י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

החרם מחריף: להעביר פוליסות מחברות ביטוח המשקיעות ב'ביג'

הפורום יקבל החלטות בנוגע לפוליסות הביטוח שנרכשו בידי הסוכנים, וכל זאת בכפוף להנחיות ההלכתיות של חברי הבד"ץ * ממזכירות הבד"ץ נמסר בתגובה להבהרת 'מגדל' לפיה אין לחברה השפעה על מהלכי 'ביג': "חברה המושקעת בלמעלה מ-200 מיליון דולר ב'ביג' אינה יכולה לטעון כי אין לה יכולת להשפיע על צעדיה"

החרם מחריף: להעביר פוליסות מחברות ביטוח המשקיעות ב'ביג'
הביג באשדוד, "חילול שבת המוני"


יוצא לדרך החרם על חברות הביטוח המחזיקות במניות חברת 'ביג' המפעילה באשדוד קניון המחלל את השבת.

הגאון רבי שמואל אליעזר שטרן, רב מערב בני ברק ומי שנמנה על בית דינו של בעל ה'שבט הלוי' זצוק"ל, הורה למנהל מוסד חינוכי, להעביר את פוליסות הפנסיה של עובדי המוסד מחברה המושקעת ב'ביג'.

"בנידון שאלתך, כתב הרב, "האם מותר להחזיק אג"ח ומניות של חברה המחללת שבת בריש גלי. הנה הדבר פשוט וברור שיש להימנע מלהשקיע כספים בחברות המחללות שבת, בפרהסיא ובריש גלי, ואסור לאדם מישראל לתת יד להריסת חומת השבת בארצינו. ואם יש לו אג"ח, מניות או חלק באחד מחברות אלו, בודאי דעליו להוציא אותם ולהעבירם בהקדם להשקעה בחברות אחרות, שאינן פורצים את החומה המקודשת השומרת על עם ישראל מיום היותו לגוי".

כפי שפורסם בשבוע שעבר, הורה אף הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א, ראב"ד ירושלים, לאיש עסקים חרדי, למשוך את השקעותיו ב'ביג'.

אתמול קיימו חברי ועדת הרבנים, שע"י בד"צ רבני הקריות, הרה"ג רבי אברהם נחמן גוטרמן, הרה"ג רבי אברהם חיים ברנשטיין שליט"א והרה"ג רבי אלעזר שטרן שליט"א, שורה של מפגשים עם סוכני ביטוח מובילים מהמגזר החרדי, במהלכם נמסרו לסוכנים ההנחיות ההלכתיות שגובשו בידי חברי בד"ץ 'רבני הקריות' בכל הנוגע לרכישת פוליסות מחברות ביטוח, במידה ואין ערובה לכך שלא תהיינה השקעות בחברות המחללות שבת.

בהמשך לאותן פגישות הוחלט על הקמת 'פורום סוכני הביטוח מהמגזר החרדי' שירכז את הטיפול בנושא בכפוף להנחיות ההלכתיות שימסרו בידי רבני הבד"ץ.

סוכני הביטוח יהיו אלו שינהלו את המגעים מול חברות הביטוח ויעבירו להן את דרישות הבד"ץ שנועדו להבטיח כי כספיהם של רוכשי הפוליסות לא יגיעו לחברות המחללות שבת בפרהסיה.

הפורום התכנס לישיבה ראשונה כבר אתמול והוחלט על הרחבתו באמצעות פנייה לכלל סוכני הביטוח הפועלים בקרב המגזר החרדי. בהמשך יבחר ועד שייצג את הסוכנים.

"זהו מהלך מתבקש לאור העובדה שמדובר בנושא מהותי חשוב העומד כיום בראש סדר יומם של בעלי ורוכשי הפוליסות", אומר לנו אחד הסוכנים שהשתתף בפגישה, "אין ספק כי להחלטות אלו יהיו השלכות נרחבות שישפיעו על שיקולי המבוטחים".

מה תעשה 'מגדל'?
במקביל, חברת 'מגדל', החברה אשר מחזיקה באג"ח ובמניות של חב' 'ביג' בהיקף של 20%, פירסמה אתמול הודעה בה התנערה מפעילות 'ביג' והבהירה כי אין לה השפעה על החברה.

"מרכז "ביג אשדוד" פועל במסגרת חברת "ביג ישראל", האחראית על התנהלות המרכז" נאמר בהודעה. "מגדל, כמו חברות ביטוח ובתי השקעות אחרים בישראל, משקיעה בניירות ערך של חברת "ביג ישראל". אחזקות אשר אינן מקנות למגדל כל זכות או יכולת השפעה על התנהלות "ביג ישראל" ומרכז הקניות שמפעילה "ביג ישראל" באשדוד, כמו במקומות נוספים ברחבי הארץ".

עם זאת, מזכיר ועדת הרבנים מסר כי "הודעתה של חב' מגדל חוטאת לאמת. החברה מושקעת ב'ביג' – לפי המפורט בתשקיפים ובדיווחי הבורסה - בהיקף של למעלה ממיליארד שקל, שמגיע כולו מכספי המשקיעים. מדובר בחברה שהיקף ההשקעות שלה ב'ביג' גדול בהרבה מזה של יתר החברות, שלא לדבר על הפעילות המשותפת בחברת BIG USA. וכשאלו הם הנתונים, הטענה כאילו לחברה אין יכולת להשפיע על 'ביג' ולדרוש ממנה את סגירת המתחם באשדוד בשבתות, תמוהה".

עם זאת, שב מזכיר ועדת הרבנים והבהיר "כפי שהובהר צעדים אלו הם צעדי התגוננות. לא נסבול פגיעה בשבת, ובודאי שלא נסכים לכך שהפגיעה נעשית בכספם של יהודים שומרי שבת שהשבת יקרה להם. הציבור החרדי לא יתן ידו לכך שכספיו יושקעו בחברות מחללות שבת, מה גם שמדובר בחברות העוברות על החוק (הן חוק העזר העירוני והן חוק ימי מנוחה) – דבר שנחשב גם לעבירה פלילית והוא אף עומד בניגוד לתקנות אגף שוק ההון באוצר והרשות לני"ע".

אולם, למען הסר ספק מבהיר מזכיר ועדת הרבנים, כי הטענה אינה מופנית רק ל'מגדל' אלא גם לחברות הביטוח הנוספות השותפות אף הן ב'ביג', כמו 'מנורה', 'הפניקס', 'איילון', 'כלל' ו'הראל'. לכל החברות הללו נשלחו מכתבים בידי ועדת הרבנים, ועם חלקן מתקיים כבר מו"מ שמטרתו להביא למשיכת ההשקעה ב'ביג'.



ביג חילול שבת אשדוד ביטוח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד