י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

עימות חריף בועדת הכספים: "אפליה להכעיס"

עימות בין יו"ר הוועדה גפני לח"כ מיקי לוי על הדרך לעודד יציאת חרדים לעבודה וביטול מבחן מיצוי כושר השתכרות

גפני. צילום: פלאש90
גפני. צילום: פלאש90


עימות חריף פרץ היום (ג') בין יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, לסגן שר האוצר לשעבר, ח"כ מיקי לוי, במהלך דיון שעסק בביטול מבחן מיצוי כושר השתכרות כתנאי לקבלת סבסוד מעונות יום. את הדיון יזמו חברי הכנסת לוי ושרון גל.

את הדיון בוועדה יזמו הח"כים מיקי לוי ושרון גל, שניהם הביעו תרעומת על ביטול מבחן מיצוי כושר השתכרות של שני בני זוג כקריטריון קובע לזכאות לסבסוד מעונות יום לילדים עד גיל 3 במסגרת ההסכמים הקואליציוניים.

יו"ר הוועדה גפני: "לאחר שהנושא נידון במליאת הכנסת, התעקשתי שהדיון יימשך בוועדת הכספים כדי לבררו עד תום. הממשלה הקודמת החליטה שאם יש אימא עובדת אך בעלה לומד בכולל, היא לא תקבל סבסוד. והממשלה הנוכחית החליטה שהסבסוד הוא לאימהות עובדות ללא התנייה במה הבעל עושה. אף ממשלה עד היום לא עשתה דבר למען שילוב אמיתי של חרדים. המהלך של הממשלה הקודמת היה רק להכעיס וזה במקום לאפשר באמת שילוב חרדים".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד): "ההחלטה לסבסד שני בני זוג עובדים הובילה לזינוק של כ- 70% במספר האבות החרדים העובדים שיש להם ילדים במעונות. זה אומר שלא כולם תלמידי חכמים. סבסוד מעונות יום הינו מהלך אחד מני רבים לשילוב מגזרים שונים למעגל העבודה. גם מספר הילדים החרדים במעונות עלה. אין ספק שזו הצלחה לשנה ראשונה. הגברת תעסוקת חרדים תורמת לצמיחה ויש לעודד תמריצים ליציאה לעבודה. עשינו את זה בהדרגתיות, כך שב- 2015 על גבר חרדי היה לעבוד רק 10 שעות ולאחר מכן תוספת שעות עד משרה מלאה ב- 2018. סבסוד מעונות ללא מבחן השתכרות משאיר את החרדים במעגל העוני. כששני בני הזוג עובדים שיעור העוני יורד בצורה דרסטית לכל היותר ל- 5.7%. מבחן מיצוי כושר השתכרות זה חילוץ ממעגל העוני".

ח"כ שרון גל (ישראל ביתנו): "ההחלטה לא תשונה וזה ברור. זה חלק מההסכם הקואליציוני. אני מעריך מאוד את עולם התורה, הוויכוח הוא רק כמה אנשים ילמדו וכמה יעבדו. אני רוצה למזער את הנזק של ההחלטה להחזיר את הגלגל לאחור. אני מאמין שכששני ההורים לא עובדים הסיכוי שמשפחה תהיה במעגל העוני הוא הרבה יותר גבוה. מציע לפתור את העניין בלי פופוליזם, אין דבר קשה יותר מלחשוב על ילד שהולך לישון בלילה רעב".

ח"כ יצחק וקנין (ש"ס): "הציבור החרדי הוא המקופח ביותר במדינה. חרדים שכן השתלבו בשוק העבודה מופלים לרעה בתנאים ובשכר אף אם הכשרתם והניסיון המקצועי שלהם שווים או אף עולים על אלו של מקביליהם החילונים. ואני מכיר את זה מקרוב, בנותיי עובדות בהיי-טק ומרוויחות אלפי שקלים פחות מעובדות מקבילות עם ניסיון זהה שהן חילוניות. למדינה יש עוד הרבה מה לעשות על-מנת לשלב באמת את החרדים בתעסוקה. הציבור בחרדי מופלה לרעה בכל פרמטר".

ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני): "יש לתת את הסבסוד לציבור החרדי. כל משפחה שמקבלת סבסוד, המשמעות היא שלוקחים מעט מאלה שיש להם ונותנים מעט למי שמנסים להשתלב בשוק העבודה. צריך גם להגדיל את גובה הסבסוד". באותו הקשר, מרגלית העלה לדיון את העובדה שהוציאו את קריית שמונה מהגדרה של יישוב בקו עימות על כל ההשלכות, לרבות בנושא סבסוד מעונות.

ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) למיקי לוי: "אתה דווקא צריך לשמוח על זה שנשים חרדיות יוצאות לעבודה. הקמפיין האנטי חרדי כבר מיצה את עצמו. ירדתם מ- 19 מנדטים ל- 11 ומי ייתן ותרדו עוד בפעם הבאה. הקריטריון שאנחנו מתייחסים אליו צריך להתייחס לאנשים מיעוטי יכולת. הסיוע צריך להיות מיועד לאנשים שקשה להם".

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה): "התניית סבסוד כזו זו שיטה סובייטית לשכנע את הבעל לצאת לעבודה ע"י ביטול סבסוד לאישה. ככה לא מעודדים יציאה לעבודה. המדינה צריכה לסייע לאישה לצאת לעבודה ולא קשור לבעל. זו סוגייה אחרת. איך אפשר להפלות לרעה כל אישה שרוצה לצאת לעבוד בין חרדית, ערבייה או כל מגזר אחר".

גפני חזר ואמר "אף ממשלה לא עשתה דבר בשביל לשלב חרדים בשוק העבודה. צריך העדפה מתקנת לחרדים, כשהם שווים בכל הנתונים האישיים למתמודדים מולם. כמו לערבים, לנשים, לאתיופים, לעולים חדשים וכד'". למיקי לוי אמר גפני: "נראה איך תצביעו בעניין הזה. מה שנעשה בעניין המעונות אין לכם מושג כמה שזה מכעיס. מה שייעשה בכפייה ייכשל. אנחנו כמו קיפוד, אם אנחנו מרגישים שרוצים לחסל אותנו רוחנית, כל המחטים עומדים. אם כנים דבריכם שאתם רוצים לעודד חרדים לצאת לעבודה, אז תורידו את הנושא מסדר היום ובואו נשלב ידיים למציאת תכנית אמיתית לשילוב חרדים".

משנה למנכ"ל והממונה על התעסוקה במשרד הכלכלה, מיכל צוק: "בשנה שעברה השקענו 900 מיליון ₪ בשנה לסבסוד מעונות. תמיד לפי מבחן השכר של האימא ואח"כ לפי המצב הכלכלי של המשפחה".
עימות גפני כספים מיקי לוי חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד