י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

אל שמורת אפק: פנינת טבע דקה מהבית

בואו לפגוש ג'מוסים וצבים בחיק הטבע - בשמורת אפק, המכילה את מקורותיו של נחל נעמן ושרידי ביצות קדומות

שמורת אפק. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
שמורת אפק. צילום: נתי שוחט, פלאש 90


כבני הגולן היינו רגילים לחרוש את הוואדיות ולגלות את כל פינות החמד הנסתרות. מאז שעברנו להתגורר בקריית חיים, חיפשנו מלבד קסמו של חוף הים המצוי מרחק דקות הליכה ספורות מהבית, גם את הטבע ומצאנו אותו במרחק חמש דקות נסיעה מהבית.

הפעם אנו מטיילים בשמורת אפק המהווה את מקורותיו של נחל נעמן, מהגדולים בנחלי האזור ואף משמרים שרידי ביצות קדומות על המארג האקולוגי שלהן.

איפה עוד אפשר לפגוש תאואים, ג'מוסים ענקיים וצבים רכים בקריות ולא בגני חיות, אלא בטבע ממש. איפה עוד אפשר להלך על שבילים התלויים על פני ביצות ולקשקש קצת על הא ועל דא עם דגי השפמנון, האמנון והקרפיון. אלה האחרונים, נמצאים בכוננות, שכן לאחר חופשת הקיץ מגיעה עונת הגפילטע פיש...

אל שמורת עין אפק היפה והמרתקת ניסע בכביש 4, עכו חיפה ובצידה הצפוני של קריית מוצקין נפנה מזרחה בכביש 7911 לכיוון שפרעם. שתי דקות נסיעה מהצומת, מתחת לגשר, נראה שלטי הכוונה אל שמורת עין אפק, ניכנס בנסיעה בשביל כורכר כבוש, רחב ונוח לנסיעה של רכבים פרטיים, עד למגרש החנייה.

הכניסה לשמורת עין אפק בתשלום.

עד לשנת 1979 שימשו מאגרי המים בשמורה לשאיבה ולקידוחים לטובת מי שתייה והשקיה לשדות החקלאיים הרבים של קיבוצי האזור. לאחר הכרזתה הרשמית של השמורה נפסקה השאיבה והוחלט להבריא ולשמר מחדש את הביצה ואת המארג האקולוגי המקורי שלה. כך שבו אל מימי השמורה הדגים, התאואים העצומים, שזכו לאזור נרחב מגודר משלהם והצבים הרכים.

שוב נצפים בשמי שמורת עין אפק הסיקסק, המגלן החום והברכיה ודגי האמנון חוגגים במים וממשיכים שושלות חדשות.

ממגרש החנייה נפנה אל אזור המים שעליו נטויים שבילי הליכה וגשרי עץ. תגידו שלום לפרחי הנופר הצהוב ולנימפיאה הכחולה, דיירים קבועים במים ולחומות הקנה המצוי, הסמר החד, הפטל הקדוש ולצמחים רבים נוספים.

בתקופתם של הצלבנים פעלה במקום טחנת קמח אשר שימשה לטחינת גרעיני החיטה. הצלבנים הפכו את מבנה הטחנה למבצר ונחרצו בקירותיו חרכי ירי. אנחנו נטפס אל גג טחנת הקמח ונצפה על שטחי השמורה. שימו לב לאגם המלאכותי ולסכר אשר נועד להגביה את מפלס המים ולסייע בעבודתה של טחנת הקמח.

במבנה הטחנה מוצג למבקרים בשמורה חיזיון אור קולי וכן קיימת בו תערוכת כלים חקלאיים אותנטיים.

הערה חשובה: אנחנו נכנסים לימים חמים במיוחד ולכן מומלץ לטייל בשמורה בשעות הבוקר המוקדמות

שעות כניסה:
שעון קיץ: א'-ה' 8:00-17:00, שישי וערבי חג 8:00-16:00, ד'-ה' באוגוסט: 8:00-18:00
שעון חורף: א'-ה' 8:00-16:00, שישי וערבי חג 8:00-15:00

דמי כניסה:
מבוגר - 22 ₪ , ילד - 10 ₪, אזרח ותיק - 11 ₪, קבוצה (מעל 30 איש): מבוגר 19 ₪ , ילד 8 ₪

קישורים:
לאתר טלחופש - לחץ כאן
אפק שמורה טבע טיול גולן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד