כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

ב'הדסה' מתקנים נהלים: "נפלים יועברו מעתה רק לחברא קדישא"

בעקבות סערת העובר שהתחוללה בימים האחרונים, התקיימה ישיבה מיוחדת במשרד הדתות • בבית החולים 'הדסה' מודים כי לא היו אמורים לתת את העובר לאב: "נהלי העברת נפל חודדו, ולאור הנסיון במקרה האחרון יועברו נפלים רק לח"ק"

קבורת העובר אתמול. צילום: טלי מאייר, וואלה!NEWS
קבורת העובר אתמול. צילום: טלי מאייר, וואלה!NEWS


במשרד הדתות בירושלים, נערכה היום (ד) פגישה מיוחדת, בעקבות סערת העובר שאנשי חברא קדישא סירבו לקבור על פי דרישות האב. בפגישה נכחו נציגי המשרד ונציגים מטעם משרד הבריאות, חברא קדישא, ושאר הגורמים הנוגעים לעניין.

טרם התקבלו החלטות, אך על פניו "נראה כי ההתנהלות של חברה קדישא הייתה תקינה", אומר אחד המשתתפים בפגישה ל'בחדרי חרדים'. אולם, הממצאים הסופיים יהיו רק לאחר קבלת תוצאות הבירור ממשרד הבריאות, שביקשו להשלים בירור פרטים מול בית החולים עד מחר (חמישי).

גורם בכיר מסר במשרד לשירותי דת מסר ל'בחדרי חרדים', כי מתחקיר שנעשה, "בית החולים נהג שלא כראוי, ומשרד הבריאות אמורים לבדוק את העניין".

אלא שבבית החולים 'הדסה' לא המתינו למחר, ומסרו הערב ל'בחדרי חרדים' כי "נהלי העברת נפל חודדו, ולאור הנסיון במקרה האחרון, יועברו מעתה נפלים רק לידי חברה קדישא".

בנושא הקבורה נמסר, כי למשרד הדתות יש שלושה אופנים לקבורה, שמתאימים לכלל האוכלוסיה. "יש את הקבורה הסטנדרטית על פי כל כללי ההלכה, אולם יש גם שני אופנים נוספים שיתאימו לכולם".


תיעוד ממצלמות הח"ק: האב מביא את בנו בקרטון

רקע לפרשה:
כזכור, יוסי בורנשטיין, התעקש להיות נוכח בקבורת בנו העובר שנולד בחודש השמיני להריון ביום שישי האחרון. בשל כך, אנשי חברא קדישא 'קהילת ירושלים' סירבו לקבור את בנו, כפי שקובעת ההלכה. רק אתמול, העובר נקבר ע"י חברה קדישא של העדה התימנית.

מבית החולים הדסה נמסר אתמול, כי לאחר הפלה שעברה האם, "הנפל המדובר הועבר על ידי עובד הדסה אל חדר המתים כפי שביקש האב. ביום ראשון הגיע האב לקחת את הנפל כפי שמתאפשר בנהלי בית החולים, הציג אישור פטירה וחתם על מסמכים. את הנפל קיבל ישירות לידיו כשהוא עטוף כמקובל לפי הנהלים. יודגש כי הארוע כלל לא לווה באלימות מצד האב".

גורם בכיר במשרד הדתות התייחס לעניין ואמר ל'בחדרי חרדים', כי לא יתכן מצב בו וולדים עוברים ותינוקות יועברו ישירות לבני המשפחה, אשר תכתת את רגליה בין החברות קדישא, למצוא מי יקבור. "מי שיכול לקבל גופה, הוא רק גוף שהוא מוסמך לקבורה, בעל רכב להובלת נפטרים שעומד בקריטריונים של טמפרטורה מסויימת וכו'. יש כאן אחריות גדולה".

"לא נראה לי שמנהל בית חולים מכובד כמו 'הדסה' יחשוב שזה בסדר למסור עובר בתוך שקית/קרטון לבן משפחה. נראה לי מאוד תמוה. במשרד הדתות ביקשו לבדוק את הנוהל, האם הוא אכן הוטמע בבתי החולים".

"תאר לך חלילה, שאדם לוקח גופת בן משפחה ברכב הפרטי, מיטלטל ברדכים ללא טמפרטורה נכונה, ומנסה לאתר מי יעזור לו לקבור את המת. איזה כבוד יש כאן? זו אחריות גדולה. אנו חרדים מאוד לזכיות החיים ולא פחות לזכויות הנפטר וכבודו".
123

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד