כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

זעקת ילדי בית שמש: מי אחראי לקריסת מרכז 'רקפת'?

במשך 14 שנה השקיע עו"ד דייויד שפירא מיליוני שקלים מכספו עבור אלפי ילדים עם קשיי התפתחות • העירייה והתכנית הלאומית לנוער בסיכון מאשימות זו את זו בחוסר תקצוב, והורי הילדים קיבלו הודעה על סגירת המרכז • הסיפור המלא והכואב

זעקת ילדי בית שמש: מי אחראי לקריסת מרכז 'רקפת'?


לפני 14 שנה הקימו עו"ד דייויד שפירא ורעייתו את מרכז רקפת בבית שמש, כמרכז לטיפול בילדים עם קשיי התפתחות. במהלך תקופה זו, הפך המרכז לאחד הארגונים הגדולים בישראל בתחום זה והוא מטפל ב-1800 ילדים בשנה, כאשר עד לפני ימים אחדים עברו בין שעריו 15 אלף ילדים, שקיבלו 150 אלף טיפולים מ-50 אנשי מקצוע.

מדובר במרכז המוכר על ידי משרד הבריאות, ומחוייב לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר לטיפול בילדים הללו. בנוסף, זהו המרכז היחיד באזור ירושלים העובד עם כל קופות החולים בישראל.

ביום חמישי האחרון, קיבלו הורי הילדים המטופלים את ההודעה הבאה: "הורי רקפת היקרים, בשנה האחרונה הייתם עדים למאבק הנחוש של עמותת לגדול ולפרוח (מרכז רקפת) על קיומה והדרישה לסיוע, מול הראשות המקומית והעומד בראשה משה אבוטבול. לצערנו הרב, המאבק לא צלח, ולכן, מחוסר ברירה, אנו מפסיקים את פעילות המרכז החל מ-31.7.15 יום שישי ט"ו באב".

"השירות והטיפול המקצועי למען ילדיכם עמד תמיד בראש מעייננו וחשוב לנו שתדעו שאנחנו, הנהלת העמותה ומשפחת שפירא (זיוה ודיוויד) החלטנו על סגירת שערי המרכז בלב כואב ודואב ולאחר מאמצים כבירים למנוע את התהליך. ההשקעה בפיתוח המקצועי והאנושי במרכז הייתה עצומה וחבל לנו מאד על האובדן", נאמר במכתב.

"כמובן, אנו נעשה את כל שבידינו כדי לסיים את הטיפול בילדכם בצורה הטובה ביותר ונצייד אתכם בדוחות מתאימות להמשך טיפול. להמשך טיפול אנו מציעים לכם לפנות להתפתחות הילד בקופת חולים שלכם וגם לראש העיר שטוען שאין מחסור במענים טיפוליים בעיר. משה אבוטבול- ראש העיר, [email protected], 052-730-4050

"שמחנו מאד לשרת אתכם במשך השנים וצר לנו להיפרד בנסיבות האלו. אנו מאחלים לכם ולילדכם בהצלחה בהמשך הדרך. זיוה שפירא וצוות מרכז רקפת".

על ההשתלשלות האומללה שהובילה לסגירת המרכז החיוני כל כך, שעשויה לגרום לנזק בל יתואר לאלפי ילדים, שוחח 'בחדרי חרדים' עם המייסד עו"ד דייויד שפירא, שהעצב ניכר בקולו.

לפרגן זה בחינם. צפו בראש העיר משבח את פעילות המרכז

לאן הולך הכסף?
"כדי לקיים מקום כזה, אתה מקבל כשני שליש מעלויות הטיפול מקופות החולים, ואתה צריך להשלים שליש - או מהמדינה או מתורמים פרטיים. עד לפני שנתיים מימנו בשילוב של שלוש מרכיבים. 1. אשתי שניהלה את המקום עשתה זאת בהתנדבות מלאה. 2. אנחנו הבאנו לעמותה את הבנין בחינם מדי שנה. 3. גייסנו כספים מתורמים מכל רחבי תבל", פותח דייויד בהסבר, ומציין כי עד כה הוציא 5 מיליון שקל מכיסו למימון המרכז.

לפני שנתיים החל המשבר. "בעקבות המהומות בין חרדים ללא חרדים בבית שמש ובהתחשב בכך שרוב הילדים שטיפלנו בהם הם חרדים, הרבה מהתורמים הפסיקו לתרום. בשנה הראשונה מימנתי מכיסי האישי את מה שחסר, אבל לפני שנה הרגשנו שאנחנו חייבים סיוע כדי לשרוד ופנינו לראש העיר, שהוא במקרה חרדי, ושאני אולי הדתי לאומי היחיד בעיר שתמך בו, והוא אמר שיעזור לנו וציין כמה זה חשוב בעיניו. אבוטבול גם הסביר שבית שמש מקבלת מימון מהמדינה במסגרת התכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון, והוא ידאג להעביר לנו תקציב מזה".

"ראש העיר הסביר לנו שזה תהליך שיקח קצת זמן, ובינתיים ביקש שנמשיך לממן את הפעילות, במקביל קבע סדרה של פגישות עם נציגי התכנית הלאומית בעיר כדי לקדם את זה". כאן המקום לציין כי בית שמש מקבלת כל שנה 5 מיליון שקל במסגרת התכנית, ו-400 אלף מתוכם מיועדים באופן ספציפי לסייע להתפתחות הילד בעיר.

דייויד ממשיך ומספר: "לפני 5 שנים נפתח מוסד מקביל לנו, שמשרת את הציבור הלא חרדי בעיר בעיקרו, והם במשך 4 שנים ברצף קיבלו את הכסף הזה. בא ראש העיר והציע לחלק את הכסף. צריך להבין שהם מטפלים ב-400 ילדים בשנה בלבד, אבל התקציב השנתי להם כמעט זהה לשלנו".

"בערך בנובמבר שעבר הגענו לפגישה עם אחראית התכנית [שאינה תושבת העיר] וכל ראשי האגפים הרלוונטיים לתכנית. היא הודיעה לנו שאי אפשר לפצל את התקציב לשניים, ולכן לא נקבל שקל. אמרתי לה שלא נוכל להמשיך להתקיים כך.

"פנינו שוב לראש העיר ודרשנו סיוע, אבל העירייה החליטה שלא נקבל כלום. הגשנו בקשה לבית המשפט המחוזי, ואחרי תהליך של 4 חודשים בוטלה החלטת העירייה ובית המשפט דרש לקיים דיון חוזר, בית המשפט גם הכריע שאין כל מניעה חוקית לפצל את התקציב ואף ציין שבפרוטוקול לא היה דיון בשאלה הזו".

האבסורד
בזאת לא הסתיים הסיפור. "לפני שבועיים תת ועדה לענייני התפתחות הילד נפגשה והוזמנו גם אנחנו. למרות כל מה שנאמר עד אותו שלב, האחראית המחוזית של התכנית הלאומית אמרה שאין שום בעיה לפצל את התקציב. כאן הגיעה סיבה חדשה - לא רוצים לתת לנו. כי זה עשוי לגרום למקום השני לקרוס".

דייויד מספר כי בשלב זה נודע לו שאותו מוסד מקבל 300 אלף שקל ליחידה להתפתחות הילד, 100 אלף נוספים לתכנית טיפול בגנים - שגם אותה עושים ב'רקפת', ובשנה שעברה העירייה העבירה עוד 355 אלף שקל לאותו מרכז - בלי פירוט מטרות.

"שבוע שעבר נפגשנו עם ראש העיר, נציגי התכנית והלאומית, ונציגי העירייה - כולל מנכ"ל ויועץ משפטי, והם אמרו לי שאפשר לפצל תקציב, אבל זה יגרום נזק למקום השני. ביקשתי לפחות שנקבל את התקציב השני של הגנים. אך לא קיבלתי תשובה, גם לא לגבי התקציב הנוסף.

"אמרתי להם שהתקשר אלי לפני שבוע מישהו שלא הכרתי וסיפר לי שרק לפני חודש, לפני הדיון בוועדות, העירייה העבירה עוד 455 אלף שקל ל-3 עמותות אחרות בתחום התפתחות הילד, וקיבלתי גם מסמך חתום על ידי המנכ"ל והיועץ המשפטי שמאשר את ההעברה לעמותות האלה.

"ראש העיר טען שזו לא החלטה שלו אלא של התכנית הלאומית. אנשי התכנית היו שם, וטענו מצידם כי ראש העיר החליט את זה. וכך נוצר מצב אבסורדי - שני הצדדים בחדר אחד, וכל אחד מגלגל את האחריות לשני".

והשורה התחתונה? "בסוף הדיון הודיעו שלגבי 2015 לא מקבלים כלום, ולגבי 2016 נראה. אמרתי לה שאני צריך להוסיף מכיסי 400 אלף שקל ואם ראש העיר יסכים לסייע אולי נצליח. ראש העיר סירב ובאותו יום הודענו על סגירת המקום".

תגובת העירייה:
מעיריית בית שמש נמסר בתגובה: "למרות הלחצים: הוועדה הישובית לא ביטלה את הקמת המרכז להתפתחות הילד. כזכור, הועדה הישובית המורכבת מנציגי הרווחה, החינוך וגורמים מקצועיים נוספים, החליטה בשנה האחרונה על הקמת מרכז גדול ומתקדם להתפתחות הילד שיתפרס על 1000 מ"ר ויעניק את השירותים הנדרשים לילד תחת קורת גג אחת בסנכרון כלל הגופים המקצועיים.

"אך במקביל לבשורה החיובית על ההשקה הגדולה בסך 7 מיליון ש"ח למען טובת הילדים בעיר, החלו בעלי העמותה הפרטית רקפת במסע רדיפה ולחצים אישיים ופוליטיים נגד עיריית בית שמש והעומד בראשה, ותבעו להעביר אליהם את התקציב. לאחרונה פסק בית המשפט כי הסמכות ושיקול הדעת נמצא בידי העירייה וביקש כי הוועדה תקיים דיון נוסף בהחלטה.

"היום כאמור התכנסה הוועדה הישובית ולאחר בחינה מדוקדקת של הנושא מכל היבטיו, החליטה פה אחד למען טובת הילדים בבית שמש להמשיך בבניית המרכז החדש ולא לבטלו ולהעביר את התקציב לידי העמותה הפרטית רקפת.

"למרות זאת, ציין ראש העיר מר משה אבוטבול כי לקראת התקציב הבא יעשה מאמץ לתקצב לראשונה את עמותת רקפת. אך נראה, כי אנשי עמותת רקפת עדיין אינם מרפים מהעירייה וכעת מנסים להלך אימים בסגירת העמותה.

"יצוין, כי בעיר קיימים מספר מכונים גדולים ומכובדים נוספים, אשר ישמחו לקבל את הילדים ולהעניק להם להם את הטיפול המקצועי ביותר, זאת למרות שגם הם אינם מקבלים תקצוב מהעירייה. וכן כמובן המרכז החדש להתפתחות הילד שליד מתנ"ס מאירהוף משרת את ילדי העיר מכל המגזרים. בעירייה הוסיפו כי הם קוראים לאנשי רקפת לשקול את הצעת ראש העיר ולשתף פעולה כמו שאר המכונים הדומים הפועלים בבית שמש ומאמינים כי השכל יגבר על הרגש".

בתגובה, ביקש דייויד שפירא להוסיף ולציין: "מי שטוען שאנחנו נלחמים נגד הקמת מוסד נוסף לטיפול בילדים - פשוט אינו דובר באמת בכוונה ומנסה להסית את הדיון תוך הפצת דברי הבל. האמת היא שאנחנו, כמי שרק טובת הילדים לנגד עינינו, בלי שום פוליטיקה עירונית, נשמח מאד על כל מוסד שיקום ואשר יטפל בעוד ועוד ילדים.

"הדבר היחיד שתבענו הוא שלאחר שהשקענו מכספנו הפרטי מליוני שקלים – שהעיריה תואיל לחלק גם לנו מעט מהכסף הממשלתי שהיא מקבלת בדיוק לפעילות כשלנו. ביקשנו כ 200 אלף ₪ בלבד, סכום שבאמצעותו נוכל להראות לתורמים פוטנציאליים שגם העיריה משתתפת במימון. אבל העיריה בחרה להרוס מוסד שהוקם בחסד למען ילדי בית שמש רק בשל שיקולים זרים, ולפגוע בכך במאות ילדים שלא חטאו בדבר".
התפתחות בית שמש רקפת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד