הרבנות הראשית ומומחה בתחום הקבורה וזיהוי חללים. לדבריו, "הרעיון מאחורי זה הוא, שהיות והעובר אינו בר קיימא, עדיף שישכח מהלב. צריך להשקיע את הכוחות בחיים ולא במתים".

"אמנם יש מחלוקת בעניין מה שכתוב בשולחן ערוך, האם מדובר באיסור או בהמלצה בלבד, ה'ערוך השולחן' אומר שאסור, וכך מצטטים גם ספרי ההלכה האחרים מאז".

כאמור, בסופו של דבר, חברא קדישא של העדה התימנית הואילה לקבור כדרישת האב שכן היא נוהגת על פי פסקי הרמב"ם, שלא אסר את נוכחות ההורים, כך שמבחינתם נוכחות האב אינה יוצרה בעייה הלכתית.

"בעקבות חוזר מנכ"ל של משרד הבריאות למשרד הדתות באוגוסט 2014, יש הוראה, שאם המשפחה מאוד מתעקשת, והעובר מגיל 22 שבועות או ממשקל חצי קילו, יש לאפשר להם את זה", אומר ל'בחדרי חרדים' יו"ר זק"א יהודה משי זהב. במשרד הדתות יש רשימה של חברות קדישא שמוכנים לכך, לאפשר להורים להיות בזמן הפרידה ובזמן הקבורה.

ממשרד הדתות נמסר כי "מדובר בנפל בן 8 חודשים. הנוהל הוא שבית החולים מטפל בקבורה מול גוף שזכה במכרז בנדון. האב בא עם הגופה בניגוד לנהוג לחברה קדישא שם הסבירו לו שאין להם קבורת נפלים כבר מספר שנים ואין באפשרותם לבצע את הקבורה. הם הציעו לו לעזור לו להחזיר את הנפל לבית החולים . נמצא בסוף פתרון לקבורת הנפל עפ״י הנהלים וההלכה".

עוד הוסיפו, "בירושלים פועלות 13 חברות קדישא, חברה קדישא קהילת ירושלים , איננה מאושרת לפי התקנות החדשות של המשרד לשירותי דת לטפל בקבורת עוברים ולכן לא יכלו העובדים לקבור את העובר. המשפחה הופנתה למי שמטפל בקבורת עוברים אך סרבה".
תינוק קבורה זקא ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד