כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

הרוב מוצדק: הוגש דו"ח נציב קבילות החיילים

ירידה מסמעותית במספר התלונות בשנה האחרונה, והן עוסקות בין השאר בחיילים טבעונים, חופשות וטיפול רפואי

נציב קבילות החיילים אלוף יצחק בריק. צילום: אלון בסון, אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון
נציב קבילות החיילים אלוף יצחק בריק. צילום: אלון בסון, אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון


דו"ח נציב קבילות החיילים (נקח"ל) לשנת 2014 התקבל בצה"ל היום (ג). לפי הדו"ח, ישנה ירידה משמעותית במספר הקבילות - מ-7,158 קבילות אשתקד ל-6,711 קבילות השנה, מתוכן 61.6 אחוזים מהקבילות נמצאו מוצדקות.

ראש המטה הכללי, רב-אלוף גדי איזנקוט, מינה את סגן הרמטכ"ל, אלוף יאיר גולן, לטפל בפערים שהועלו בדו"ח, זאת כחלק מתוכנית העבודה לשנה הקרובה. בצה"ל מחויבים ללמוד את תכני הדו"ח ביסודיות ובמקצועיות, להפיק את הלקחים המתבקשים ולתקן את הדורש תיקון. כמו כן, נפגש הרמטכ"ל בשבועות האחרונים עם הנציב, אלוף (במיל') יצחק בריק, ושמע על המגמות העיקריות העולות מן הדו"ח.

הרמטכ"ל ציין את החשיבות בבדיקה מתמדת של צה"ל, בעיקר בכל הנוגע לטיפול במשאב האנושי. "לכל חיילת וחייל ישנה זכות לשירות מכבד והולם", אמר רא"ל איזנקוט. "למפקדים החובה לאפשר זאת. המשאב החשוב ביותר שיש לצה"ל הוא אנשיו, ועל כן נדרשת הקפדה על הטיפול בהם - עד לאחרון החיילים. על-אף האתגרים העומדים בפני צה"ל, בימים אלו יש להציב בסדר העדיפויות את הטיפול באנשינו".

פרק ייעודי בדו"ח עסק במערכת "צוק איתן"
הנציב התייחס למערכת "צוק איתן" בפרק יעודי בדו"ח, והדגיש כי תקופה זו התאפיינה במעט קבילות. למעשה, החל מתקופת מבצע "שובו אחים" ועד לסיום מערכת "צוק איתן" פחת מספר הקבילות שהתקבלו בנציגות ב-12 אחוזים.

בדו"ח ציין הנציב את רוח הלחימה ומסירות הנפש יוצאת הדופן מצד החיילים והמפקדים במהלך המערכה, וציין לחיוב את שירות חיילי המילואים במבצע והטיפול בהם, וכן את יחידת כיפת ברזל. עם זאת, הדגיש הנציב כי המקרים בהם חיילים התבקשו לכתוב מכתבי פרידה טרם יציאתם לפעילות מבצעית הינם פסולים ואינם ראויים בעת קרב. יש לציין כי לא מדובר בפקודה או בנוהל צבאי, וכי המקרים המובאים הינם נקודתיים, מעטים וראוי שלא היו קורים.

בפרק העוסק בסוגיות פיקוד ומנהיגות התייחס הנציב לסוגיות הנוגעות ליחסי מפקד-פקוד, בהתנהגות לא הולמת מצד מפקדים ובדרישה לשוויון הזדמנויות. בכל אחד מהמקרים המצוינים בדו"ח, הנושאים הובאו לידיעת ולטיפול המפקדים הבכירים אשר טיפלו בחריגות במלוא החומרה.

פרק נוסף בדו"ח עסק בתנאי השירות, ובו הנציב התרכז בשני נושאים מרכזיים - חיילים טבעונים וחופשות לחיילי צה"ל. בנושא זכויות החיילים הטבעונים, יש להבהיר כי בשנה האחרונה מתקיימת בצה"ל עבודת מטה נרחבת לגבי חיילים וחיילות המקיימים אורח חיים טבעוני. החיילים מקבלים תוספת שכר ובנוסף חדרי האוכל בצה"ל מספקים מענה מלא לצורכיהם. כמו כן, ישנו תהליך לסיפוק כומתות ונעליים מתאימות לחיילים אלו.

בכל הנוגע להענקת חופשות לחיילי צה"ל, ישנה הנחיה ברורה של אגף כוח האדם לאפשר מתן חופשות לחיילים בהתאם למגיע להם וזאת בדגש על לוחמים. כל חריגה מכך הרי שהיא נוגדת את הפקודות וראויה לטיפול נקודתי.

חיל הרפואה יגביר את נגישות שירותי הרופאים המומחים לחיילים
סוגייה נוספת בה עסק הנציב בדו"ח היא הטיפול הרפואי הצבאי. במהלך השנה האחרונה חזרו שירותי הרפואה לצבא באופן בלעדי, תהליך מורכב הדורש היערכות והסתגלות. חיל הרפואה פועל במספר מישורים על-מנת להגביר את הזמינות והנגישות של שירותי רפואת המומחים לחיילי צה"ל. במסגרת התהליכים יוגדלו מספר הרופאים המומחים בקבע, יגויסו יותר רופאים במילואים, יוגדלו מספר ההפניות לתורים בבתי חולים אזרחיים ויגויסו יועצים מומחים חדשים.

כלל התהליכים צפויים לתת מענה נרחב בתקופה הקרובה ולהעלות את זמינות רפואת המומחים לחיילים. חיל הרפואה רואה לנגד עיניו את בריאות המשרתים ופועל בכל הדרכים כדי לשפר את המענה הרפואי הניתן למשרתים.

ממצאי הדו"ח מהווים עוד כלי בידי צה"ל בכדי לחדד נושאים אשר זקוקים למתן תשומת לב מיוחדת, טיפול ועיסוק בקרב המפקדים כלפי פקודיהם וכן כלל הנושאים הובאו לשולחנם של המפקדים ומקבלי ההחלטות בצה"ל, אשר פועלים ללא לאות בכדי לייעל ולשפר את הטיפול בכוח האדם.
צה''ל תלונות כוח אדם דו''ח קבילות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד