כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

חיילי צה"ל בשטחים - אלימות או הגנה עצמית?

רובנו היינו עדים לתיעוד של חיילי צהל מכים פלסטינאי במהלך עימותים • בימים האחרונים אנו עדים לתגובות בעד ונגד, לכל אחד יש מה להגיד ולהביע דעה בעניין ואם יורשה לי – בצדק

חיילי צה"ל בשטחים - אלימות או הגנה עצמית?
פלאש 90


כולנו נגד אלימות אבל מה קורה כאשר יש התנגשות בין ערכים ?? כאשר מחד עומד על הכף בטחון ישראל וביטחונם של חיילי צהל ואנשי כוחות הביטחון ומצד שני העיקרון שיש למגר אלימות.

הבוקר, כאשר פתחתי את הפייסבוק, צדה עיני פוסט מאוד מעניין שדן בעניין "התיעוד" והתפרסם בקבוצה "חרדים לשלום".

בין היתר כתב הכותב כי "האם זאת ממשימה צבאית או משטרתית האם יתכן שכפי שלא נרצה לראות חיילים בתפקיד שיטור יורים בפושעים ובעבריינים ברחובותינו כך כדאי למצוא פתרון לעימותים הפוליטיים המתמשכים עם ערביי ארץ ישראל".

אני נגד משפט שדה וברור כי במדינה דמוקרטית אסור שיהיה טבח ברחובות גם אם מדובר "בפושעים" – איננו במערב הפרוע. יחד עם זאת כאשר מדובר בהתפרעויות על רקע לאומני כאשר יש רצון מכוון לפגוע בחיילים ובאנשי כוחות הביטחון הרי שאין כאן שאלה האם יש לפעול.

בעיני שמירה על ביטחון ישראל ושמירה על חייהם של חיילי צהל ואנשי כוחות הביטחון הינה ראשונה במעלה ומי שמעז להפר את ביטחונם צריך לקחת בחשבון באופן שאינו משתמע לשני פנים כי המחיר שיאלץ לשלם יהיה כבד.

אסור לנו לאפשר קיום מצב בו הצבא, זה שאמור להגן על ביטחוננו ולדאוג לשלום ילדינו יפעל בדרך מתגוננת. לא יעלה על הדעת כי חייל אשר חייו נתונים בסכנה מידית יאלץ לחשוב מספר פעמים בטרם הוא מגן על עצמו ועל מולדתו

כאשר אנו שופטים התנהלות מסוימת של חייל כזה או אחר עלינו לזכור כי חייו נתונים בסכנה ואותו חייל, שהוא גם ילד, מחרף נפשו בעבור כל אחד ואחת מאתנו.

זכותו של אדם לפעול מתוך הגנה עצמית מוכרת גם בחקיקה, ומבוטאת גם בכלל התלמודי המפורסם: "הבא להורגך השכם להורגו" (מסכת סנהדרין ע"ב א', ומסכת יומא פ"ה ב'). בדיני נזיקין, מהווה זכות זו הגנה כנגד טענת "תקיפה".

במישור הפלילי, ההגנה העצמית מהווה סייג לאחריות פלילית וכאשר היא תחול לא תוטל אחריות על הנאשם על אף שלכאורה ביצע פשע אלים.

למצוא פתרונות ולהגיע להסכמות בדרכי שלום זה תמיד מבורך. אבל עד שימצא פתרון מן הראוי שנזכור שחיינו קודמים לחיי אחרים. ובאחריותנו לדאוג לשלום ילדנו אחינו אחיותינו ולהגן עליהם לא על המבקשים את רעתנו.


עו"ד פנינה יחזקאל, חרדית ואם לשניים, משמשת כיו"ר הוועדה לתלונות שווא בלשכת עורכי הדין ועוסקת בדיני משפחה וירושה
הדיון התנהל במסגרת פרויקט חרדים לשלום - שיח תורני ליחסים בין עמים
1

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד