כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

דאגה בלונדון: 800 בחורי ישיבה 'על הכוונת'

מרבית הישיבות לצעירים בלונדון אינן מוכרות, ומשרד החינוך הבריטי פרסם דו"ח הקובע כי 800 תלמידי הישיבות חייבים להצטרף למסגרת מוכרת • מה קו ההגנה? • והאם הכל בגלל בעיות שפה?

צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש 90
צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש 90


דאגה בעולם התורה בלונדון: 800 בחורי ישיבה והוריהם "על הכוונת" אצל השלטונות, זאת בעקבות דו"ח שפרסם משרד החינוך באנגליה לפיו יותר משמונה מאות נערים חרדיים בגילאי 13 עד 18 אינם רשומים בבתי הספר ה"מוכרים", מטעם משרד החינוך.

ברשימה ישנם 23 מוסדות חרדים החשודים שיש אצלם תלמידים שאינם רשומים, ומשרד החינוך מתכוון להפעיל נגדם את החוק.

מדובר בבדיקה שערך משרד החינוך בריכוזים החרדים באנגליה, ברובע האקני שבלונדון - רובע בו מתגורר ריכוז גדול של חרדים, וממנו יוצא כי לפחות 800 בחורים אינם רשומים כלל במערכת החינוך.

הבעייה היא בכך החיידרים והישיבות אינם מוכרים על ידי הממשל כמוסדות חינוך. ומספר הילדים החרדים שהיו רשומים בבתי ספר מוכרים הדליק גם הוא נורה אדומה. כאשר נמצא שמספר הבנות הרשומות הוא פי 7 ממספר הבנים. כך למשל מספר הבנות הרשומות באחד המחוזות הוא 721, לעומת 104 בנים. בגיל 13 נמצאו 274 בנות רשומות ורק 49 בנים.

באזורים חרדיים אחרים בבריטניה, כגון במנצ'סטר, סלפורד ובורי, נמצא כי ההבדל בין בנים ובנות במספר התלמידים אינו כה גבוה כמו באזורים המוזכרים.

זאת ועוד מגלה הדו"ח, כי בשנתיים האחרונות לא נרשמה פתיחה של אף מוסד חרדי, למרות הילודה המוגברת. "זוהי עבירה על החוק לפתוח מוסד ללא אישור משרד החינוך", אומר דובר משרד החינוך בהודעתו, וממשיך, "אנו פועלים יחד עם המשטרה והרשות המקומית בכדי להגיע לכל אותם מוסדות ולדאוג לכך שכל ילדי המדינה יהיו רשומים במוסדות כחוק ויקבלו חינוך ראוי".

משרד החינוך כבר שיגר מכתבים למוסדות ה"בעייתיים", והמוסד היחיד שבינתיים ענה למשרד החינוך הוא ישיבת סאטמר, שם טוענים שהתלמידים מבלים את רוב שעות היום בתפילה דתית ולכן אין להם את הזמן ללמוד לימודי חול.

מסתבר שהמוסדות החרדיים כבר "על הכוונת" של משרד החינוך מזה זמן, זאת בעקבות תופעה של "דיווח שיקרי" מצד מפקחים חרדיים שמועסקים במשרד החינוך. התגלה כי באחוז גבוה מאוד מבתי הספר החרדיים שבהם ביקרו מפקחים חרדיים קיבלו המוסדות ציון 'מעולה' או 'טוב מאוד', דהיינו הציון הכי טוב. אבל כשהגיעו המפקחים הרגילים, רק 20% מהם קיבלו ציון סביר, והשאר קיבלו ציונים גרועים מאוד.

באיחוד המוסדות החרדיים ניסו להסביר את ההבדלים בדו"חות בכך שהתלמידים החרדיים מתקשים לתקשר עם המפקחים הלא יהודים בגלל בעיות שפה, אבל הטענה הזו רק מגבירה את האבסורד, כי הרי ילדים הלומדים במוסדות חינוך בבריטניה חייבים ע"פ חוק ללמוד היטב את השפה ולשלוט בה.

עם זאת, איגוד המורים האורתודוקסים באנגליה יצא להגנתם של המפקחים החרדיים במשרד החינוך, ואמר כי רק המפקחים החרדיים שמבינים את שפת התלמידים ואת התכנים היהודיים יכולים לבחון את רמת הידיעות של הילדים.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי ראשי תלמודי התורה והישיבות עדיין לא החליטו באיזו דרך להגיב.
לונדון תלמידים בחורים לימודים משרד החינוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד